Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tanden är kvar... Den som bokade tiden hade visst inte koll på hur lång tid det kunde ta, enligt tandläkaren kan den behöva opereras ut och då räcker inte 40 min för att man ska kunna göra det utan att stressa... Nervositet, hemsk mensvärk och uppgivenhet gjorde att jag satt där och grät i tandläkarstolen, jag är så evinnerligt less på den här skiten . Fick spola rent bara, behövde inte betala något och de skulle försöka fixa en tid åt mig i veckan.
Alldeles nyss ringde de och hade bokat av en annan patients tid. Så imorgon 13:00 fick jag ny tid, 1,5 timme den här gången vilket ska räcka.
Såhär känns det just nu:
Ja, tungt är verkligen rätt ord! Är det kortison du tar morgon och kväll eller korttidsverkande då med?
Nä men fy vad tråkigt @zassoo! Förstår att det känns skit Men lycka till imorgon iaf!
Nää, vad himla tråkigt! Men så skönt ändå att du fick en tid redan i morgon. Dåligt planerat av den som bokade tiden...
@zassoo Jag tycker så synd om dig, vilket skit! Imon får de faan fixa tanden!
Ikväll ska jag på Tabata utomhus! Ska bli spännande att testa
@snow Är du lärare?
Ja det tänkte jag ocksAllergi?
Jag tog mig äntligen i kragen för att uppsöka läkare och få luftrörsvidgande astma-medicin utskrivet, hittills har jag bara haft kortison.
Alltså.....
Jag trodde ALDRIG det skulle vara sån skillnad! Jag tog det innan träningspasset idag och jag tror jag log så jag nästan nuddade öronen hela passet. Var så otroligt glad! Jag har aldrig förstått att jag har haft ett sånt himla motstånd med andningen under träning. Inte konstigt att jag faktiskt aldrig har tyckt om att träna, jag har ju gjort det i sådan extrem uppförsbacke. Att jag tyckt det varit så avskyvärt med motion är plötsligt fullt rimligt...
Jag kunde liksom andas, det var helt otroligt befriande Framförallt kunde jag liksom bli andfådd och faktiskt få UT luften, svårt att förklara
Ni andra med astma, använder ni alltid luftrörsvidgande vid träning?
Ta det försiktigt baraNej, jag är inte allergisk utan förkylningen är bara väldigt långdragen Men idag börjar jag strunta i den och träna ist
Svältläge existerar i princip bara om man är anorektiker, lever man under extrem svält, lång tid och på väldigtlåg vikt hamnar man där och man kan då till och med se det på blodproverna att sköldkörteln blir påverkad. Annars är det en myt. En frisk, normalviktig person hamnar inte i svältläge i första taget. Min kropp däremot har ofta gått in i det pga långvarig svält och låg vikt och då har läkarna även sett att sköldkörtelhormonerna gått ner på blodproverna.Blir galen på kaloriräkningen! Nu har jag plötsligt gått upp 0.6 kg fast jag legat en bra bit under mitt kalorimål (1400 kcal) senaste 1,5 veckan
Ingen mens, ingen infektion. Tränong och toalettvanor som vanligt Samma vikt flera dagar i rad nu. Varför var det så himla lätt att räkna kalorier förra gången, men nu är allt knas? Nu ligger jag alltså på 67,6 kg igen och det är samma vikt som för en månad sedan! Det har alltså inte hänt något alls sedan dess... Visst att jag under denna månad några dagar har fuskat men knappast så mycket att vikten ska stå helt stilla...
Hur är det egentligen med ämnesomsättningen, är det sant att den går ner när man ligger på underskott och inte får i sig tillräckligt med energi? Det fanns en lång artikel i Friskis & Svettis senaste tidning om att träna på kaloriunderskott, där stod det att det kunde göra så att vikten istället stod stilla. Men jag tänker att det måste vara när man nästan sätter kroppen i svält, jag äter ju ändå ganska många kalorier....
Så jäkla frustrerad Jag hade förstått om det var så att jag började närma mig min normalvikt, men jag har fortfarande många överskottskilon!
Blir galen på kaloriräkningen! Nu har jag plötsligt gått upp 0.6 kg fast jag legat en bra bit under mitt kalorimål (1400 kcal) senaste 1,5 veckan
Ingen mens, ingen infektion. Tränong och toalettvanor som vanligt Samma vikt flera dagar i rad nu. Varför var det så himla lätt att räkna kalorier förra gången, men nu är allt knas? Nu ligger jag alltså på 67,6 kg igen och det är samma vikt som för en månad sedan! Det har alltså inte hänt något alls sedan dess... Visst att jag under denna månad några dagar har fuskat men knappast så mycket att vikten ska stå helt stilla...
Hur är det egentligen med ämnesomsättningen, är det sant att den går ner när man ligger på underskott och inte får i sig tillräckligt med energi? Det fanns en lång artikel i Friskis & Svettis senaste tidning om att träna på kaloriunderskott, där stod det att det kunde göra så att vikten istället stod stilla. Men jag tänker att det måste vara när man nästan sätter kroppen i svält, jag äter ju ändå ganska många kalorier....
Så jäkla frustrerad Jag hade förstått om det var så att jag började närma mig min normalvikt, men jag har fortfarande många överskottskilon!
Svältläge existerar i princip bara om man är anorektiker, lever man under extrem svält, lång tid och på väldigtlåg vikt hamnar man där och man kan då till och med se det på blodproverna att sköldkörteln blir påverkad. Annars är det en myt. En frisk, normalviktig person hamnar inte i svältläge i första taget. Min kropp däremot har ofta gått in i det pga långvarig svält och låg vikt och då har läkarna även sett att sköldkörtelhormonerna gått ner på blodproverna.
Svältläge gör att det blir svårare att gå ner i vikt och tar längre tid och det krävs större kaloriunderskott men det gör det inte omöjligt, för annars skulle man ju inte kunna nå anorektiska vikter eller dö av svält. Så det är nog inte det du hamnat i även om jag förstår att många vill ha den förklaringen.