Beach 2017

Vi hade vårstädning på schemat idag och har storstädat samt fixat en massa småsaker som behövt göras länge. Vi satte igång runt nio och är därmed redan klara, så nu unnar jag mig ett par timmar i soffan med kaffe och blåbärsskorpor medan sambon är på gymmet. skönt! Ikväll blir det hämtmat till middag och jag ska försöka att inte hetsa upp mig alltför mycket över vad dagens sammantagna kaloriintag kommer att bli. Det är ju trots allt lördag!

Har nu skummat igenom de senaste 10+ sidorna (inte varit aktiv på några dagar). Vet inte om jag kan bidraga med så mycket till de diskussioner som förts, men här är några tankar:

Skor: älskar mina fivefingers och det ska mycket till för att jag ska ta på mig några andra, rekommenderar dem till nästan allt och alla :love: Önskar mig fler par så jag slipper tvätta dem så ofta då det händer att jag har dem i stallet (egentligen enda stället där jag oftast har andra skor än fivefingers på mig). Har tom verkat hästar i de skorna :angel:

Kost/Protein: Försöker själv äta HCLF (80/10/10) men är rätt kass på att hålla koll på vad jag stoppar i mig så det varierar mycket från dag till dag, tror det lätt blir för mycket fett och något mindre protein än vad jag kanske behöver. När jag dock försöker få i mig mer protein så brukar det bli bönor av olika slag (gärna beandillas utan olja). Försöker äta så naturligt som möjligt, de undantag jag gör brukar vara olika veganska fejk-produkter.

Tänkte köra in min veckoplanering redan idag då jag i en vecka framöver är hund, hus och hästvakt åt en vän och därmed får lite omväxling i miljön (lättare att sätta igång?). Hunden får gå kortare rundor var dag (gammal och trött) och en av hästarna jag passar ska skrittas ca 15-20 min var dag (varierar ridning med tömkörning). I huset finns även litet hemmagym som jag tänkte utnyttja (dock inte kettlebells som jag har hemma).

Idag: Cyklade i regn och blåst till huset som ska passas (ca 10-15 min), mockning i stallet, hästarna får vila.
Söndag: Ridning/tömkörning, styrketräning.
Måndag: Ridning/tömkörning, yoga.
Tisdag: Ridaning/tömkörning, styrketräning.
Onsdag: Ridning/tömkörning, cykling.
Torsdag: Ridning/tömkörning, styrketräning.
Fredag: Ridning/tömkörning, cykling.
Lördag: Ridning/tömkörning, cykling.

Mina bananer ockuperar köksbordet och jag har konstaterat att jag har så det räcker tom tisdag (hade bara 34st) om jag inte tar en tur till banana-island. Det blir råa, fruktbaserade mål till frukost, lunch och eftermiddagsfika och tillagade kolhydrater till middag (med vissa veganska fejk-produkter några dagar). Har även satt ett antal alarm på mobilen så jag får till en mer normal dygnsrytm, samt kommer ihåg att äta med jämna mellanrum. Hoppas bara jag kan få till en ordentlig rutin som jag kan ta med hem när veckan är över…

Söker även träningstips(!) och då speciellt övningar för ryggen som kan göras hemma med eventuellt lite lätta vikter. Tänkte även fråga min kiropraktor när jag ska dit på måndag. Även övningar för andra delar av kroppen uppskattas så länge de går att utföra i ett litet hemmagym :)

Känns som jag fick en ordentlig genomkörare i stallet idag, trots att jag inte ridit/tömkört… Har mockat, vält och knuffat hösilagebalar, släpat stora sjok av hösilage och burit runt på mitten av en rundbal (fick precis armarna runt den så lyckades bära hela till lådan den skulle ner i).

Så himla gött väder idag! Vi har varit ute mest hela dagen och magsjukan har hållit sig i skinnet :up: Vi har krattat upp löv från ena sidan huset och ska ta andra sidan i morgon. Tar sin tid när man har gård :D Vi tog fram utemöblerna och åt korv på uteplatsen till lunch.

Jag red en go tur på fina hästen efter det och så började vi fixa i sadelkammaren :) Har haft sadlarna på bockar inne i källaren vintertid och hängande i stallet sommartid. Men efter alla sadelstölder som är runt om i landet så vågar jag inte ha dom ute alls längre. Så jag tvingade maken att skruva upp tre sadelhängare och så möblerade vi om :D Har lite fix kvar och så ska jag komma på något smart sätt att förvara alla schabrak på :angel:

Efter middagen åkte vi till makens jobb och tvättade hiluxen. Jag och äldsta dottern fick fixa det eftersom maken är skadad :) Nu sover barnen och jag har gått en halvtimmes pw med hunden. Ska natta hästar och sen landa i soffan :)

Det blev visst inte bara soffhäng :p Efter att jag hade ätit en lång frukost och efter det ätit upp mitt lördagsgodis så kom svärmor förbi och pratade i några timmar (O_o) och sen åkte jag till stallet. Red fina hästen, och efter att jag tagit mig ur mitt dåliga självförtroende gick det riktigt bra. Fick mycket pepp av ägaren så det var väldigt roligt :)

I natt började äldsta dottern spy. Jag blir snart knäpp tror jag :banghead::turd:

Får hoppas det intensiva är över snart så hon kan följa med ut sen och få frisk luft. Det är fint väder även idag och vi tänkte göra klart ute på gräsmattan.

Annars har jag tänkt rida, springa intervaller och köra core idag :)

Så himla gött väder idag! Vi har varit ute mest hela dagen och magsjukan har hållit sig i skinnet :up: Vi har krattat upp löv från ena sidan huset och ska ta andra sidan i morgon. Tar sin tid när man har gård :D Vi tog fram utemöblerna och åt korv på uteplatsen till lunch.

Jag red en go tur på fina hästen efter det och så började vi fixa i sadelkammaren :) Har haft sadlarna på bockar inne i källaren vintertid och hängande i stallet sommartid. Men efter alla sadelstölder som är runt om i landet så vågar jag inte ha dom ute alls längre. Så jag tvingade maken att skruva upp tre sadelhängare och så möblerade vi om :D Har lite fix kvar och så ska jag komma på något smart sätt att förvara alla schabrak på :angel:

Efter middagen åkte vi till makens jobb och tvättade hiluxen. Jag och äldsta dottern fick fixa det eftersom maken är skadad :) Nu sover barnen och jag har gått en halvtimmes pw med hunden. Ska natta hästar och sen landa i soffan :)

Till schabraken: Dimpapåsar från Ikea! De är guld. Jag har två och får utan problem ner dressyrschabraken i storlek full i dem och de passar perfekt i storleken så man slipper vika dem.

Ponny som bara har 125 i täcke får jag till och med plats med fleece och tunnare regntäcken som är rena. :up:

Århundradets vidrigaste natt. Jag är inte sjuk som i feber, men riktigt äckligt pissförkyld. Bihålorna hotade med att explodera och vid tre stapplade jag ner och proppade i mig piller. Har knappt sovit någonting alls, men nu är det jobb i fyra timmar som gäller. Frågan är hur stor rusning vi får, chefen har "glömt" att gå ut med att vi numera har söndagsöppet. :rofl::banghead:

Till schabraken: Dimpapåsar från Ikea! De är guld. Jag har två och får utan problem ner dressyrschabraken i storlek full i dem och de passar perfekt i storleken så man slipper vika dem.

Ponny som bara har 125 i täcke får jag till och med plats med fleece och tunnare regntäcken som är rena. :up:

Tack för tipset! Har en massa täcken också, används dock aldrig :angel: Täcken har jag packat i flyttlåda och påse typ ikea-påse. Funderar på att hänga schabraken i plåtskåpet jag har så blir dom borta men ändå lätta att använda då jag varierar ofta. Vi kommer eventuellt få en inackordering inom någon vecka så vill fixa smart så hon också får plats i den lilla sadelkammaren :D Har en oanvänd täckeshängare som jag nog kommer skruva upp där de täckena som används oftast, i mitt fall ett svettäcke per häst och eksemtäcken så dom är lättillgängliga så kan resten vara nerpackade :)

Har sovit asdåligt inatt, vaknat för minsta lilla ljud, tex när det kört förbi en bil eller när kylen satt igång (kylen låter ibland som ett skadat djur som ligger och kvider, dock inte hela tiden, ändå fett läskigt). Och inte hjälper det att hunden vaknar och traskar runt med jämna mellanrum… Satt uppe någon timme mitt i natten med tv:n på och räknade foderstater när jag inte kunde somna om, självklart sover hon som en stock då!

Blir tömkörning i en backe idag så både jag och pålle får flåsa lite. (Hästen jag passar håller på att sättas igång efter lång tid som konvalescent och har sämre flås än mig när man tvingar honom att arbeta, flänga runt i hagen går bra, men skritta på rakt spår? Nehej!). Tror jag håller mig till lite trickträning med min häst idag. Har några ärenden att köra efter stallet och vill helst vara hemma igen när det ska bli skitväder i eftermiddag/kväll.

En promenad i vårsolen och ett Tabata-pass hemma tillsammans med sambon blev dagens träning. Vi körde fokus core och 3 varv av 6 övningar med 10 sekunders vila mellan övningarna. Det sved rejält i alla magmuskler och vi fick upp lite svett och flås båda två :)

Med det blev det totalt 4 träningspass denna veckan, 3 styrka och 1 kondition, och det är jag hur nöjd som helst med! I eftermiddag åker jag till London då jag ska vara på konferens där imorgon. Med hotellfrukost och restaurangbesök på jobbets räkning lär det inte bli överdrivet nyttigt vad gäller maten, men jag satsar på att ta tag i en ny träningsvecka när jag kommer hem på tisdag istället! Spontant är planen:

Måndag: Vila (konferens)
Tisdag: Styrketräning fokus axlar och biceps
Onsdag: 6 km transportpromenad, spinning eller HIIT-pass på gymmet
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila
Fredag: 6 km transportpromenad, kettlebell-pass på gymmet
Lördag: Vila.
Söndag: Benpass på gymmet.

Det här handlar inte om mig, utan om min syster, men eftersom det går in i trådens tema vill jag höra utomståendes input. Hon är tjugo år, och har sen i höstas börjat träna (gym och springer hemma) ganska mycket. Och har gått ner en hel del i vikt. Vi ser ju henne varje dag, så vi tänker inte så mycket på det, men farmor och farfar som vi träffar ganska sällan blev rätt... Förskräckta? När de såg henne sist.

Nu har hennes bästa kompis kontaktat mig och är jätteorolig. Hon tror att syster drabbats av någon ätstörning. Här hemma verkar hon ju äta (mycket mer än mig), men jag äter sällan middag hemma samtidigt som familjen på grund av mina arbetstider och dels är ju mitt eget matbeteende helt fucked up så jag vet inte vad som är normalt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra (kompisen har själv haft bulimi i omgångar men är frisk idag), om jag ska konfrontera henne eller berätta för mamma och pappa? :(

Det här handlar inte om mig, utan om min syster, men eftersom det går in i trådens tema vill jag höra utomståendes input. Hon är tjugo år, och har sen i höstas börjat träna (gym och springer hemma) ganska mycket. Och har gått ner en hel del i vikt. Vi ser ju henne varje dag, så vi tänker inte så mycket på det, men farmor och farfar som vi träffar ganska sällan blev rätt... Förskräckta? När de såg henne sist.

Nu har hennes bästa kompis kontaktat mig och är jätteorolig. Hon tror att syster drabbats av någon ätstörning. Här hemma verkar hon ju äta (mycket mer än mig), men jag äter sällan middag hemma samtidigt som familjen på grund av mina arbetstider och dels är ju mitt eget matbeteende helt fucked up så jag vet inte vad som är normalt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra (kompisen har själv haft bulimi i omgångar men är frisk idag), om jag ska konfrontera henne eller berätta för mamma och pappa? :(

Spontant, ta det med henne själv eller tillsammans med kompisen. Om du går till föräldrarna ska de försöka agera på något som du berättar om som någon annan har sagt. Dessutom är hon vuxen, så att gå till föräldrarna kan i sig upplevas som en omyndigförklaring (i brist på bättre ord) och bör kanske sparas till mer akuta situationer. Men där vet ju du bättre hur relationerna är funtade.

Jobbigt med systern @Kiwifrukt!
Jag hade nog pratat mer med hennes vän, och frågat vad det är som gör att hon tror att hon lider av en ätstörning.
Så jobbigt om det är så, både för dig och din syster.

Nästan 7 km promenad med maken, vilket var kallt idag.
Om en timme väntar 60 min Power hour med en vän på Friskis. Ska bli ganska kul faktiskt. Och träningsveckan känns därmed helt okej! :)

Jobbigt med systern @Kiwifrukt!
Jag hade nog pratat mer med hennes vän, och frågat vad det är som gör att hon tror att hon lider av en ätstörning.
Så jobbigt om det är så, både för dig och din syster.

+ @Tassetass

Tack för er input. Pratar vidare med kompisen till en början nu för att få en bredare bild av henne. Vår relation med våra föräldrar är bra, även om hon kanske står närmare mamma och jag pappa. Grejen är att de hade nog trott att det var jag som skulle få de problemen (igen...) och inte hon. Och det är ju inte ens säkert att kompisen har rätt, men så himla svårt att veta hur man ska hantera det.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 915
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar