Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
En timme skivstångspass senare och jag orkade knappt bära hem mjölken från affären :rofl:
Nu har jag ätit en sen middag, vilket blev ett ihopplock av vad som fanns färdigt i kylen: stekt falukorv, skinka, potatissallad och körsbärstomater. Det var verkligen löjligt gott efter ett tungt pass där jag trodde att jag skulle få nöja mig med typ mackor p.g.a. brist på energi. Ska definitivt försöka ha en liten burk potatissallad + något som går att ha till i kylskåpet framöver

Färdigopererad och mår helt okej. Svarar fortfarande otroligt dåligt på smärtstillanden dock. Innan operationen sade de att jag inte skulle ha ont när jag vaknade pga lokalbedövning, men jag hade förstås svinont i hela vänstersidan eftersom bedövningen inte tagit. Så maxdos morfin som ska vara snabbverkande men det tog väldigt lång tid innan det började lindra. Nu gör det inte fullt lika ont, men jag kallsvettas och pratar som valfri a-lagare från stora torget. Men, jag är positiv! Måste bara komma ihåg att säga till i tid när det BÖRJAR göra ont. Jag är en person som biter ihop och härdar ut, men det är väldigt negativt i denna aspekt.

10426106_10204049956744915_5117219666209353851_n.jpg

@LindgrenV Skönt att höra att det har gått bra! Absolut att du ska säga till direkt det börjar göra ont, smärtlindringen har nämligen mycket bättre effekt om smärtan motas i grind istället för att försöka ta bort det som redan gör ont.

Hoppas återhämtningen går bra! :)

För mig har det blivit ett yogapass idag, med fokus på att mjuka upp stela axlar och rygg. Huvudvärk och annan mysig smärta har gått upp och ned under dagen, lite toppar och dalar sådär :p Maten kaos. Men bara torsdag+fredag+måndag kvar och sen har jag sommarlov :bump:

@LindgrenV Skönt att höra att det har gått bra! Absolut att du ska säga till direkt det börjar göra ont, smärtlindringen har nämligen mycket bättre effekt om smärtan motas i grind istället för att försöka ta bort det som redan gör ont.

Hoppas återhämtningen går bra! :)
Visst är det så :D Är jätteglad över att det gått bra!! Av det jag ser biter jag ihop himla fint också, jättenöjd samtidigt som det känns konstigt för jag är så van vid att se ut som Quagmire :rofl:

@cherie Vad tråkigt med benhinnorna. :( Vila duktigt så det läker. Har du testat med värme (liniment, vetekudde)? Eller antiinflammatorisk gel?

@Tassetass Vad härligt att du kommer tillbaka till träningen nu! Förstår att du saknat det. :)

@Mineur Låter som ett väldigt bra beslut att skippa träningen nu. Var rädd om dig! Ta någon skön promenad eller så istället om du behöver rensa skallen, men släpp kraven. Sådana stressiga perioder dyker upp allt som oftast, då får man lära sig att prioritera sina måsten. :)

Jösses, idag dog jag lite. Har varit ute hela dagen och vandrat i skog och mark och vatten på riktigt otillgängliga platser. Det var grymt jobbigt efter ett tag och till slut kunde jag bara fokusera på att sätta en fot framför den andra medan jag ville sjunka ihop till en överhettat svettpöl. Men vilka miljöer jag har fått se. :love: Något av det finaste jag sett, tror jag. Sånt där som man inte får se om man håller sig till stigar och vägar.

Är faktiskt stolt över att jag har orkat med så mycket som jag gjort de här dagarna! Är ju inte i så bra form men har klarat ut det fint ändå. Men i helgen ska jag 1) sova 2) vila. :laugh:

Ja verkligen skitbenhinnor! Jag tror inte inläggen hjälper benhinnorna nu när de väl har börjat göra ont, men det kan förhindra att problemet uppkommer från början. Som zassoo skrev så är det ju egentligen inte så att jag jättesnabbt har chockat benen utan jag är ganska känslig för att få känningar i benhinnorna.

Jag har ett lågt fotvalv som kollapsar och foten således rullar inåt (överpronation tror jag det kallas?) så belastningen blir felaktig. Jag har läst att benhinneinflammation kan komma som en konsekvens av det också, men främst märker jag av överpronationen pga jäkligt onda, ömmande fötter och ben när jag står/går mycket :) Alltså ganska extrem smärta, om jag reser iväg på en längre weekend till en storstad kan jag oftast inte gå sista dagarna utan behöver ligga kvar på hotellet för att jag inte kan gå längre. Likaså brukade min sambo hämta mig efter längre jobbpass (8-10 timmar) stående i butik, då fick jag rida på hans rygg hem och sen hade jag ont och svårt att gå i 1-2 dagar efter de jobbpassen :p

Känner igen det där, jag får också sjukt ont i fötterna på samma sätt som du. Jag har sulor men tycker inte de hjälper så mycket, det är skönt i början men sen gör det ont tycker jag om jag står och går i flera timmar med dem. Det som är skönt är att jag ibland annars får känslan av att jag "sträckt" hålfoten (och inte kan gå på sulan längre utan måste gå på utsidan av foten pga smärta), men har jag stöd under brukar inte det hända.

Det är så naturligt för mig att jag i princip inte tänkt på att alla inte har det så? Jag trodde alla fick ont i fötterna efter t.ex. en weekend i storstad eller liknande... :p Har dock fått se hos en sjukgymnast hur fötterna flyter ut när jag ställer mig upp (när jag intebelastar är de smala).

Intressant om du tycker (och allmänheten) att inlägg hjälper benhinnorna för jag får också lätt överansträngda benhinnor. Brukar komma om jag går snabbt och i fel skor. Kanske ska använda mina sulor mer vid "träningspromenader"? Har du hunnit prova med dina? För till vardags har jag gett upp, det gör nästan mer ont än det hjälper efter en hel dag på jobbet även om jag har kontorsjobb...

Känns som att du är på g med maten @cili!

@LindgrenV skönt att allt har gått bra!

Själv är jag helt Slut efter lång och stressig arbetsdag. Börjar sent imorgon dock så ska hinna träna både hundar och mig själv innan. Axeln är bättre så jag tänker se till att hålla igång styrkeytäningen nu.
planerad vila idag, hade iof funderingar på yoga imorse men hann inte.

@Chili Som jag förstått det så är det senaste att benhinneinflammation inte beror på en inflammation så antiinflammatorisk gel ska inte hjälpa, men ska definitivt pröva värme, tack!

Jamen jag har på sätt och vis också trott att alla får ont på samma sätt som mig! Eller inte på samma sätt, det har jag ju märkt, men att jag liksom har varit ovanligt känslig eller nåt. Jag tror definitivt alla får ont av mycket gång och stående, men hur ont skiljer sig nog ganska rejält. Jag tror att du, liksom jag, kanske ligger ute i ena änden. Alltså, jag har faktiskt inte hört om någon som till exempel har varit i NY i fyra dagar och på riktigt fått stanna kvar på hotellrummet sista dagen för att fötterna smärtar så det dunkar och inte ens går att belasta. Det kan ju inte vara normalt? Alla min och sambons resor cirkulerar till stor del kring mina fötter, låter ju absurt men de är alltid med i planeringen för dagens aktiviteter liksom ;) Om jag överbelastar dem första dagarna så är de sista dagarna totalt omöjliga.

Men mitt genombrott kom faktiskt när min syster sa att hon haft samma problem som mig jättelänge. Hon bor i Norge och gick till vårdcentralen. Där sa de att hon hade en överrörlig plattfot med ett fotvalv som kollapsar. Hon fick remiss till specialgjutna sulor och det har hjälpt henne massor! Sen kollade hon på mina fötter och sa att de ser exakt ut som hennes... Och att mina "symtom" är exakt som hennes... Så det var då jag insåg att jag förmodligen belastar fel och att det är därför det gör så ont, om du googlar lite så finns det många bilder som visar att hela ställningen och belastningen i kroppen blir sned och felaktig. Men som du säger blir ju liksom det onda naturligt och vardag på något sätt, så det var inte förrän min syster sa detta som jag insåg att det kanske går att minska smärtan ändå :)

Menar du att du får mer ont av dina sulor än utan? Är de specialgjutna eller prefabricerade? Jag har bara prövat mina lite snabbt idag, känns helt klart ovant. Hon jag pratade med idag i butiken (som ligger i anslutning till sjukhuset här) sa att det tar ett tag att gå in sulor, ofta får man träningsvärk i fötter och ben för att nya muskler tvingas jobba.

@cherie Mina sulor är prefab som har rejält stöd för hålfoten och med en extra "plup" sjukgymnasten satte dit för att trycka fram belastningen så jag går på tramdynorna vid tårna istället för på hålfoten. Sen värmdes de och jag fick stå på dem tills de svalnat. Så de är väl mitt emellan prefab och gjutna.

Men ja, efter ett tag får jag rätt ont i hålfoten. Får dock inte mer ont än utan sulor och det är lite olika smärttyper. I början var de fruktansvärt obekväma, dels ovant och dels var de hårda i sig. Nu är de väldigt ingångna och fötterna borde ha vant sig, och ändå gör det ont i hålfoten efter ett tag men kanske är den där tröttheten mindre. Får testa igen och analysera. Jag har t.ex. tyckt mina kängor var suspekt obekväma (nya kängor som var jättesköna i butik). Sen bytte jag tillbaka till sulorna som följde med kängorna och nu tycker jag om dem igen. Så det hänger nog mycket på vilken typ av sko man har sulorna i, i vissa skor funkar det inte alls tycker jag.

Läste lite nu om benhinneinflammation och då ska tydligen nedre 2/3 av skenbenet göra ont. För mig gör det nog mer ont längre upp, och jag tycker smärtan blir bättre av såväl vila som massge, värme och antiinflammatoriskt. Men jag har ju en knepig kropp så det är säkert både benhinneinflammation och inflammerade muskelfästen... :p Köpte du vanliga sulor som kan värmas om senare? Jag skulle vilja hitta korta sulor som bara stöttat hålfoten, många skor kan man inte byta sula på och det blir för tjock med två, men i t.ex. Converse och liknande skulle det funka med bara ett stöd för hålfoten. Nåt du sett nånstans?

Vilken j-vla dag..
Jobbade natt (18-06), drog ner en timme på gymmet när jag slutat och sen ut och motionerade pålle.. käkade frukost nr2 på väg hem, sprang genom duschen och kraschade i säng ca 9.30..
Sov till 17, kastade i mig en omelett och cyklade till fotbollen, Gameday ju! :D
Men så jättekul var det inte idag.. fick håll nästan med en gång och lite känning i ena låret..:mad: spelade på ändå..
Vi spelade bra mycket bättre än motståndarna, men har en skitmålvakt (tyvärr, det är enormt störigt!) Innebär att de får med sig ett par skitmål och vi förlorade med 4-6.. inga mål gjorde jag heller eftersom att jag inte kunde ta de underbara löpningarna som jag brukar pga att jag hade håll..

Någon som har bra koll på det här med håll? För jag har lite dålig koll, har det med vätskenivån i kroppen att göra?
För jag käkade mer än 1,5h innan jag började springa vilket jag måste om jag inte vill få håll pga det..

Jaja, imorn är en ny dag och jag borde sova för jag börjar jobba kl 06.. Woop woop! :p

Kan tillägga att jag hittade halvsulor med hålfotsstöd direkt när jag googlade nu. :p Har bara letat i fysisk butik men får nog beställa ett par!

Fick med mig sambon ut på en.. vi säger nattpromenad som ena appen tyckte att det var. Jag tycker det är något alldeles särskilt med sena kvällspromenader. Det var lugnt tyst och luktade helt otroligt gott ute, typ sommar! och jag fick prata ur mig all ångest jag haft under dagen med min underbara sambo. Fick tyvärr med mig en chipspåse hem också :angel: men jag orkade verkligen inte stå emot mitt chipsberoende på grund av all oro jag haft idag så då fick det bli så. Nu mår jag dock mycket bättre.

En liten bild jag tog :)

Och jag har tränat hund kl 23 :D helt underbart bra gick det. Håller med om att nattliga promenader är underbara.

@cherie nä det låter inte normalt. Jag behöver inte planera för mina fötter alls på semester :p visst kan de göra lite ont om man gått för mycket i dåliga skor och visst kan de bli lite trötta, men inte så det känns dagen efter.

Kaloriräkning starts today! Ställde mig på vågen och precis som jag misstänkte så har jag gått upp ett par kilo, de ska nu bort!

Ska ligga under 1500 kcal/dag tänkte jag, det har funkat förut :) Till frukost blev det 1 dl Pauluns Granola och 1 dl naturell yoghurt = 210 kcal.

Träningsmässigt så har jag bokat in mig på Core idag.

Det har later ju alldeles underbart! Ptja, allt forutom delen om hajar och krokodiler da... Alltsa Nya Zeeland, jag ar saaa avundsjuk! Hur lange har ni sparat till den har resan? :)

Det är verkligen underbart! Men ja, de farliga djuren är ju minuset med Australien..;)
Vi sparade i nästan 1,5 år innan vi åkte! Jobbade heltid båda två och bodde i en hyreslägenhet vi inte gjorde särskilt mycket med så kunde spara en hel del utan att för den skull leva särskilt snålt (åkte på ett par kortare resor under tiden denna tiden med:p).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar