Beach 2015, del 3

Tanden är kvar... :banghead::arghh: Den som bokade tiden hade visst inte koll på hur lång tid det kunde ta, enligt tandläkaren kan den behöva opereras ut och då räcker inte 40 min för att man ska kunna göra det utan att stressa... Nervositet, hemsk mensvärk och uppgivenhet gjorde att jag satt där och grät i tandläkarstolen, jag är så evinnerligt less på den här skiten :cry:. Fick spola rent bara, behövde inte betala något och de skulle försöka fixa en tid åt mig i veckan.

Alldeles nyss ringde de och hade bokat av en annan patients tid. Så imorgon 13:00 fick jag ny tid, 1,5 timme den här gången vilket ska räcka.

Såhär känns det just nu: :turd:

Nää, vad himla tråkigt! Men så skönt ändå att du fick en tid redan i morgon. Dåligt planerat av den som bokade tiden...

Ja, tungt är verkligen rätt ord! Är det kortison du tar morgon och kväll eller korttidsverkande då med?

Den jag tar morgon och kväll är en kombo, både långtids- och korttidsverkande med bla kortison (Symbicort) och sen har jag en för "akut" bruk som bara är korttidsverkande (Oxis). Kan ta vilken som av dem extra innan träning :)

Nä men fy vad tråkigt @zassoo! Förstår att det känns skit :( Men lycka till imorgon iaf!

Nää, vad himla tråkigt! Men så skönt ändå att du fick en tid redan i morgon. Dåligt planerat av den som bokade tiden...

Ja, ett jäkla skit helt enkelt. Struntade dessutom i en ganska viktig övning i skolan för att ta den här tiden :down: Den som bokade tiden tänkte väl att det skulle gå, det gör det säkert om tanden sitter enkelt till. Jag är inte arg på någon utan bara så fullkomligt trött på hela grejen. Sen kanske det hjälpte lite att gråta så att de förstod att de behövde boka en ny tid snabbt :angel:

Och jag har fått en ide om vur jag ska få in lite träning i min vardag utan att bli svettig och behöva dusch o så. Jag kallar det mikrogympa:D Så de senaste dagarna kör jag typ små mikroaktiviteter då och då. Tex 10 upphopp eller 20 situps eller 10 dips/armhävningar/utfall whatever. Blir ändå nånting när man lägger ihop det och jag känner mig inte riktigt lika stilla! Ska räkna ihop allt jag gör imorgon o se vad det slutar på :p

Har en väldigt mysig start på dagen: rättar inlämningsuppgifter som mina duktiga studenter presterat (de flesta är riktigt bra! Älskar duktiga studenter) tillsammans med Freja som njuuuter av solen på köksbordet :).

11159533_10152838797061662_7807959647927876708_n.jpg

Jag mår sååå mycket bättre idag :up:
Envis huvudvärk som håller sig kvar bara, men det är väl för att jag var så uttorkad. Ska nog gå till gymmet och känna efter där hur mycket jag orkar, känns det inte bra så blir det väl bara lite stretching och rörlighetsövningar. Längtar efter att kunna träna ordentligt!

@zassoo, Fy vad drygt att det ändå inte blev något med tanden, och särskilt irriterande så klart när du avbokad andra grejer för att kunna ta tiden. Hoppas det går bra imorgon, och att det kommer kännas jättemycket bättre utan tanden.

Ja det tänkte jag ocks
Jag tog mig äntligen i kragen för att uppsöka läkare och få luftrörsvidgande astma-medicin utskrivet, hittills har jag bara haft kortison.

Alltså.....

Jag trodde ALDRIG det skulle vara sån skillnad! Jag tog det innan träningspasset idag och jag tror jag log så jag nästan nuddade öronen hela passet. Var så otroligt glad! Jag har aldrig förstått att jag har haft ett sånt himla motstånd med andningen under träning. Inte konstigt att jag faktiskt aldrig har tyckt om att träna, jag har ju gjort det i sådan extrem uppförsbacke. Att jag tyckt det varit så avskyvärt med motion är plötsligt fullt rimligt...

Jag kunde liksom andas, det var helt otroligt befriande :love: Framförallt kunde jag liksom bli andfådd och faktiskt få UT luften, svårt att förklara :p

Ni andra med astma, använder ni alltid luftrörsvidgande vid träning?

Åh vad bra att du fått rätt medicin. När jag var yngre och även i tidig vuxen ålder var jag tvungen att ta Bricanyl varje gång jag skulle träna och gjorde det även en del för ett par år sedan. Men nu fungerar min vardagsmedicin så pass bra att det inte behövs för det mesta. Jag har Symbicort som jag tar morgon och kväll och då har astman varit under kontroll. Tidigare har jag till och med svimmat för att jag inte fått luft men ändå fortsatt pressa mig vid träning eller så har jag känt det som att jag håller på att kvävas. Så det är så skönt nu när jag har astman under kontroll.

Blir galen på kaloriräkningen! Nu har jag plötsligt gått upp 0.6 kg fast jag legat en bra bit under mitt kalorimål (1400 kcal) senaste 1,5 veckan :confused:

Ingen mens, ingen infektion. Tränong och toalettvanor som vanligt ;) Samma vikt flera dagar i rad nu. Varför var det så himla lätt att räkna kalorier förra gången, men nu är allt knas? :mad: Nu ligger jag alltså på 67,6 kg igen och det är samma vikt som för en månad sedan! Det har alltså inte hänt något alls sedan dess... Visst att jag under denna månad några dagar har fuskat men knappast så mycket att vikten ska stå helt stilla...

Hur är det egentligen med ämnesomsättningen, är det sant att den går ner när man ligger på underskott och inte får i sig tillräckligt med energi? Det fanns en lång artikel i Friskis & Svettis senaste tidning om att träna på kaloriunderskott, där stod det att det kunde göra så att vikten istället stod stilla. Men jag tänker att det måste vara när man nästan sätter kroppen i svält, jag äter ju ändå ganska många kalorier....

Så jäkla frustrerad :p Jag hade förstått om det var så att jag började närma mig min normalvikt, men jag har fortfarande många överskottskilon!
Svältläge existerar i princip bara om man är anorektiker, lever man under extrem svält, lång tid och på väldigtlåg vikt hamnar man där och man kan då till och med se det på blodproverna att sköldkörteln blir påverkad. Annars är det en myt. En frisk, normalviktig person hamnar inte i svältläge i första taget. Min kropp däremot har ofta gått in i det pga långvarig svält och låg vikt och då har läkarna även sett att sköldkörtelhormonerna gått ner på blodproverna.

Svältläge gör att det blir svårare att gå ner i vikt och tar längre tid och det krävs större kaloriunderskott men det gör det inte omöjligt, för annars skulle man ju inte kunna nå anorektiska vikter eller dö av svält. Så det är nog inte det du hamnat i även om jag förstår att många vill ha den förklaringen.

Här är det riktig vår! Hade min tunna vinterjacka på mig på förmiddagen men till och med jag som är så frusen kommer nog kapitulera och ta på mig vårjackan när jag ska ut på eftermiddagsrundan :D Får se om jag vågar mig på det...

Jag och kompisen ska ta med te och sätta oss i parken och titta på "våra" änder och prata. Mysigt! Och bra träning för mig att kunna ta pauser på promenaderna. Sen ikväll om jag orkar ska jag springa en runda, annars blir det en vanlig promenad. Får se hur läget är ikväll.

På torsdag blir första "riktiga" dagen hos medryttarponnyn! Har ju varit med förut men inte som medryttare. Ser fram emot det :) Och imorgon är det hundkurs. Trodde det skulle bli en helt sysslolös vecka men det har fyllts på med saker så nu är det fullt upp varje dag den här veckan, ofta flera saker varje dag plus plugget. Men flera av sakerna är bra saker och även om jag har lite svårt att se fram emot saker just nu för att jag är ganska nere så försöker jag tänka positivt.

Har varit ute på en timmes promenad i solen, jätteskönt och utan jacka :D Har bestämt mig för att jag måste göra ett ryck med min hälsa nu igen, var på gång i förra veckan men sen slog både tandvärk och pms till och jag trillade ner i gropen igen. Nya tag igen, tandutdragningen imorgon ska förhoppningsvis göra att jag får ork tillbaka och kan må bra, då finns inga ursäkter ;)

Blir galen på kaloriräkningen! Nu har jag plötsligt gått upp 0.6 kg fast jag legat en bra bit under mitt kalorimål (1400 kcal) senaste 1,5 veckan :confused:

Ingen mens, ingen infektion. Tränong och toalettvanor som vanligt ;) Samma vikt flera dagar i rad nu. Varför var det så himla lätt att räkna kalorier förra gången, men nu är allt knas? :mad: Nu ligger jag alltså på 67,6 kg igen och det är samma vikt som för en månad sedan! Det har alltså inte hänt något alls sedan dess... Visst att jag under denna månad några dagar har fuskat men knappast så mycket att vikten ska stå helt stilla...

Hur är det egentligen med ämnesomsättningen, är det sant att den går ner när man ligger på underskott och inte får i sig tillräckligt med energi? Det fanns en lång artikel i Friskis & Svettis senaste tidning om att träna på kaloriunderskott, där stod det att det kunde göra så att vikten istället stod stilla. Men jag tänker att det måste vara när man nästan sätter kroppen i svält, jag äter ju ändå ganska många kalorier....

Så jäkla frustrerad :p Jag hade förstått om det var så att jag började närma mig min normalvikt, men jag har fortfarande många överskottskilon!

Det kan ju vara hormonpåverkan i andra delar av cykeln också. 0,6kg är inte mycket och lätt att samla på sig t.ex dagarna kring ÄL, eller mellan ÄL och mens :). Även stress och ifall du druckit dåligt någon dag kan få kroppen att samla vatten.

Svältläge existerar i princip bara om man är anorektiker, lever man under extrem svält, lång tid och på väldigtlåg vikt hamnar man där och man kan då till och med se det på blodproverna att sköldkörteln blir påverkad. Annars är det en myt. En frisk, normalviktig person hamnar inte i svältläge i första taget. Min kropp däremot har ofta gått in i det pga långvarig svält och låg vikt och då har läkarna även sett att sköldkörtelhormonerna gått ner på blodproverna.

Svältläge gör att det blir svårare att gå ner i vikt och tar längre tid och det krävs större kaloriunderskott men det gör det inte omöjligt, för annars skulle man ju inte kunna nå anorektiska vikter eller dö av svält. Så det är nog inte det du hamnat i även om jag förstår att många vill ha den förklaringen.

Svältläge var fel uttryckt, jag vet ju såklart att kroppen inte hamnar i svältläge för att man äter lite kaloriunderskott.

Men som jag skrev undrar jag dock om ämnesomsättningen påverkas något av att dagligen under flera månaders tid ligga på kaloriunderskott på ca 600 kcal/dag. Jag förstår ju som sagt själv att detta inte är att försätta kroppen i något slags svältläge, ledsen om det lät som det ;) Enligt Friskis-tidningen menade de att kroppens ämnesomsättning påverkas om man ligger på kaloriunderskott länge, särskilt om man tränade mycket samtidigt, men jag undrar hur mycket sanning det ligger i påståendet att kroppen automatiskt förändrar ämnesomsättningen utefter de förutsättningar som finns... Förra gången jag kaloriräknade märkte jag ju ingenting, jag gick ner mycket i vikt och snabbt också. Men då åt jag faktiskt ca 200-300 kcal mer per dag än vad jag gör nu också, trots att jag väger lika mycket. Det var ju dock 4 år sedan nu och man brukar väl säga att ämnesomsättningen minskar ganska drastiskt vid 25 års ålder eller sådär, så jag måste kanske bara inse att jag måste ner ännu mer i kalorier för att få resultat denna gång :p Men så himla stor skillnad!

Men jag tror precis som du att det är en myt att ämnesomsättningen förändras av långvarigt (litet) kaloriunderskott - men hajade ändå till när en så pass stor förening som Friskis skrev om det på ett så stort uppslag...

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 627
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar