Stämmer bra! Det hoppas jag med! Är dock väldigt mycket mer svullen idag...@LindgrenV Är det käkoperationen du har gjort? Hoppas allt läker fort!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer bra! Det hoppas jag med! Är dock väldigt mycket mer svullen idag...@LindgrenV Är det käkoperationen du har gjort? Hoppas allt läker fort!
Igår blev det 45 min styrketräning med medicinboll på jobbet - jag har en träningsgalen professor som håller sådana träningar för de i personalen som känner sig hugade. Svinbra! Tyvärr fick jag en medicinboll på fingret när vi lekte "doppboll" som uppvärmning, men jag spjälkade fingret med eltejp MacGyver-style och idag känns det ganska OK. Det är fortfarande stukat men jag ska nog fixa att rida iaf. På kvällen joggade jag och killen en mil och det kändes seeegt i mina fortfarande sargade ben efter måndagens lopp. Att maxa i 10 km är TUFFT för kroppen. Imorgon kväll ska jag springa en terränghalvmara så jag hoppas att kroppskrället hinner återhämta sig tills dess.
Stämmer bra! Det hoppas jag med! Är dock väldigt mycket mer svullen idag...
Flyttat och sågat avInte så konstigt om de flyttat käken Eller har jag missuppfattat?
Flyttat och sågat av
Kan man löpträna i vatten alltså? Har ju sett typ aerobic och sånt men aldrig någon som sprungit, men det är klart, det måste vara väldigt effektivt. Både mer motstånd som vattnet ger och sen avlastning för knäna.Simning i en timme (tog mig dock inte mer än 1,15 km på den tiden, dels pga barn som hade simskola på båda sidor av bassängen (jag fick alltså ett spår i mitten) och skvätte omkring massor och dels pga lite känningar i knät).
Sen uppenbarade sig varmbassängen framför mina ögon när jag skulle gå upp till duschen. Helt tom och med 150 cm djup idag = perfekt för lite övningar tänkte jag. Det slutade med att jag tränade löpning i vatten större delen av tiden + en del stretchövningar i totalt en timme det med... Fantastiskt att kunna "löpträna" utan att riskera knäna nu innan blodomloppet.
Så nu är jag välbadad och benmusklerna är ännu mer slut än igår.
Japp, det kan man. När hela bassängen var 150 cm gick det utmärkt att använda både armar och ben och springa på botten, annars kan man ha t.ex. en variant av flytväst eller en barnflytleksak för att springa utan att nå botten (jag är för feg för att testa utan någonting där jag inte bottnar). Sen är det klart att man inte kan enbart löpträna i vatten och tro att man kan gå ut och springa jättebra på land sen, men det ger ju förutsättningar att träna upp en grund/komplettera eller hålla kvar viss förmåga även när man har skador som gör att man inte kan springa ute.Kan man löpträna i vatten alltså? Har ju sett typ aerobic och sånt men aldrig någon som sprungit, men det är klart, det måste vara väldigt effektivt. Både mer motstånd som vattnet ger och sen avlastning för knäna.
Hur långt är blodomloppet? Brukar du ge blod? Det är en sådan sak jag tänkt att jag ska göra när jag är uppe i en sådan vikt att jag får ge blod, enda kruxet är ju att jag inte gillar att bli stucken men har ju blivit det hundratals gånger genom åren och nu varje vecka så ett litet extra stick för att ge blod borde jag klara sen när kroppen är frisk nog.
Jag är helt slut. 20 minuters transportpromenad till ridbanan tillsammans med ponnyn, sen dressyrträning i en timme och tjugo minuter (ska tilläggas att typ de första 45 minuterna var inte alls jobbigt för hästen, utan där var det bara jag som fick jobba framför allt psykiskt) och sen 20 minuters transportpromenad tillbaka, vi var allt som allt ute i två timmar. Och den delen där vi övade på galoppjobbet (som vi definitivt behöver öva mycket mer på) tog något fruktansvärt, jag kunde knappt gå sen när jag skulle tillbaka för att benen darrade så mycket.
Den känslan är ju så jäkla skön ändå. Längesen jag var så slut av ett ridpass men det är gött, då har man verkligen gjort nåt och oftast har man en bra känsla. Härligt att ni kan träna så.
@cherie Nja, jag tror inte det är hälsporre, det är ju inte hälen som gör ont... Det är mer ibland när jag tar ett steg kan det helt oväntat kännas som att hålfoten sträcks ut onormalt mycket. Efteråt kan jag inte gå normalt på foten eftersom hålfoten gör så ont och jag är ju plattfot så den sträcks ut mycket i varje steg antar jag. Sen går det över efter ett tag, speciellt om jag får vila eller har skor med sulor.
Är ju en hel vetenskap det här egentligen... Men för detta problem hjälper sulorna bra! Kanske mest är så att det är mycket ansträngande att gå med sulor för fötterna, så efter ett tag gör det ont ändå. Kanske.
Hur känns det nu i benhinnorna? Hur snart åker ni?
@WS6 Man vet inte riktigt vad håll beror på, jag läste en artikel/blogg eller liknande om det för ett tag sedan. Ska se om jag kan hitta den när jag sitter vid en dator.