Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
WOW! Ni vet när man vaknar och sträcker på sig och känner att alla muskler bara - Nej för i helvete, ligg still!! Dessutom har jag sovit som en stock och tydligen enligt sambon har jag snarkat, jag snarkar inte!

Jag har träningsvärk, överallt, i varenda muskel känns det som av 15 minuters träning hemma. Den där ab rollerna sambon köpte funkade tydligen.

Igår blev det 45 min styrketräning med medicinboll på jobbet - jag har en träningsgalen professor som håller sådana träningar för de i personalen som känner sig hugade. Svinbra! Tyvärr fick jag en medicinboll på fingret när vi lekte "doppboll" som uppvärmning, men jag spjälkade fingret med eltejp MacGyver-style och idag känns det ganska OK. Det är fortfarande stukat men jag ska nog fixa att rida iaf. På kvällen joggade jag och killen en mil och det kändes seeegt i mina fortfarande sargade ben efter måndagens lopp. Att maxa i 10 km är TUFFT för kroppen. Imorgon kväll ska jag springa en terränghalvmara så jag hoppas att kroppskrället hinner återhämta sig tills dess.

Haha din träningsmängd är galen!

Igår blev det en 5km promenad innan jobbet, kändes skönt, första promenaden på hela veckan. Och idag har jag laddat upp för jobb genom att spendera några timmar i stallet, så lugnt, harmoniskt och kravlöst. Jag hade verkligen inte insett hur mycket jag faktiskt saknat hästarna! Tiden bara flyger iväg när jag är där, all stress försvinner och jag kommer hem som en ny människa. :bump:

Hoppas det läker snabbt och att du slipper ha överjävligt ont @LindgrenV, den där operationen verkar jäkligt läskig!

Tävlingen igår gick super, vi hade bara en enda sak att anmärka på som hindrade oss från att vinna och det var att min lilla hund mitt i ett moment fick för sig att han absolut var tvungen att klia sig bakom örat :rofl: Varför just då kan man ju undra men ibland får man påminna sig om att de inte är tävlingsmaskiner utan levande varelser med egna ideér och tankar. Allt annat gick som på räls och jag fick se filmen efteråt och han har stenkoll på mig,går perfekt fot och alla moment sitter hur bra som helst. Han var verkligen, verkligen duktig igår. Stolt matte :love: Men min puls var väl uppe i 180 men jag hade roligt, och det är viktigt.

I fortsättningsklassen ska ju hunden vara lös medan de i nybörjarklassen måste vara kopplade, lös passar oss så mycket bättre då han till största delen av tiden är lös och vi tränar med honom lös. Så jag tror den nya klassen kommer passa oss.

Nu ska jag ägna sommaren åt att träna svåra moment i fortsättningsklassen och sen tävla i fortsättningsklassen i höst och kanske gå någon mer kurs antingen fortsättning igen för att jag känt att jag inte tagit till mig allt för att jag mått dåligt eller avancerad klass om dom kommer ordna en sådan.

Sista tävlingen i nybörjarklassen blir den 6 juni, då ska vi vara med bara för att det är roligt och för att hitta på något tillsammans jag och vovven för han gillar rallylydnaden mycket märker man. Känns skönt att tävla utan pressen på att prestera, jag har ju liksom redan klarat av att få godkänt i tre tävlingar i den klassen så jag är redan klar och redo för uppflyttning. Men kommer så klart få tävlingsnerver och höga krav i alla fall men det gör inte lika mycket om vi skulle misslyckas.

Idag tränade jag lite med vovven och vi satte ett moment vi inte kunnat de senaste veckorna. Han kunde det för ett par veckor sedan men sen glömde han bort det och det gick bara inte, tror det är för att vi tränar så mycket nytt hela tiden på kursen så hjärnan är fullproppad med info. Men idag när vi tränade satt det igen, ska fortsätta öva så vi får lite stadga i det hela.

Ni får ursäkta om jag skriver mycket om hunden, det har fått bli mitt substitut till annan träning nu när jag inte kan springa eller gymma. Så jag lägger extra fokus på det även om jag tränade lika mycket med hunden förut, Men försöker se att jag gör saker även om jag inte springer en mil eller gymmar en timme.

Annars blir det en lugn dag med tvätt, promenader och ätandet. Enda dagen den här veckan jag inte behöver gå till psyk men så klart var jag tvungen att ta blodprover då istället så utan sjukvård och väntrum blev jag inte i alla fall. Snacka om att jag är trött på alla kontroller. Men jag vet ju varför även om jag inte förstår allvaret och tycker de överdriver ganska mycket men det är bara att finna sig i det.

Simning i en timme (tog mig dock inte mer än 1,15 km på den tiden, dels pga barn som hade simskola på båda sidor av bassängen (jag fick alltså ett spår i mitten) och skvätte omkring massor och dels pga lite känningar i knät).
Sen uppenbarade sig varmbassängen framför mina ögon när jag skulle gå upp till duschen. Helt tom och med 150 cm djup idag = perfekt för lite övningar tänkte jag. Det slutade med att jag tränade löpning i vatten större delen av tiden + en del stretchövningar i totalt en timme det med... Fantastiskt att kunna "löpträna" utan att riskera knäna nu innan blodomloppet.
Så nu är jag välbadad och benmusklerna är ännu mer slut än igår.

Simning i en timme (tog mig dock inte mer än 1,15 km på den tiden, dels pga barn som hade simskola på båda sidor av bassängen (jag fick alltså ett spår i mitten) och skvätte omkring massor och dels pga lite känningar i knät).
Sen uppenbarade sig varmbassängen framför mina ögon när jag skulle gå upp till duschen. Helt tom och med 150 cm djup idag = perfekt för lite övningar tänkte jag. Det slutade med att jag tränade löpning i vatten större delen av tiden + en del stretchövningar i totalt en timme det med... Fantastiskt att kunna "löpträna" utan att riskera knäna nu innan blodomloppet.
Så nu är jag välbadad och benmusklerna är ännu mer slut än igår.
Kan man löpträna i vatten alltså? Har ju sett typ aerobic och sånt men aldrig någon som sprungit, men det är klart, det måste vara väldigt effektivt. Både mer motstånd som vattnet ger och sen avlastning för knäna.

Hur långt är blodomloppet? Brukar du ge blod? Det är en sådan sak jag tänkt att jag ska göra när jag är uppe i en sådan vikt att jag får ge blod, enda kruxet är ju att jag inte gillar att bli stucken men har ju blivit det hundratals gånger genom åren och nu varje vecka så ett litet extra stick för att ge blod borde jag klara sen när kroppen är frisk nog.

Kan man löpträna i vatten alltså? Har ju sett typ aerobic och sånt men aldrig någon som sprungit, men det är klart, det måste vara väldigt effektivt. Både mer motstånd som vattnet ger och sen avlastning för knäna.

Hur långt är blodomloppet? Brukar du ge blod? Det är en sådan sak jag tänkt att jag ska göra när jag är uppe i en sådan vikt att jag får ge blod, enda kruxet är ju att jag inte gillar att bli stucken men har ju blivit det hundratals gånger genom åren och nu varje vecka så ett litet extra stick för att ge blod borde jag klara sen när kroppen är frisk nog.
Japp, det kan man. När hela bassängen var 150 cm gick det utmärkt att använda både armar och ben och springa på botten, annars kan man ha t.ex. en variant av flytväst eller en barnflytleksak för att springa utan att nå botten (jag är för feg för att testa utan någonting där jag inte bottnar). Sen är det klart att man inte kan enbart löpträna i vatten och tro att man kan gå ut och springa jättebra på land sen, men det ger ju förutsättningar att träna upp en grund/komplettera eller hålla kvar viss förmåga även när man har skador som gör att man inte kan springa ute.

Jag har valt att springa 5 km, men man kan välja 10 km om man hellre vill det. Har aldrig gett blod och som det ser ut i dagsläget kommer jag inte göra det framöver heller, har för stora problem med att hålla uppe blodvärdet. Dessutom är jag helt galet rädd för nålar. Men vem vet, en vacker dag kanske värdena håller sig stabila och jag bestämmer mig för att våga :)

Jag har avbommat dagens Core-pass, känner mig helt passé och trött så promenad till och från jobbet får räcka för idag. Jag ska nog ta mig ett varmt bad ist och titta på Vänner samtidigt :)

Jag är helt slut. 20 minuters transportpromenad till ridbanan tillsammans med ponnyn, sen dressyrträning i en timme och tjugo minuter (ska tilläggas att typ de första 45 minuterna var inte alls jobbigt för hästen, utan där var det bara jag som fick jobba framför allt psykiskt) och sen 20 minuters transportpromenad tillbaka, vi var allt som allt ute i två timmar. Och den delen där vi övade på galoppjobbet (som vi definitivt behöver öva mycket mer på) tog något fruktansvärt, jag kunde knappt gå sen när jag skulle tillbaka för att benen darrade så mycket. :o

@cherie Nja, jag tror inte det är hälsporre, det är ju inte hälen som gör ont... Det är mer ibland när jag tar ett steg kan det helt oväntat kännas som att hålfoten sträcks ut onormalt mycket. Efteråt kan jag inte gå normalt på foten eftersom hålfoten gör så ont och jag är ju plattfot så den sträcks ut mycket i varje steg antar jag. Sen går det över efter ett tag, speciellt om jag får vila eller har skor med sulor. :)

Är ju en hel vetenskap det här egentligen... Men för detta problem hjälper sulorna bra! Kanske mest är så att det är mycket ansträngande att gå med sulor för fötterna, så efter ett tag gör det ont ändå. Kanske.

Hur känns det nu i benhinnorna? Hur snart åker ni? :)

Jag är helt slut. 20 minuters transportpromenad till ridbanan tillsammans med ponnyn, sen dressyrträning i en timme och tjugo minuter (ska tilläggas att typ de första 45 minuterna var inte alls jobbigt för hästen, utan där var det bara jag som fick jobba framför allt psykiskt) och sen 20 minuters transportpromenad tillbaka, vi var allt som allt ute i två timmar. Och den delen där vi övade på galoppjobbet (som vi definitivt behöver öva mycket mer på) tog något fruktansvärt, jag kunde knappt gå sen när jag skulle tillbaka för att benen darrade så mycket. :o

Den känslan är ju så jäkla skön ändå. :D Längesen jag var så slut av ett ridpass men det är gött, då har man verkligen gjort nåt och oftast har man en bra känsla. Härligt att ni kan träna så. :)

Den känslan är ju så jäkla skön ändå. :D Längesen jag var så slut av ett ridpass men det är gött, då har man verkligen gjort nåt och oftast har man en bra känsla. Härligt att ni kan träna så. :)

Det är helt underbart. :D
Det bästa är att det är en tjej i stallet som ställer upp som tränare, hon har väldigt flexibla arbetstider och just nu när jag pluggar på distans gör det att vi kan ta lite spontana träningar när som helst, och vi har faktiskt utvecklats massor sen första träningen i slutet på mars. Att det sen är en otroligt lång väg att gå för att bli bra är ju en annan femma. :angel:

@cherie Nja, jag tror inte det är hälsporre, det är ju inte hälen som gör ont... Det är mer ibland när jag tar ett steg kan det helt oväntat kännas som att hålfoten sträcks ut onormalt mycket. Efteråt kan jag inte gå normalt på foten eftersom hålfoten gör så ont och jag är ju plattfot så den sträcks ut mycket i varje steg antar jag. Sen går det över efter ett tag, speciellt om jag får vila eller har skor med sulor. :)

Är ju en hel vetenskap det här egentligen... Men för detta problem hjälper sulorna bra! Kanske mest är så att det är mycket ansträngande att gå med sulor för fötterna, så efter ett tag gör det ont ändå. Kanske.

Hur känns det nu i benhinnorna? Hur snart åker ni? :)

Okej! Vad bra :) Jag uppfattade dig bara som att du menade att du fick ont i hålfoten när du HADE inläggen i skorna, och jag tänkte då om inläggen möjligtvis bidrog till att du belastade fel på ett annat sätt istället. Jag har förstått det att man lika ofta kan få ont i hålfoten som i hälen vid hälsporre, att smärtan sitter lite olika. Men nu förstår jag att du menar att du kan få ont i hålfoten vanligtvis också, inte nödvändigtvis att det var relaterat till inläggen :) Det är verkligen en hel vetskap, jag vet väldigt lite egentligen, helt nytt för mig!

Det känns mycket bättre i benhinnorna idag, tack och lov. Ska vila helt till på söndag, om det fortfarande känns helt OK då så ska jag pröva ett träningspass (men avbryta direkt om det gör ont). Vi åker om 1,5 vecka :)

@WS6 Man vet inte riktigt vad håll beror på, jag läste en artikel/blogg eller liknande om det för ett tag sedan. Ska se om jag kan hitta den när jag sitter vid en dator.

Jag läser gärna om du hittar den!
Dock var det inte håll jag fick igår.. Jag har nämligen fortfarande ont.. :( När jag har googlat så är det närmsta jag kommit att det kanske kan vara höftböjaren, men så står det att det brukar göra ont ner mot ljumsken, stråla ut i benet och jag har ont uppe vid höftbenet liksom, kanske kan kalla det magen till och med, har en öm punkt där.. gör ont när jag springer (då känns det som håll) och när jag vrider mig lite i vissa läge så hugger det till..
Tänkte ringa 1177 när jag kommer hem och höra vad de säger, men jag tror att det är en muskelskada på ett eller annat vis, hur man nu får det på det stället av att springa?!
Är så trött på att aldrig få vara 100% hel..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3