Beach 2015, del 3

Vissa delar av det här med att vara tjej är så jävla orättvisa! :mad: :D Jag har ju spiral så jag har typ inga blödningar, bara lite skvätt ibland, men pms och hormonkänningar och vatten i kroppen, det sitter kvar ändå :mad: Orättvist! :D
Ja, det är sannerligen orättvist! Och jäkligt onyttigt för oss (mig) som redan har dåligt självförtroende och bristande kroppsuppfattning, förjäkligt att man (jag) ska tryckas ner på det här viset en vecka varje månad...:mad: Inte undra på att man (jag) sällan känner sig helt nöjd med sin kropp!

Arg som ett bi och med självförtroendet i botten stampade jag in på gymmet idag, fast att jag inte alls planerat att gå dit. Men jag packade med mig träningskläderna i morse just in case, och när sedan det mesta gick åt pipsvängen under dagen så tänkte jag att ett gympass antingen kunde hjälpa eller stjälpa mig. Så jag tvingade mig att gå dit på väg hem istället för att lägga mig i sängen och äta choklad, och bara att jag lyckades få mig själv att göra det valet gjorde faktiskt att jag kände mig lite bättre. Sedan bestämde jag mig för att bara göra mina favoritövningar på gymmet just för att det skulle bli något roligt och upplyftande, och det funkade rätt bra. Inget hårt pass, men lite löpning, lite utfall med vikter, lite squats med kettlebell, lite marklyft med kettlebell, lite axelpress med hantlar och lite latsdrag blev det. Kändes skönt efteråt och musklerna är faktiskt rätt möra! :)

Jag HATAR den här årstiden. Det är lerigt överallt men framför allt tycker Minimannen att det är helt fantastiskt att börja med allsången klockan fem på morgonen. Och idag, när jag väl ska upp klockan fem för en gångs skull - tror ni inte han börjar 03.30? Skjut mig nu, tack.

Jag HATAR den här årstiden. Det är lerigt överallt men framför allt tycker Minimannen att det är helt fantastiskt att börja med allsången klockan fem på morgonen. Och idag, när jag väl ska upp klockan fem för en gångs skull - tror ni inte han börjar 03.30? Skjut mig nu, tack.

Ah, marskatter som är så kul! ;)

Nu ska jag snart packa väskan och bege mig iväg till Falkenberg! :D
SPA för hela slanten! Och som jag ser fram emot trerätters och hotellfrukost! :d
Mums!

Motionen blir la att plaska lite i en bassäng, på sin höjd. Haha.
Imorn ska jag på Body Balance tänker jag mig. :)

@LindgrenV Vänligen upplys en icke-kattkunnig - varför beter sig katter annorlunda såhär års? :confused:

@Sleepan Det där låter ju helt underbart! Jag har en liknande grej bokad i mitten av april, och sorgligt (?) nog är det nästan middagen och frukosten som jag ser mest fram emot också, haha!

@Nixehen Krya på dig!!

Jag vaknade till strålande sol och en helt fantastiskt vacker vårdag utanför fönstret, så det här att ge sig av till gymmet för Metafit 9.30 känns inte alls jobbigt faktiskt! Efter det ska jag hem och duscha, och sedan ska jag ta med mig examensarbetet (som äääntligen är färdigskrivet) och sätta mig ute på ett café nånstans för korrekturläsning. Åh, underbara vår!

@Mineur Låter som en härlig dag!
@Nixehen Krya på dig! Har du något du orkar sysselsätta dig med när du är sjuk? Jag brukar bli tokig av att inte få röra på mig som jag är van vid när jag är sjuk.
@Sleepan Hoppas du får en fin helg. Njut lite åt mig också är du snäll!
@LindgrenV Jag kan typ inget om katter, varför börjar han låta på morgonen?

Idag blir en träning för mig i att inte röra mig lika mycket. Det infaller dock på en väldigt dålig dag, en dag då jag känner mig tjockare än på länge och som jag är säker på att jag gått upp flera kilo. Ska väga mig imorgon eller måndag men är LIVRÄDD för vad vågen kommer visa, men jag står inte heller ut med att inte veta. Vågar knappt äta nu när det syns och känns att jag gått upp i vikt. Men jag har ätit ändå, trots att jag igår trodde att jag skulle då av ångest vid kvällsmelliset, det kändes som jag skulle kvävas av maten, att jag skulle kräkas ofrivilligt av ångesten och jag var så mätt att det gjorde ont att äta.

På morgonen idag hade jag planerat att gå 40 minuter innan mamma och pappa hämtade mig och vi åkte till affären, men allt tog så lång tid så jag hann bara gå 30 minuter. Sen ska jag ut nu efter lunch och det blir 60-70 minuter. Och sen ska jag gå ikväll med en kompis och det brukar bli 40 minuter på den kvällsrundan. Så jag hamnar bara på 130-140 minuter totalt idag... Mindre än vad jag rört mig på flera veckor.

Känner att jag borde orka gå längre nu efter lunch och att jag är svag om jag inte gör det, men jag känner mig lite trött i både kroppen och i huvudet idag och har lite saker jag behöver fixa med innan jag får besök av min kompis ikväll och jag vill vara pigg när hon kommer också. Svårt, en del vill pressa på och gå längre men det finns en del som känner sig trött och vill vila lite idag också. Den delen har jag svårt att lyssna på.

@Mineur tack!

@Qelina jag roar mig med att se om gamla filmer och sticka sockor på löpande band. xD men jag blir ändå sjukt uttråkad.
Och idag missar jag en stor chans att utveckla min "smyckesfirma", då jag istället för att vara med och låna ut dem på en modeshow, ligger hemma i soffan och snorar.. :(

Gött med träningsvärk! :D :up: Biceps gör mest ont, rumpa och ben är lite trötta nu efter ridningen. Härlig tur i solsken, kom till lite arbete i galoppen (äntligen!) och det var joooobbigt för oss båda, hehe.

Nu lunch; smoothie på banan, avocado, hallon och juice samt knäcke med leverpastej! Tillbaka till gamla goda vanor.

Senare idag tänkte jag ut och inviga mina nya kängor. Funderade på att även testa ryggsäcken men tror jag besparar knäna det till en annan gång. :) Har bokat in mig på ett nytt Core-pass med boll i morgon och ska rida även då, så knäna får nog sin beskärda del ändå!

Efter nästan två veckor med strålande vårväder är vintern på besök igen här, med snöblandat regn och snålblåst. Planen var en lite längre promenad med hästen idag, frågan är om det kan bli av nu, om jag bara ska ta den korta rundan, eller helt enkelt spara motionsdagen till imorgon? Det är så värdelöst att ta vilodagen på lördagen, för då står hon en dag, går en, står en och så går hon fyra dagar på raken, så helst vill jag nog få ut henne en stund idag. Skulle det inte vara vår nu? :cautious:

Alltså suck, jag trillade av min häst idag (igen) och funderar lite över min egen hjärna... Själva "avramlingen" var inte särskilt dramatisk egentligen och jag slog mig inte ett dugg, eftersom jag i princip trillade av frivilligt. Den bästa uterittsvägen där jag bor är längs en gammal banvall och stundtals går det nya tågspåret bredvid denna banvall. Min häst har sett och hört tåg flera gånger tidigare och jag har räknat honom som trafiksäker när det gäller tåg, men idag på hemväg så var han lite spänd och då kommer såklart ett jättelångt godståg mot oss. Pålle börjar kasta sig från sida till sida och när jag känner att jag har ett "bra läge" väljer jag helt sonika att trilla av. Landar perfekt och reser mig på en gång. Tyvärr är ju pålle då lös och han lyckas tränga sig förbi den andra hästen som vi var ute och red med och fortsätter sedan en bit i trav och sedan skritt innan han stannar och låter sig bli infångad. Det hela gick väl egentligen så bra som det kunde gå - ingen blev skadad, varken häst eller människa - men jag stör mig lite på min egen reaktion i sådana här situationer som jag är bombsäker på hänger ihop med min ridolycka. När pålle börjar flänga omrking så är min instinkt "nu vill jag av så fort som möjligt", inte "jag ska försöka sitta kvar och lugna honom". Saken är den att jag mycket hellre trillar av frivilligt så att jag kan kontrollera var och hur jag landar, än att bli avslängd. När jag bröt nacken var det just det jag gjorde - försökte hålla mig kvar tills det inte gick längre.

Har en känsla av att jag kommer åka av oftare än vad jag egentligen behöver pga denna reaktion - jag hade kanske kunnat sitta kvar idag, t.ex., men valde att "ge upp". Å andra sidan är jag glad att jag har en strategi för att inte skada mig - jag är rätt så bra på att trilla från min tid som mountainbikecyklist och får jag bara välja läge själv så är sannolikheten att jag slår mig inte så stor. Vet inte riktigt hur jag ska tänka här helt enkelt - kämpa emot min reflex att hoppa av hästen eller tycka att det är OK?

@snow, Det är inte det minsta konstigt att du känner som du gör. Du har en allvarlig skada i bagaget, och det finns dem (däribland mig själv) som är hariga för mindre än det du råkade ut för. Man ska inte vara dumdristig, förut klängde jag mig också fast på de absolut värsta hästarna för kung och fosterland, nu hoppar jag i nio fall av tio av om jag ser att det kommer någonting längre fram som min häst är rädd för (mest lastbilar, traktorer och mopeder/motorcyklar), i och med att jag har hanterat henne så mycket från marken sen hon bara var ett år gammal vet jag att hon litar på mig på ett helt annat sätt det första mina fötter når marken igen jämfört med när jag sitter på. Vi har också en stig som går precis bredvid en tungt trafikerad europaväg, min häst har så klart blivit ungefär 1000 procent mer trafikvan av att gå där än vad hon var innan, och vanliga bilar går för det mesta bra nu. Men kommer där tunga lastbilar och bussar bakom henne får hon fortfarande total panik, och därför går jag helst de få 100 meterna det handlar om. Igår bytte vi faktiskt, så jag fick ta stallkompisens trygga häst, och hon hoppade upp på min (hon är totalt orädd), och då slapp hästen även ha en osäker ryttare på ryggen också när hon redan innan tycker det är läskigt.

Jag märker ju själv (och hon sa det också igår) att både jag och hästen har blivit mycket, mycket tuffare sen vi flyttade in i det här stallet, och då kommer vi förmodligen även komma till ett läge där inte ens den tunga trafiken påverkar oss längre. Och det kommer säkert du och din pålle också göra. Men det får ta den tid det tar, tänk på att jag har haft nästan åtta år på mig att vänja mig och inte gjort det än, jag tycker du är svintuff. ;) Känns det tryggare att hoppa av, så ska du göra det. Varken du eller hästen vinner något på att du sitter kvar fast du är osäker.

Jag trotsade väder och vind, och tog 20 minuters promenad vid handen med hästen. Det är bättre än ingenting, och passar bättre in i planeringen för nästa vecka än att låta henne stå idag. Typiskt nog var den stunden vi var ute den enda när det snöade, sen har det varit uppehåll. Men vi lyckades i alla fall gå där det var relativt vindstilla.

Förlåt att jag skriver så mycket negativt just nu men det är jobbigt nu. Jag var ju helt säker på att jag gått upp i vikt och känslan är att jag gjort det, jag känner mig verkligen enormt fet under alla lager med kläder och är glad att ingen behöver se monstret som döljs där under. Men när jag var ute och gick så påmindes jag om att mina mjukisbyxor ramlar av mig hela tiden så jag måste gå och dra upp dem, de är helt enkelt för stora och det var dom inte för några månader sedan. Och jag har börjat frysa mer igen, känner en skillnad mot för bara några veckor sedan.

Så jag tog mig hem och ställde mig på vågen trots att jag ätit frukost och lunch, druckit en stor kopp te, ett glas vatten och två liter cola. Förstod ju att vågen skulle visa mer än sist eftersom jag då vägde mig innan jag ätit, men grejen är den den inte gjorde det. Vikten var samma nu efter alla måltider som sist innan jag ätit något alls. Så jag har helt klart gått ner i vikt. Men släpper ångesten? Nej, jag har tok mycket ångest för att bara röra mig 130 minuter plus handlingen idag så jag funderar på att gå ut på en extra promenad för det känns som jag håller på att dö av ångesten. Har tagit maxdosen av medicinerna jag får ta och ska försöka att inte överdosera för ikväll måste jag vara social.

Ska väga mig imorgon innan frukost eller på måndag innan frukost så jag får en mer korrekt vikt. Har jag gått upp då vill jag bara strypa mig själv. Just nu känns det som att det enda jag vill är att bara gå ner lite i vikt men ändå hålla det på en nivå där jag kan springa, träna med hunden, tävla,plugga och sen börja arbetsträna. Men just nu skulle jag inte kunna arbetsträna, jag har så sjukt mycket tvång och är extremt ojämn i humör och energi. Men det får bli en senare fråga. Har ju skolan till mitten av maj.

Hemma igen! Jisses vad jag har gått:D Vi har haft fint och soligt väder på resan (playa del ingles) och det var skönt att komma iväg till solen :)

Inte det minsta avundsjuk just nu, när vintern gjorde sitt återtåg och jag kom på varför jag vill emigrera till ett varmare land nio månader om året. :p

Välkommen hem, förresten. :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 385
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 634
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar