Beach 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag håller verkligen med... Ibland känns det riktigt jobbigt att inte komma framåt över huvud taget, det blir liksom inte så roligt då. Har ridit kanske tre dressyrträningar totalt på de senaste 6 åren (!) (några hoppträningar också) så jag är så brutalt dålig nu om man jämför med förut när jag tränade regelbundet. Min prestationsångest mår väldigt dåligt över det, men samtidigt tänker jag att det är nyttigt också på något vänster, kanske :p Med nuvarande häst är det inte så mycket att göra åt av olika anledningar, mer än att be ägaren om hjälp lite då och då. Och rida ut mycket ;) Jag försöker fokusera mest på att ha det trevlig och umgås med hästen, men det går ju inte att komma ifrån att jag måste rida i ridhuset när det är mörkt och dåligt väglag och då måste jag försöka göra det bästa av situationen.

Lång utläggning här också ;) Vad roligt att ni har kommit framåt så mycket, du och hästen! :)

Det är ju viktigt att kunna ha kul också, och bara ha det som avkoppling! Jag brukar rida ut barbacka och galoppera när prestationsångesten blir för stor :D

J

Ja, kanske. (inser att jag mest tänker på bortforklaringar och att hunden redan har andra planer för sig idag,men det är ju inte bara för henne jag ska springa)

Jag är mästare på bortförklaringar, när det gäller allt som är jobbigt typ, så jag förstår dig!

Idag var det programridning på schemat träningsmässigt. Jisses vad fint pålle gick på framridningen! Väl inne på banan blev han överladdad, och hopphäst som han är så trodde han att staket ska man hoppa (:angel:) så det blev lite kämpigt att hålla oss kvar på banan! Gick hur som helst helt okej, var första gången vi red det programmet, fick bra hjälp av domaren efteråt också!

Idag är det vilodag; 5 träningspass hann jag med i veckan. 2 lst ätta styrketräningar på gymmet, 1 st yogapass på gymmet och 2 st pass med yoga/pilates hemma. Vilodagar har automatisk blivit tisdagar då kroppen är jäklig öm efter måndagen då det är både styrketräning och yoga, och söndagar är ofta vilodagen inför just måndagar :o:p Utöver träningspassen så har det blivit en hel del i trädgården genom att riva studsmattan med hjälp av äldsta sonen, burit in mina uteblommor till maskinhallen samt hjälpt till att bära både kylskåp och tvättmaskin då de båda gav upp i veckan :devil::arghh:

Efter att ha tränat balansövningar, yoga och pilates sedan mitten av juli så känner jag att kroppen kanske är redo för att utöka passen till mer än bara yoga. Så på onsdag ska jag prova Actic Core, får se vad mina delade magmuskler tycker om det :angel:

Idag har jag promenerat i skogen med min mor. Vi hittade tranbär och trattkantareller och tittade på gamla skvaltkvarnar. Nu lagar jag matlådor i massor! Gröna linser, tomat- och morotsröra och kokt broccoli samt ett lass spaghetti och överbliven fiskgryta gav 10 lådor=veckan räddad! Och vi fick sjukt goda tomater från mina föräldrars trädgård.

Plan för veckan:
Måndag - min kollega håller i ett stavgångsintervallpass, ska dit om jag blir klar på jobbet i tid
Tisdag - transportlöpning, brukar bli 15+20+30 minuter utspritt över hela dagen
Onsdag - Ridning, antingen en skogstur eller dressyr på ridbanan eller lite blandat
Torsdag - Barnskidträning (springlekar i diverse varianter)
Fredag - Styrka hemma eller morgonyoga på jobbet
Lördag - Löpning, en lång och lugn runda i skogen
Söndag - Inget särskilt

Hästen och jag red ut 40 minuter idag också. Hade egentligen tänkt rida en längre runda, men det regnade (öste ner...) hela tiden medan jag mockade, hämtade i hagen och gjorde iordning, så jag tog den kortare i alla fall. Bara för det var det i princip uppehåll hela tiden medan jag red. Å andra sidan började det ösregna igen när jag satte mig i bilen, så jag hade ju likväl blivit blöt om jag ridit den längre rundan. ;)

Veckan har sett ut som följande:
Måndag - 40 minuter utritt. Sju kilometer cykel.
Tisdag - 40 minuter promenad med hästen, kanske fem minuter av den tiden jogg.
Onsdag - kanske 80 minuter ridning. Fem kilometer powerwalk.
Torsdag - 20 minuter promenad.
Fredag - vila, bara stallarbetet.
Lördag - 40 minuter ridning.
Söndag - 40 minuter ridning.

@FengurLaugar Visst skrev du att du skulle jaga älg nu snart? Eller om det är någon annan som är insatt. Älgjakten börjar tydligen redan imorgon här, inte nästa vecka igen som jag hade fått för mig. Hur gör ni med ridning/överhuvudtaget röra sig i naturen under den perioden? Är det särskilt första veckan som är krisig? Jag bor ju inte på samma ställe som stallet, och här där jag bor är jakten i princip minimal. Där stallet ligger är det däremot gott om skog om inte annat, men jag känner ingen som jagar. Tänker att det borde vara okej att rida till ridhuset, det är visserligen en stig men den går mellan åkrar och det är hus i närheten. Och att rida där det är hus och folk överlag? Att det måste vara skogen-skogen som är värst? Och givetvis reflexer på? Rider mest mitt på dagen, det är i så fall utsläppsmorgonen som kan vara en annan tid, men det är fortfarande inte i gryningen.

@Kiwifrukt Älgjakten startar idag häromkring. Jag tänkte faktiskt rida ut nu på förmiddagen :p Reflexer på och hålla mig borta från "skogen-skogen", kommer nog bara rida längs med en grusväg som det är beteshagar på vardera sida om. Det lär ju inte vara några problem? Rent generellt är jag nog ganska oförsiktig vad det gäller att anpassa mig efter jaktsäsong, men jag brukar å andra sidan inte stöta på så mycket jägare runt omkring där jag bor.

Min helg innehöll ingen träning pga alldeles för mycket jobb.
Nu ligger jag äntligen i sängen efter nattens pass på jobbet och jobbar inte igen förrän på fredag! Ah!

Ikväll ska jag försöka ta mig iväg på gruppträning, cirkelträning. Får se hur kroppen mår efter att jag vaknat sen. Brukar inte vara särskilt träningssugen efter de här passen... :p

@FengurLaugar Visst skrev du att du skulle jaga älg nu snart? Eller om det är någon annan som är insatt. Älgjakten börjar tydligen redan imorgon här, inte nästa vecka igen som jag hade fått för mig. Hur gör ni med ridning/överhuvudtaget röra sig i naturen under den perioden? Är det särskilt första veckan som är krisig? Jag bor ju inte på samma ställe som stallet, och här där jag bor är jakten i princip minimal. Där stallet ligger är det däremot gott om skog om inte annat, men jag känner ingen som jagar. Tänker att det borde vara okej att rida till ridhuset, det är visserligen en stig men den går mellan åkrar och det är hus i närheten. Och att rida där det är hus och folk överlag? Att det måste vara skogen-skogen som är värst? Och givetvis reflexer på? Rider mest mitt på dagen, det är i så fall utsläppsmorgonen som kan vara en annan tid, men det är fortfarande inte i gryningen.

Jo det stämmer. Älgjakten börjar den här veckan på de flesta ställen skulle jag tro. Vi jagar dock bara torsdag-söndag. Inga vettiga jägare har för avsikt att porta folk ur skogen bara för att det är jakt, men man får ju såklart vara beredd på att det kan komma älg med hund efter sig eller att det smäller. Jag jagar inte där jag bor så när jag rider får jag hålla lite uppsikt på vart det står konstigt parkerade bilar etc så jag håller mig till grusvägar och har reflexer på för där har jag inte samma koll som där jag jagar såklart.
Men jag tycker absolut att du ska kunna rida den där stigen till ridhuset. Har du massa reflexer så syns du ju och det ska inte vara några problem.

Har blivit mest ridning i träningsväg den här helgen. Men idag ska jag köra ett styrkepass tänkte jag! Pga att jag jagar älg torsdag-fredag och maken jagar lördag-söndag så kommer det bli lite hipp som happ med både motion och ridning. Motion får jag när jag jagar iof men ridningen den här veckan kommer bli lidande.

Jag har fått rutin på detta nu :D ;
Mån: Lätt styrketräning, sen yoga
Tis: vilodag
Onsdag: pilates/yoga/stretch
Torsdag: pilates/yoga/stretch
Fredag: Lätt styrketräning
Lördag: simning/ pilates/yoga eller core
söndag: oftast vilodag

Mitt schema för veckan blir ungefär såhär:
Måndag: Morgonpromenad + styrka. Eventuellt en promenad efter middagen.
Tisdag: Morgonpromenad + dressyrpass
Onsdag: Morgonpromenad + promenad + eventuellt ridning/longering
Torsdag: Älgjakt
Fredag: Älgjakt
Lördag: Promenad + styrka + ridning
Söndag: Promenad + ridning

Mitt veckoschema är allt annat än skrivet i sten, kan man lugnt säga. Är fortfarande hostig men i övrigt känns kroppen okej.

Hade tänkt mig nåt sånt här:

Måndag: Rask promenad på runt timmen för att se hur kroppen känns sen.
Tisdag: Gym! Äntligen!
Onsdag: Spinning.
Torsdag: Gym.
Fredag: Långpromenad.
Lördag: Gym.
Söndag: Spinning.

Inspirerande att lasa allas veckoplaneringar, nu vill jag ocksa vara med! Efter de senaste tva veckornas fodelsedagsfirande med efterfoljande semester har jag kant mig mer an lovligt ohalsosam, och bestamde mig for att ta mig i kragen lite nu nar jag kommit hem.

De forsta stegen ar att strukturera upp frukost och lunch. Det har blivit lite for mycket brod och yoghurt pa senaste kanner jag, sarskilt nar jag precis lika garna kunde dricka en naringspackad smoothie som sambon anda gor till sig varje morgon. Pa lunchen blir det oftast att jag tar med mig en halvdan macka i all hast, men nu ska jag forsoka planera battre och ordna med t.ex. matiga sallader eller mer rejala smorgasar istallet. Mellanmal och middag ar jag redan ratt bra pa.

Jag har aven for avsikt att undvika onyttigheter (las: kakor, godis och chips) helt utom dygnet fredag kvall-lordag kvall, och sa ska jag forsoka bromsa den onda cirkeln av att hitta pa ursakter for att inte trana. Jag ska aven se till att promenera till och fran jobbet varje dag, 6 km tur och retur, istallet for att fega ur och ta tunnelbanan.

Planen for veckan ar som foljer (tar med aven frukost och lunch har, mest for min egen skull):

Mandag: Smoothie och agg till frukost, smorgas med skinka och gronsaker till lunch. Ett pass Fat Burn (typ HIIT-traning) pa gymmet.
Tisdag: Grot till frukost, tonfisksallad till lunch. Vilodag fran gymmet.
Onsdag: Smoothie och agg till frukost, smorgas med keso och avocado till lunch. Overkroppspass pa gymmet.
Torsdag: Grot till frukost, bulgursallad till lunch. Kort loptur i parken.
Fredag: Smoothie och agg till frukost, smorgas med skinka och gronsaker till lunch. Vilodag fran gymmet.
Lordag: Lite vad jag kanner for i matvag, men utan att lata det ga overstyr. Ett pass Kettlebells pa gymmet pa formiddagen.
Sondag: Samma vad galler maten, men jag ska undvika regelratta onyttigheter. Vilodag fran traningen, men det brukar bli en promenad eller liknande i alla fall.

Jag är dålig på att planera min träning, men ska försöka bli bättre på det! Känns som större chans att det faktiskt blir av när man skriver in det i schemat... Det svåra just nu är ju att jag inte kan duscha hemma pga väldigt lite vatten i brunnen :down: Så svettiga pass blir det dåligt med nu och åtminstone två veckor till, i alla fall hemmapass. Kan ju i alla fall duscha på yogastudion. Nåja, veckans plan:

Måndag: Ridning
Tisdag: Yoga (ashtanga + ev yin)
Onsdag: Längre promenad, hemmayoga
Torsdag: Yoga (oklart vilket pass)
Fredag: Längre promenad, hemmayoga
Lördag: Träningsdag på Friskis (cirkelfys + soma moves), ridning
Söndag: Yoga (workshop), promenad

Och så mycket vardagsmotion i form av promenader och cykling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jahopp. Vi kör väl igen då. :D *** Bukes bästa tränings-, kost-, pepp- och välmåendetråd rullar vidare! Gamla och nya medlemmar är... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
76 636
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23