Beach 2015, del 3

Jag slänger in mig själv i tråden lite snyggt!

Har ätit nyttigt i cirka 2½ vecka nu samt promenerat minst 2km varje dag och besökt gymmet en gång. Precis efter att jag och min sambo bestämt oss för att sluta äta chips, dricka öl en gång i veckan och därefter smocka i oss en pizza eller ibland två så fick jag magkatarr också men nu mätte jag idag och jag har förlorat 4 cm runt midjan och känner magmusklerna under de kilona jag ätit upp mig. Jag är jätte nöjd!

Igår gick vi 8 kilometer i tämligen raskt tempo. Jag till och med sprang några hundra meter och hade säkert orkat några hundra till om jag inte fått magknip mitt i alltihopa, haha!

Idag gick jag ut med en kompis hund. Blev allt som allt 5 km i snabbt tempo. Hunden fick gå hur fort hon ville, jag följde efter hängande i kopplet.

Målet är att bli lite mer fast i kroppen, träna upp ryggen och magen och kunna ha mina fina skinnbrallor jag köpte för ett par år sen.

Precis kommit hem från ett superhärligt benpass på gymmet :banana:

Varit pigg och glad hela dagen, tänk vad go och glad man blir i själen av att äta bra och lagom med mat och motionera regelbundet! Hela den här veckan har jag varit på superhumör, vilket jag tror helt och hållet beror på att jag ändrat mina rutiner! Trots att Kattastrofen väckte mig kl 03.20 med sin morgonserenad, för att sedan byta skift med Fågeljäveln en timme senare (slutade med att jag satte mig i bilen kl 5 och körde 8 mil enkelresa till mormor för att få sova tre timmar till innan jobb :o) så har jag varit pigg och på jättebra humör hela dagen :bump:

Varit pigg och glad hela dagen, tänk vad go och glad man blir i själen av att äta bra och lagom med mat och motionera regelbundet! Hela den här veckan har jag varit på superhumör, vilket jag tror helt och hållet beror på att jag ändrat mina rutiner! Trots att Kattastrofen väckte mig kl 03.20 med sin morgonserenad, för att sedan byta skift med Fågeljäveln en timme senare (slutade med att jag satte mig i bilen kl 5 och körde 8 mil enkelresa till mormor för att få sova tre timmar till innan jobb :o) så har jag varit pigg och på jättebra humör hela dagen :bump:

Men visst mår man SÅ mycket bättre med rätt motion och mat! Framförallt träningen är guld värt för mitt mående.

Hoppas idag blir lika bra dag som morgonendagen, kör hårt! :)

Smärtfri? Nej verkligen inte, har ont på massor av ställen, men allt blir inte bättre av att vila vilket sjukgymnasten sa till mig.

Det stämmer bra att man generellt bör röra på sig trots smärta, smärttillstånd förvärras nämligen ofta av vila. Begreppet "vila" i dessa sammanhang syftar dock oftast på mycket låg aktivitetsnivå (som stillasittande eller säng-/soffliggande). Man vill generellt undvika att patienter med smärta hamnar i den typen av inaktivitet.

Om du är osäker på vad din sjukgymnast menar med att du inte ska vila kan du säkert fråga mer specifikt vad hen menar. Jag skulle tro att väldigt få personal inom sjukvården skulle rekommendera dig, utifrån den situation du befinner dig i dagsläget, att löpträna. Jag kan däremot tänka mig att du tolkar vissa påståenden eller råd på sätt som går helt i linje med din sjukdom, tror du inte?

Jätteont idag igen... :( Men vad jag förstår ska det vara värst 2-3 dagar efteråt och sen ska smärtan avta, jag lever på det hoppet just nu ;) Blir en lugn dag även idag, kanske att jag tar mig ut på en mycket lugn promenad lite senare. Igår kväll åt jag makaroner och lite korv - extremt gott när man som jag levt på kräm i ett dygn :rofl:

Hoppas ni har en bra fredag gänget! :)

Jätteont idag igen... :( Men vad jag förstår ska det vara värst 2-3 dagar efteråt och sen ska smärtan avta, jag lever på det hoppet just nu ;) Blir en lugn dag även idag, kanske att jag tar mig ut på en mycket lugn promenad lite senare. Igår kväll åt jag makaroner och lite korv - extremt gott när man som jag levt på kräm i ett dygn :rofl:

Åh tycker så synd om dig! Inte bara för all smärta, utan också för hur HEMSKT det är att behöva på flytande föda :p

Åh tycker så synd om dig! Inte bara för all smärta, utan också för hur HEMSKT det är att behöva på flytande föda :p

Haha ja det är rätt drygt :p Tänker dock fortsätta vara försiktig med vad jag äter ganska många dagar framöver, vill absolut inte riskera att det trillar ner någon mat där tanden satt. Så jag får stå ut... Men det blir ju lite snacks-detox på en gång och det är ganska välbehövligt :angel: Mvh Glaset är halvfullt :D

Aktiv dag igår, då hann jag med 45 min styrketräning på morgonen och därefter 16 km löpning på kvällen. Idag äter jag en massa tårta följt av middag på Kinarestaurang för att fira en kollega som disputerade (tog sin doktorsexamen) idag. Längtar faktiskt lite tills det är min tur (om sisådär två år...), att äntligen få fira sina studieresultat efter 10 (!!!!) års högskolestudier. Jisses vad välutbildad jag är.
Ja det må jag säga! En annan sitter och suktar efter att ta examen i juli och då har jag "bara" läst 4 år men är helt övertygad om att jag inte kommer att plugga ett enda år mer i mitt liv. Om jag inte blir väldigt, väldigt uttråkad som pensionär det vill säga. Bra jobbat, du ska se att de där två åren flyger förbi och plötsligt är det du som sitter där och äter av din egen disputationstårta!

Härligt och inspirerande att läsa! You go girl! :bump:

Jag var tvungen att prova skinnbrallorna jag pratade om i första inlägget och jag kan ha dom! De går att stänga utan att jag behöver vara rädd att de går sönder :D

Nu sitter jag och dricker Celsius och väntar på att kycklingen ska bli klar i ugnen efter en snabb promenad i skogen med hunden och sambon. Blev allt som allt cirka 3 km i raskt tempo. Glömde sätta på stegräknaren i tid. Så fort min tatuering läkt ska jag ta mig ner till gymmet. Nu ska magmusklerna fram! :)

@Wega och @zassoo OT här men på tal om visdomständer så måste jag bara berätta om en av mina bästa vänners senare bravader... Hon hör till den kategorin av människor som är supersmart och intelligent i många fall, men som det ibland blir lite kortslutning hos. Hon vet väldigt mycket men har ganska lågt IQ, liksom.

Hon kom hem från tandläkaren härom veckan och var jätteupprörd för att de sagt att hon skulle behöva operera ut sin visdomstand. Jaha sa vi, det var ju tråkigt men det är ju ändå ett väldigt vanligt ingrepp så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Min kompis svar var då "Nej, det är inte själva ingreppet jag är upprörd för, utan det är ärret! Det kommer ju bli jättefult!". Här var vi tvungna att gå tillbaka några steg innan vi insåg att tjejen helt ärligt talat tänkt sig att de skulle skära upp kinden på henne för att komma åt tanden och att det därmed skulle lämna ett ärr på kinden. Det där att hon redan har ett hål vid namn MUN hade hon liksom inte riktigt kopplat...

Den historien kommer hon att få höra ungefär lika många gånger som den när hon micrade Ikeas obakade kanelbullar och sedan klagade på att de var degiga och gav henne magknip...:rofl:

För att gå tillbaka till ämnet: Efter utekväll med ovan nämnda visdomstandstös (undrar om hon gillar att bli kallad det) är jag minst sagt lite seg idag, men jag har bokat in PT-pass kl 4 och tänker dra mig iväg på det. Ikväll blir det middag på restaurang och jag är helt inställd på att göra smarta val så att det inte blir onödigt onyttigt även om jag tänker njuta av lyxen. Det har varit en ganska svajig vecka matmässigt och jag går runt med lite konstant dåligt samvete, men det känns som att några små ändringar och tankesteg under dagen kan hjälpa mig att känna mig bättre.

@cherie Sjukgymnasten tyckte att jag skulle styrketräna bland annat men jag känner verkligen inte för det, det tar emot alldeles för mycket att gå till gymmet när jag mår så dåligt som jag gör och jag tycker det är så tråkigt. Höll i den träningen ett par månader men senaste månaden har jag tagit en paus från den, har känt att jag inte klarat att ha för mycket saker inplanerade (man måste boka pass i förväg där jag går) utan att jag blivit stressad av det och jag tycker det är jobbigt. Sen är jag mer konditionsträningstjejen är styrketräningstjejen.

Jag vet inte hur jag ska göra med löpningen, planen var att springa igår men kroppen kändes för svag, benen var veka och jag var trött. Tänkte att jag ska springa ikväll eller söndag men så har jag rösterna från er i tråden i huvudet och rösten från min förra terapeut som sa vid vilken vikt jag fick träna och där är jag ju inte nu. Så jag är så splittrad till om jag ska sluta springa eller fortsätta. Jag vill ju så gärna springa och göra friska saker men samtidigt är det jobbigt när kroppen inte känns helt ok och jag vet på något sätt att ni har rätt och att min terapeut hade rätt men sen har jag flera olika sidor i mig. En vill springa för att det är roligt och jag mår bra av det, en vill springa för att inte gå upp i vikt och en vill springa för att straffa mig själv och för att det är ett tvång. Det är liksom inte så lätt att jag bara säger okej, jag slutar utan det är något som jag går och tänker på hela tiden nu när jag inte vet hur jag ska göra. Vill jag vara snäll mot mig själv eller vill jag inte det? Det är inte självklart i min värld att göra det som är bäst för mig.

För att gå tillbaka till ämnet: Efter utekväll med ovan nämnda visdomstandstös (undrar om hon gillar att bli kallad det) är jag minst sagt lite seg idag, men jag har bokat in PT-pass kl 4 och tänker dra mig iväg på det. Ikväll blir det middag på restaurang och jag är helt inställd på att göra smarta val så att det inte blir onödigt onyttigt även om jag tänker njuta av lyxen. Det har varit en ganska svajig vecka matmässigt och jag går runt med lite konstant dåligt samvete, men det känns som att några små ändringar och tankesteg under dagen kan hjälpa mig att känna mig bättre.
Hoppas du får en trevlig utekväll med god mat :) På vilket sätt har veckan varit svajig?

Hoppas tandvärken går över snart, det är ju hemskt att ha tandvärk! Och förstår att du är glad att slippa ifrån krämen, fast jag skulle iof kunna leva på kvarg ett par dagar utan att klaga mvh Kvargmonstret :p

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 625
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar