Beach 2017

God morgon! Dagen började sådär med busskaos, nu har jag kommit till kontoret och är lite putt över att jag inte fick träna i morse :p Men det blir i eftermiddag istället, träningsdejt med syrran.

Januari var i alla fall min bästa träningsmånad på väldigt länge, 17 träningspass under månaden :) Och stora framsteg i styrketräningen :banana: Februari blir lite svårare då jag har en hel del resdagar pga exjobbet men ska göra så gott jag kan :)

God morgon! Dagen började sådär med busskaos, nu har jag kommit till kontoret och är lite putt över att jag inte fick träna i morse :p Men det blir i eftermiddag istället, träningsdejt med syrran.

Januari var i alla fall min bästa träningsmånad på väldigt länge, 17 träningspass under månaden :) Och stora framsteg i styrketräningen :banana: Februari blir lite svårare då jag har en hel del resdagar pga exjobbet men ska göra så gott jag kan :)

Jag var tvungen att räkna antal träningspass under januari också och jag fick ihop 16 st! Inte dåligt! Då har jag inte räknat med alla ridpass och promenader :)

Jag var tvungen att räkna antal träningspass under januari också och jag fick ihop 16 st! Inte dåligt! Då har jag inte räknat med alla ridpass och promenader :)

Bra jobbat! :) Nä jag har inte heller räknat typ promenader, ridning, yoga, transportcykling och sånt. Men det beror ju på vad man själv räknar som träning :)

Bra jobbat! :) Nä jag har inte heller räknat typ promenader, ridning, yoga, transportcykling och sånt. Men det beror ju på vad man själv räknar som träning :)

Ja så är det ju :)
Ridningen och promenaderna är mer vardagsmotion för mig. Även fast ett 45 minuters dressyrpass är jäkligt jobbigt och bränner 300 kalorier lätt :p

Ja så är det ju :)
Ridningen och promenaderna är mer vardagsmotion för mig. Även fast ett 45 minuters dressyrpass är jäkligt jobbigt och bränner 300 kalorier lätt :p

Jamen gud ja :D När jag tänker efter kanske det inte är helt logiskt att jag skulle räkna 20 minuters jogg som träning men inte om jag promenerar 10 km :angel: Men framför allt promenader går in på ett annat konto för mig - vardagsmotionen, där jag försöker få ihop 10 000 steg om dagen. Och egentligen spelar det ju absolut ingen roll hur man kategoriserar så länge man rör på sig.

Jamen gud ja :D När jag tänker efter kanske det inte är helt logiskt att jag skulle räkna 20 minuters jogg som träning men inte om jag promenerar 10 km :angel: Men framför allt promenader går in på ett annat konto för mig - vardagsmotionen, där jag försöker få ihop 10 000 steg om dagen. Och egentligen spelar det ju absolut ingen roll hur man kategoriserar så länge man rör på sig.

Absolut! Jag strävar också efter 10 000 steg per dag. Lite fusk de dagar jag rider dock :angel: Men det är ju ändå en slags träning att rida så de stegen är inte bara fusk :D

Januari har varit en total katastrof för min del. Men nu är det nya tag som gäller. Eftersom jag varit i princip helt stillasittande räknar jag all motion, men inte det jag rör mig på jobbet (vilket ändå är en hel del med ett butiksjobb).

Lunchträning med unghästen gjord :) Han har fått så pass mycket egen motor nu så jag kan börja ställa lite andra krav på honom. Men det är jobbigt tycker han :p Mycket uppmuntran och beröm är det som gäller för att få en positiv häst :) Han ska tränas nu i februari sen är det helvila i två månader för honom.

Alltså konferenser, vad hemskt egentligen. Var knappt utomhus på två dagar och satt 95 % av tiden, minst! Äter gör man ju också, hur ska man annars hålla sig vaken... Har så ont nu i rumpa och lår av allt sittande, står så mycket jag orkar idag på jobbet och gick på min sedvanliga lunchpromenad.

Ikväll ska jag banne mig ta mig tid för hästen, jag har inte hunnit det på säkert en vecka. Tur de har bra hagar och mycket utevistelse. Halva helgen är väl vigd åt renovering, sen blir jag ensam i några dagar och kan inte renovera ensam. Så då ser jag fram emot mycket djurtid och kanske rent av träning! Kommer ha utsläpp alla vardagar i 2 veckor så det blir upp med tuppen och lite morgonmotion också före jobbet. Det är så länge sedan jag hann med regelrätt träning nu att jag nästan glömt hur det känns... :o

Det här gick ju bra. :rofl: Jag tänkte ta tag i hästens motion, som stått på sparlåga egentligen sen innan jul. Jag har verkligen inte orkat ta tag i det när hon mest stått på två ben i det andra stallet, och när flytten plötsligt kändes möjlig sket jag helt enkelt i det. Jag släppte ut som vanligt i morse, sen åkte jag hem några timmar och åt lunch med mamma, och sen åkte jag tillbaka till stallet och tänkte promenera henne vid handen. Valde med flit den runda som till största delen är den jag brukar gå när jag går för egen maskin.

Jag är född här ute. Har ridit de här vägarna hela min uppväxt. Ändå gick jag vilse tre gånger. :o :rofl: :banghead: Vi kan väl konstatera att omgivningen förändras radikalt på tio år, som är den tid sen jag sist red här. Jaja, tur att jag gjorde det här en dag när jag ändå är ledig, för annars hade jag aldrig hunnit hem i tid till jobbet. En och en halv timme var vi ute (kan nog räkna med att samma runda skulle ta en timme uppsuttet om man räknar med att jag då hade kunnat trava och galoppera lite och att jag inte ska gå vilse tre gånger nästa gång :cautious:), ponny hoppade till en gång precis i början och en gång när fyra stora hästar satte full kareta mot henne, annars skötte hon sig exemplariskt hela tiden. Pigg och framåt utan att bli speedad eller jobbig. Lillen var själv i hagen under tiden och verkade ha överlevt sitt äventyr, även om han var sur som en citron när vi kom tillbaka.

Så fick jag träna till slut. Och jag säger bara: fy sjutton för att vara på gymmet vid 16-17 på eftermiddagen... :eek: Man blir ju helt stirrig, så mycket folk! Nä, tacka vet jag klockan 7 på morgonen :D

Passet gick både bra och dåligt. Knäböj som huvudövning och det gick inte alls bra! Nästan omöjligt med de vikter jag klarade lätt förra gången. Jag tror att jag har börjat tänka för mycket när jag böjer istället för att bara göra. Syrran filmade så jag fick se och jag tippar liksom framåt jättekonstigt :confused: Gick bättre när jag gick grundare och ännu bättre med lättare vikt. Jag ordinerar mig själv att knäböja mer, tror problemet ligger där. Måste öva mer helt enkelt! I nuvarande programmering blir det ju inte ens en gång i veckan som jag böjer... Så jag vet inte om jag helt ska byta programmering eller bara göra om den litegrann. Har 3 pass kvar på period två, då kommer jag ha kört enligt programmet i 3 månader. Vad tycker ni?

Resten av passet gick bra men var jobbigt med alla dessa utfall :D

Så fick jag träna till slut. Och jag säger bara: fy sjutton för att vara på gymmet vid 16-17 på eftermiddagen... :eek: Man blir ju helt stirrig, så mycket folk! Nä, tacka vet jag klockan 7 på morgonen :D

Passet gick både bra och dåligt. Knäböj som huvudövning och det gick inte alls bra! Nästan omöjligt med de vikter jag klarade lätt förra gången. Jag tror att jag har börjat tänka för mycket när jag böjer istället för att bara göra. Syrran filmade så jag fick se och jag tippar liksom framåt jättekonstigt :confused: Gick bättre när jag gick grundare och ännu bättre med lättare vikt. Jag ordinerar mig själv att knäböja mer, tror problemet ligger där. Måste öva mer helt enkelt! I nuvarande programmering blir det ju inte ens en gång i veckan som jag böjer... Så jag vet inte om jag helt ska byta programmering eller bara göra om den litegrann. Har 3 pass kvar på period två, då kommer jag ha kört enligt programmet i 3 månader. Vad tycker ni?

Resten av passet gick bra men var jobbigt med alla dessa utfall :D

Använd knäböj som uppvärmning när det passar. Då kan du träna med lätta vikter och träna in tekniken flera gånger i veckan utan att behöva ändra programmet i övrigt. Kör typ fem uppvärmningsset, ett med kroppsvikt, ett med en lätt kettlebell (goblin squat :D) och tre med en lite tyngre, men fortfarande lätt, vikt (kanske en tom stång eller fortsätt med en tyngre kettlebell). Jag skulle köra ganska många reps, kanske 15 per set och två minuters setvila.

Annars gäller ju den gamla devisen att man blir bra på det man tränar på och vill du bli bra på knäböj behöver du ju knäböja åtminstone ett par gånger i veckan. Du lär nog behöva byta program framöver men det kan ju vara kul att göra klart det du håller på med först. :)

Använd knäböj som uppvärmning när det passar. Då kan du träna med lätta vikter och träna in tekniken flera gånger i veckan utan att behöva ändra programmet i övrigt. Kör typ fem uppvärmningsset, ett med kroppsvikt, ett med en lätt kettlebell (goblin squat :D) och tre med en lite tyngre, men fortfarande lätt, vikt (kanske en tom stång eller fortsätt med en tyngre kettlebell). Jag skulle köra ganska många reps, kanske 15 per set och två minuters setvila.

Annars gäller ju den gamla devisen att man blir bra på det man tränar på och vill du bli bra på knäböj behöver du ju knäböja åtminstone ett par gånger i veckan. Du lär nog behöva byta program framöver men det kan ju vara kul att göra klart det du håller på med först. :)

Tack för tips! Det är något liknande jag har funderat på.

Programmet jag håller på med löper över ett år så det är ju väldigt lång tid, hade tänkt 6 månader alternativt så länge jag tycker att det är kul och ger framsteg.

En halvtimme på löpbandet för lite svettiga intervaller blev det ikväll :) Provar mig fram lite för jag har aldrig sprungit på löpband innan.

Nu ska hästarna fodras sen blir det lite kvällsmat :)

Tack för tips! Det är något liknande jag har funderat på.

Programmet jag håller på med löper över ett år så det är ju väldigt lång tid, hade tänkt 6 månader alternativt så länge jag tycker att det är kul och ger framsteg.

Hur ser programmet ut längre fram? Progression kräver ju att man ökar volymen, tänker jag.

Hur ser programmet ut längre fram? Progression kräver ju att man ökar volymen, tänker jag.

Ja precis. Jag tycker inte det känns som att volymen ökar sådär jättemycket egentligen. Varje period är 6 veckor och i huvudövningen ser det ut som följande:

Period 1: 3x8
Period 2: 3x5
Period 3: 4x5
Period 4: 3x8
Period 5: 3x5
Period 6: 5x3
Period 7: 3x5
Period 8: 3x3

Kompletterande övningarna är genomgående 3x12 men i olika varianter - enkelset, superset, triset eller cirkelträning.

Ja precis. Jag tycker inte det känns som att volymen ökar sådär jättemycket egentligen. Varje period är 6 veckor och i huvudövningen ser det ut som följande:

Period 1: 3x8
Period 2: 3x5
Period 3: 4x5
Period 4: 3x8
Period 5: 3x5
Period 6: 5x3
Period 7: 3x5
Period 8: 3x3

Kompletterande övningarna är genomgående 3x12 men i olika varianter - enkelset, superset, triset eller cirkelträning.

Och varje huvudövning körs en gång i veckan?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar