Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att stressa sönder över följande saker:

- Mitt livs (förhoppningsvis) sista tenta på fredag
- Att hitta ett jobb efter examen
- Att hitta en bra lägenhet att bo i
- Examensbalen som är om mindre än två veckor och allt som måste fixas innan dess
- Resan till USA som börjar två dagar efter ovan nämnda examensbal
- Självaste examen som jag/vi fortfarande inte vet mer om än när och var den äger rum

... så jag har bestämt mig för att lägga träningen på hyllan helt och hållet den här veckan trots att jag hade helt andra ambitioner så sent som i går eftermiddag. Det känns jättesurt och jag avskyr att frångå mina egna planer och ambitioner, men efter att ha legat sömnlös med ont i magen och tryck över bröstet tre kvällar i rad nu får jag helt enkelt inse att det inte är värt det. Träningen är en av de få tidskrävande saker som jag faktiskt kan göra mig av med, och jag måste helt enkelt göra det den här veckan. Annars går allt åt pipsvängen, mer än det redan kan tänkas göra. Ska försöka att inte tänka för mycket på det och istället fokusera först och främst på tentan samt lägenheter. Wish me luck!
Låter som ett klokt beslut, det är inte bra att ta på sig för mycket på en gång, träningen finns kvar när du fixat med allt det andra,det är ingen stress med den.

En mountainbike eller hybrid fungerar till det. Är det väldigt grovkornigt otrevligt grus är en mountainbike (med dämpad framgaffel) antagligen bekvämare. Jag rekommenderar att du besöker din lokala cykelbutik (inte typ Biltema mao) och ber om hjälp. Jag skulle säga att du får en vettig cykel för 5-6000 kr, under det får du kompromissa med kvaliteten på viktiga komponenter (hjul, bromsar växlar ffa).

Besöka en cykelbutik låter som en toppenidé! Tack för tipset. :) Det här med cyklar är verkligen en djungel, som jag fram till igår var helt omedveten om.

Äpple

Om du haft ångestproblem innan anorexin kommer de kanske inte försvinna om/när du blir frisk, men jag tror garanterat att de kommer minska. Anorexin göder ångesten, den föder saker att ha ångest över (som en paprika eller för lite promenad) samtidigt som den inte ger dig tillräckligt med energi för att hantera ångesten.

Jag har nog sagt det förr, jag märker tydligt att min ångest blir värre när jag inte (eller sovit) tillräckligt. Det finns ingen energi att ångesthantera.
Givetvis kommer det inte bli ångestfritt över en natt att äta, men när väl kan äta mer som standard tror jag att du kommer märka skillnad även i ångesten. En god cirkel istället för en ond.

Och läkarna har ju redan pratat om tvångsvård? Du är ju i princip redan där du själv säger att det är dags för inläggning.
Ja jag tror inte jag någonsin kommer bli från från ångest och depressioner då jag är bipolär och har asperger och ångestproblematik sen barnsben. Alla säger att anorexin ger mer ångest och att själva svälten i sig stressar kroppen och ger mer ångest pga det. Men det är så svårt att ta in och förstå. Det känns ju liksom som ett sätt att hantera ångesten på men troligen är det bara så att den ger mig extra mycket saker att ha ångest över, men kortsiktigt hjälper den.

Nu när jag får mediciner delade på psyk 3 gånger i veckan kan jag ju inte heller ta tabletter när jag har ångest, jag har lite kvar hemma men vill liksom spara dom till ett krisläge. Så jag sitter där och stirrar på en dosett med mediciner för bara 2 dagar i taget och vill bara trycka i mig allt men då står jag ju utan sen resten av tiden. Och nu är de lugnande tabletterna utspridda över hela dagen och jag är ju van att trycka i mig mängder på en gång och nu ska jag plötsligt klara mig på normal mängd, men tanken är att det ska göra att jag inte kommer upp i de värsta ångesttopparna utan blir lite mer stabil. Men det är svårt att inte kunna hantera ångesten genom tabletterna. Och det skrämmer mig att ta bort även maten som sätt att hantera ångesten för hur ska jag göra då liksom?

Ja, det var lite prat om LPT idag hos min sjukgymnast som sa att jag är nära den gränsen nu och att hon och min sjuksköterska kan säga till läkarna när som helst att de anser att jag behöver LPT. Men jag är inte där än så jag ska fortsätta kämpa på hemma.

Ja :/ Jag ska som sagt ringa min moster och se om hon har några tankar (jag gick hos henne förut och det var hon som fixade bettskenan så hon vet ju hur det ser ut). Men jag har också börjat testa lite egenbehandling av käken med hjälp av voltaren gel, övningar för att slappna av i käken, massage och att tänka på att inte bita ihop. Så får vi se.

Åh nej! Men himla snabbt har du väl inte kört igång? Brukar du ha problem med benhinnorna? Jäkla skit! :( Vet du om det är någon specifik typ av träning som utlöser det?

Låter som en bra plan med käken där. Hoppas du blir klokare av att prata med din moster också, så du slipper skiten till slut.

Nej nej, inte snabbt egentligen så, men jag har ändå ökat intensiteten i träningen senaste veckorna och som du misstänkte så känner jag lätt av benhinnorna. Ofta går jag riktigt raska promenader (ganska långt i svår terräng och med ca 6-7 kg packning) samma dag som jag tränar jympa/aeorobics och dylikt och varje ledig dag försöker jag gå så mycket som möjligt (leder till exempel oftast hem cykeln från skolan osv för att få fler mil i benen). Blev kanske lite mycket belastning på benen lite väl snabbt bara :) Är känslig för att jag är väldigt plattfotad, egentligen ska jag ha ordentliga inlägg som stödjer upp hålfoten. Köpte några enklare varianter idag så ska jag göra formgjutna senare i år :)

Har fortfarande rejält ont i benhinnorna. Åh, så jag hoppas att det ger med sig innan resan :(

Dagens beachflopp: Ungfan tvingade ut mig på en fem kilometer lång promenad FÖRE FRUKOST! :arghh: Jag kan inte röra mig före frukost eftersom det resulterar i en bottenlös hunger som varar hela dagen. Motion före frukost blir alltså en aning kontraproduktivt. :p

Dagens (nåja) beachpepp: I veckan tänkte jag besöka Friskis för första gången sen november - whop whop! :bump:
Vad kul att du ska komma igång med träningen igen :) Är det några särskilda pass du längtar efter?

Vad kul att du ska komma igång med träningen igen :) Är det några särskilda pass du längtar efter?

Vad som helst! :bump: Kommer börja med spinning nu på fredag, det har jag saknat sjukt mycket! För att få in lite försiktig styrketräning så finns det ett "Core mamma"-pass som jag funderar på att testa, eller så kör jag bara något skönt yogapass. Längtar efter att få springa igen och köra lite skivstångspass, men det får vänta någon månad till. :)

Usch vad det låter jobbigt, hoppas att det blir bättre!

Det kommer nog ta några veckor innan krypningarna i benen är helt borta. Sist tog det en hel sommar. Jag låg och grät mig själv till sömns vissa nätter. Det är som kinesisk vattentortyr. Jag får vara glad att det än så länge bara sitter i benen.

Idag är det avslutning på rallylydnaden, det ska anordnas en tävling med folk från flera olika klubbar och städer för att vi ska ha ett gemensamt avslut och få till en lite större tävling! Jag ska tävla i fortsättningsklassen för första gången, en klass över den jag tävlat i förr, så det är lite nervöst, jag kan de flesta momenten hemma när vi tränar, det är två saker vi inte kan och jag vet att de inte är med ikväll. Resten sitter som sagt i träningssituationer men tävling är annorlunda. Och nu till skillnad från nybörjarklassen ska hunden vara lös, men det är bara positivt för mig för jag har ju alltid honom lös på alla platser där det går och på träningar. Hoppas bara han kan fokusera på mig och inte nosa för mycket som det lätt blir på tävlingar med så mycket hundar och människor som går samma runda=massor av dofter.

Ska äta lite nu och sen ut på promenad, maten blir lite annorlunda idag för att tiderna ändras men jag ska verkligen se till att äta lika mycket i alla fall, andra tider ska inte göra att jag drar in på maten.

@cherie Skitbenhinnor! Hjälper inläggen mot benhinnorna?

Ja verkligen skitbenhinnor! Jag tror inte inläggen hjälper benhinnorna nu när de väl har börjat göra ont, men det kan förhindra att problemet uppkommer från början. Som zassoo skrev så är det ju egentligen inte så att jag jättesnabbt har chockat benen utan jag är ganska känslig för att få känningar i benhinnorna.

Jag har ett lågt fotvalv som kollapsar och foten således rullar inåt (överpronation tror jag det kallas?) så belastningen blir felaktig. Jag har läst att benhinneinflammation kan komma som en konsekvens av det också, men främst märker jag av överpronationen pga jäkligt onda, ömmande fötter och ben när jag står/går mycket :) Alltså ganska extrem smärta, om jag reser iväg på en längre weekend till en storstad kan jag oftast inte gå sista dagarna utan behöver ligga kvar på hotellet för att jag inte kan gå längre. Likaså brukade min sambo hämta mig efter längre jobbpass (8-10 timmar) stående i butik, då fick jag rida på hans rygg hem och sen hade jag ont och svårt att gå i 1-2 dagar efter de jobbpassen :p

Igår var jag i skolan för första gången på nästan två veckor, idag har jag hittills blött näsblod fyra gånger. Ingen problem att se var den stressen kommer ifrån.

Men jag har köpt mig en tjusig blomma att titta på, ätit god mat hos mormor och ska iväg till gymmet med syrran ikväll, så det är en rätt bra dag ändå.
Ska ha lite egenterapi genom att plantera om ett inomhusträd och en blomma, så ska jag förhoppningsvis komma ner en bit i varv igen.

Åh vad nervös jag börjar bli inför tävlingen, och jag får inte bli för nervös för då smittar det av sig på hunden. Maten känns hemsk, det är alltid jobbigt att äta men ännu värre när det inte blir som det brukar. Vet inte hur det blir med promenaderna idag, tror det blir minst 150 minuter, hoppas det, plus att jag kommer vara igång när vi tävlar och förbereder oss. Känns som för lite motion för att det idag har blivit lite dittande och dattande, lite promenad här och lite där, inte så sammanhängande som vanligt. Men det är väl bra att träna på det också.

@cherie Ajajaj. Jag har också pronation (på ena foten) och kunde få ont på ovansidan av foten och har köpt gjutna sulor speciellt tillverkade för mig. Jag tycker just den delen har blivit bättre med mina fötter iaf.

Åh vad nervös jag börjar bli inför tävlingen, och jag får inte bli för nervös för då smittar det av sig på hunden. Maten känns hemsk, det är alltid jobbigt att äta men ännu värre när det inte blir som det brukar. Vet inte hur det blir med promenaderna idag, tror det blir minst 150 minuter, hoppas det, plus att jag kommer vara igång när vi tävlar och förbereder oss. Känns som för lite motion för att det idag har blivit lite dittande och dattande, lite promenad här och lite där, inte så sammanhängande som vanligt. Men det är väl bra att träna på det också.
Få blir nervös får du ju, huvudsaken är att du kommer igenom känslan och inte låter nervositeten ta över :) Lycka till och se till att ha roligt!

Hemma från tabatan, jag var så opepp pga en sjukt uppsvullen och ond mage. Har fortfarande ont i magen och jag har ingen aning om varför!

Nu när jag ser mig i spegeln så ser jag bara fett, fett jag inte trivs med. I morgon är det jag som ställer mig på vågen och bestämmer en konkret målvikt.

Hemma från tabatan, jag var så opepp pga en sjukt uppsvullen och ond mage. Har fortfarande ont i magen och jag har ingen aning om varför!

Nu när jag ser mig i spegeln så ser jag bara fett, fett jag inte trivs med. I morgon är det jag som ställer mig på vågen och bestämmer en konkret målvikt.

Du har inte funderat på om du kan ha magkatarr då?
Jag kan gå från normal till att se ut som att jag är gravid i 7:e månaden på några timmar när min katarr slår till.

90 minuters ridning lyckades vi med idag, mestadels skritt men även en ordentlig galopp på slutet på en lång grusväg. Båda ponnyerna taggade till riktigt ordentligt, min är ju lite av det bekväma slaget och när vi är ute med någon av de stora hästarna får hon ju pinna på ordentligt för att hinna med, men när vi är ute med den ännu mer bekväma B-ponnyn brukar det bli lite halvdant med farten. :p Men jag lyckades jaga igång henne riktigt bra till slut. Hon verkade dessutom behöva den galoppen, för hon var faktiskt lugnare med trafiken efter det. Väldigt mycket Off topic, men jag funderar faktiskt på om hennes bråkande med trafiken kan ha något samband med att hon nästan uteslutande "utsätts" för det i början av ridturen innan hon kommit igång? Hon är ofta lugnare när vi går tillbaka sen (måste gå på de trafikerade bajsvägarna för att kunna ta oss till de fina ridvägarna inne i skogen sen), och då har hon ju fått trav och galopp under ridturen?

@et_flickan Jo det har jag lite till och från så det är säkert det, brukar dock bara dyka upp när jag ätit mycket fet mat eller för sällan mellan måltiderna, vilket inte stämmer på denna gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar