Beach 2015, del 3

Idag har hästen vilodag, och jag vaknade upp med ett krånglande knä. Mitt högerknä har spökat sen en operation för åtta år sen, och det är liksom vardagsmat för mig nu, så det var en rätt otrevlig överraskning att det idag var vänsterknäet som bestämde sig för att krångla. Jag valde därför att hoppa över den planerade powerwalken för att inte göra det värre (känns peppar peppar redan lite bättre), men svinsurt eftersom vädret är amazing. Imorgon hotar de med snö, så jag är väl inte alltför pepp. Hästen hade dessutom gått fyra dagar på raken, så jag var mer eller mindre tvungen att låta henne vila dag. Det ska vara vår nu, ingen sabla snö! :banghead:

Idag har jag ridit en väldigt trevlig liten häst och så mycket mer träning lär det inte bli. Ikväll får vi besök som stannar över helgen så tänkte storstäda lägenheten nu. Kylan ute och lektionen fick mig att vakna till iaf, somnade sent igår och det har varit lite zombievarning på mig fram tills nu.

Idag har hästen vilodag, och jag vaknade upp med ett krånglande knä. Mitt högerknä har spökat sen en operation för åtta år sen, och det är liksom vardagsmat för mig nu, så det var en rätt otrevlig överraskning att det idag var vänsterknäet som bestämde sig för att krångla. Jag valde därför att hoppa över den planerade powerwalken för att inte göra det värre (känns peppar peppar redan lite bättre), men svinsurt eftersom vädret är amazing. Imorgon hotar de med snö, så jag är väl inte alltför pepp. Hästen hade dessutom gått fyra dagar på raken, så jag var mer eller mindre tvungen att låta henne vila dag. Det ska vara vår nu, ingen sabla snö! :banghead:
Håller med! Ingen mer snö nu! Jag har sett till att få till ett par löppass redan nu i veckan ifall det blir kasst väder resten av veckan. Eventuellt springer jag en sväng på söndag om det är fint ute men annars har jag följt mina planer så det känns bra träningsmässigt. Men jag vill typ gråta om det kommer snö igen, det blir en smutsig och blöt vovve som måste tvättas efter varje promenad, jag har inga skor som är både helt vattentäta och varma (har gummistövlar dock och skor som tål snö men inte slask) och jag har inte råd att skaffa några nya just nu heller (det får bli till nästa säsong) och jag blir så deppig av mörker och slask.

Core boll avklarat, superskönt! Jobbigt pass där man går igenom hela kroppen men mest fokus på mage/rygg. Gjorde även lite utfallssteg. :) Men gick inte lika djupt som man "ska". När jag tänker efter så var det jobbigt för hela kroppen, haha. Och det är roligt att ha en boll att leka runt med under passet, vi står på den på alla fyra, ligger på den, har fötterna på den, gör armhävningar mot den... allt! Skoj! Att stå på den på alla fyra är det svåraste, ramlar bara av hela tiden. :p

Vägde mig på gymmet och har gått upp ca 1,5 kg sedan jag vägde mig första gången nån gång under senhösten, november kanske? Så det var ju en trist upptäckt men jag känner i alla fall att jag är på gång åt rätt håll med träningen nu. :) Tog tag i maten direkt efteråt genom att köpa en massa sallad (så dålig på att äta sallad istället för kolhydrater!), fullkornsmakaroner istället för vanliga m.m. Och sedan några dagar tillbaka har jag och killen bestämt oss för att inte äta godis på vardagarna. Nya goda vanor på g! :)

Håller med! Ingen mer snö nu! Jag har sett till att få till ett par löppass redan nu i veckan ifall det blir kasst väder resten av veckan. Eventuellt springer jag en sväng på söndag om det är fint ute men annars har jag följt mina planer så det känns bra träningsmässigt. Men jag vill typ gråta om det kommer snö igen, det blir en smutsig och blöt vovve som måste tvättas efter varje promenad, jag har inga skor som är både helt vattentäta och varma (har gummistövlar dock och skor som tål snö men inte slask) och jag har inte råd att skaffa några nya just nu heller (det får bli till nästa säsong) och jag blir så deppig av mörker och slask.

Du kan trösta dig med att det inte blir mörkare, i alla fall, om det kommer snö nu. ;) t.ex. på lördag nästa vecka är solen uppe i 50 mer minuter än den är idag! Snövarning här på söndag men det ska vara plusgrader på dagarna, upp emot 8 grader dagen efter, så det blir inget värre än lite regn!

Jag har haft så mycket energi idag, det har inte varit någon hejd på det. Började dagen med att gå upp innan klockan ringde, gick till vårdcentralen och tog blodprov, sen sprang jag 25 minuter med hunden,duschade, borstade hunden, trimmade hunden, dammsög lägenheten, har pluggat lite och promenerat 2,5 timmar,läst och ätit så klart. Och är inte trött nu heller. Det bara flödar energi i mig. Vill ut och gå mer men nu får det vara nog, ska försöka varva ner lite. Men skönt att få vara så pigg en dag, välbehövligt!

Senast ändrad:
Stirra dig inte blind på vikten @Chili ! Det verkar som om du verkligen har kommit igång med sunda vanor och det är ju det viktigaste!

Idag har jag kört det första bodypump passet efter typ ett halvår med bara dans, ridning och yoga...mina muskler satt inte riktigt kvar där jag hade dom när jag höll på mer regelbundet :grin: men det var sjukt kul! Funderar på en strategi för att komma ur sängen imorgon, tror att rulla ur kan vara ett vinnande koncept..

Jag har sagt det förr till andra, du får också höra det ;) - testa en sovapp! Min registrerar min andning och väcker mig inom ett visst tidsspann och när jag inte är i djupsömn. Började använda den för ett drygt år sedan och mitt allmänna välmående har blivit enormt mycket bättre sedan dess! :up:
Alltså, mitt problem är ju inte att jag vaknar "fel". Eller vad man ska säga. Mitt problem är att jag måste bestämma exakt tidpunkt när jag ska gå upp redan kvällen innan, och då blir det som ett tvång när jag vaknar av mig själv på morgonen innan klockan ringt. Trots att jag då egentligen inte är trött :p Men idag har jag ju lyckats :banana:

Idag har jag kört det första bodypump passet efter typ ett halvår med bara dans, ridning och yoga...mina muskler satt inte riktigt kvar där jag hade dom när jag höll på mer regelbundet :grin: men det var sjukt kul! Funderar på en strategi för att komma ur sängen imorgon, tror att rulla ur kan vara ett vinnande koncept..

Back in the days när jag tränade regelbundet och mycket fick jag alltid rulla ur sängen i två/tre dagar efter ett ordentligt magpass, det var det enda som funkade! :D

@Queen Nej jag försöker att inte göra det! :) Men det är såklart tråkigt att vara på någon slags All time high-vikt... Det märks i hur jag ser på mig själv, vad jag säger om mig själv, vad jag tänker för mig själv. Men jag försöker verkligen göra något åt det! :) Svårast är dock maten, jag vet hur man ska äta, jag har gjort det förut osv, har ingen ätstörningsproblematik... men i mitt huvud rör jag nog på mig mer än jag gör, och jag äter fortfarande som när jag tränade mycket. Svårt att ställa in en korrekt nivå!

Idag: träningsvärk! Benen är trötta, magen inte så farligt. Men jag fuskade lite på vissa magövningar pga 1) fick ont i nacken 2) det var skitjobbigt. :p

Finns ett nytt Core boll-pass på söndag, tror det får bli ett sånt! Dessutom ridning både lördag och söndag. Känns gött! Ska nog ut och galoppa fröken lite. :D

Du kan trösta dig med att det inte blir mörkare, i alla fall, om det kommer snö nu. ;) t.ex. på lördag nästa vecka är solen uppe i 50 mer minuter än den är idag! Snövarning här på söndag men det ska vara plusgrader på dagarna, upp emot 8 grader dagen efter, så det blir inget värre än lite regn!
Ja nu är det snart sommartid! Jag tycker det ska vara det året runt, hellre mörka morgnar än kvällar. Det är ju på kvällen man har sin fritid och vill ha ljus, i alla fall jag! Älskar sommartid :love:
Och vi slapp snö här, i alla fall idag. Lite regn men inget ösregn än så länge, hunden blev visserligen smutsig och blöt men det var bra mycket bättre än snö. Så jag är nöjd med vädret trots regnet.

@Queen Nej jag försöker att inte göra det! :) Men det är såklart tråkigt att vara på någon slags All time high-vikt... Det märks i hur jag ser på mig själv, vad jag säger om mig själv, vad jag tänker för mig själv. Men jag försöker verkligen göra något åt det! :) Svårast är dock maten, jag vet hur man ska äta, jag har gjort det förut osv, har ingen ätstörningsproblematik... men i mitt huvud rör jag nog på mig mer än jag gör, och jag äter fortfarande som när jag tränade mycket. Svårt att ställa in en korrekt nivå!

Idag: träningsvärk! Benen är trötta, magen inte så farligt. Men jag fuskade lite på vissa magövningar pga 1) fick ont i nacken 2) det var skitjobbigt. :p

Finns ett nytt Core boll-pass på söndag, tror det får bli ett sånt! Dessutom ridning både lördag och söndag. Känns gött! Ska nog ut och galoppa fröken lite. :D
Du behöver så klart inte svara men du skriver att du är på din högsta vikt, men är du överviktigt på "riktigt", rent objektivt, eller är det bara att du väger lite mer än vad du vill? Förstår du hur jag menar?

Blir så oerhört avundsjuk när du skriver att du ska ut och galoppera! Jag vill också! Vad har du för häst?

Jag är super nervös, ska på vårdplaneringsmöte på psyk och är så rädd för vad som kommer bestämmas och för att dom inte alls ska lyssna på mig. Sist var det så, då körde dom över mig totalt trots att jag hade mamma och min förra terapeut med och idag är det bara jag :nailbiting: Tänk om dom bestämmer att jag måste bo på något boende, kan dom göra det utan min tillåtelse? Eller att jag inte får ta hand om mina mediciner. Eller att jag måste ha boendestöd, vet inte vad jag skulle göra med en sådan. Eller att jag måste börja jobba innan jag är redo. Eller att jag inte får gå kvar hos min nya bra sjukgymnast,

Och nu har jag ångest för jag hade tänkt gå 60 minuter på förmiddagen men jag gick bara 57 minuter och det gör att det känns jätte jobbigt med det jag åt till frukost och det jag ska äta till lunch precis nu:arghh:. Panik!

Jag är super nervös, ska på vårdplaneringsmöte på psyk och är så rädd för vad som kommer bestämmas och för att dom inte alls ska lyssna på mig. Sist var det så, då körde dom över mig totalt trots att jag hade mamma och min förra terapeut med och idag är det bara jag :nailbiting: Tänk om dom bestämmer att jag måste bo på något boende, kan dom göra det utan min tillåtelse? Eller att jag inte får ta hand om mina mediciner. Eller att jag måste ha boendestöd, vet inte vad jag skulle göra med en sådan. Eller att jag måste börja jobba innan jag är redo. Eller att jag inte får gå kvar hos min nya bra sjukgymnast,

Och nu har jag ångest för jag hade tänkt gå 60 minuter på förmiddagen men jag gick bara 57 minuter och det gör att det känns jätte jobbigt med det jag åt till frukost och det jag ska äta till lunch precis nu:arghh:. Panik!
Lugn! Vi finns här och lyssnar sen. Jag är inte säker men boende kan de väl bara besluta om utan ditt medgivande om du är riktigt illa däran? Och även om du inte är frisk än så är du ju inte på samma botten längre. Andas! <3
Angående boendestöd så visste inte jag heller vad jag skulle göra med denne innan. Nu har vi ett bra system där vi arbetar utefter mina svagheter. Hon kommer två ggr/v, den kortare tiden brukar vi städa och den längre tiden sitter vi med datorn och gör såna saker som jag har svårt att komma igång med annars. För din del kanske det skulle kunna vara att gå och handla tillsammans, eller förbereda maten så att du inte måste tänka inför varje måltid? Ett boendestöd är där för att stötta dig i din vardag, absolut inte döma eller komma med pekpinnar om det är det du oroar dig för. Min vardag har iaf blivit mycket enklare sen jag fick boendestöd!

Och du, du sa själv här om kvällen att två minuter mindre inte gjorde något. Inte heller de här tre minuterna gör något. Inget alls. Jag lovar! Ge din kropp de näring den behöver för vi vill ha kvar vår kloka Qelina här i tråden <3

Förstår att det känns jobbigt med mötet, men jag tror faktiskt att det kommer att gå hur bra som helst. Det kanske till och med är lite bra att det var som det var förra gången, så att du är förberedd på det nu och vet vad som kan hända samt att du redan från början kan sätta hårt mot hårt och se till att det inte blir så. Men jag förstår nervositeten, det gör jag! Hur kommer det sig att du inte kunde få någon med dig den här gången? Jag håller massor av tummar för dig!

Och angående promenaden så är det typ en tusendel av en fis i rymden, och det vet du ju själv också. 3 minuter mer eller mindre, vad gör det? Vad hade du tjänat på att gå 3 minuter mer? Du hade inte tjänat någonting överhuvudtaget, men för anorexin och tvångstankarna däremot hade det inneburit rena guldvinsten. Kämpa, kämpa, kämpa Qelina!

Jag har PMS-vecka och känner mig allmänt tjock och ful, visst är det underbart att vara tjej? :D Ska försöka få till ett gympass efter skolan för att mota bort de tankarna ytterligare lite till, och imorgon har jag bokat in mig på Metafit kl 09.30. Må vara att jag tränar av fel anledningar just nu, men så får det vara. Jag är så livrädd för att gå upp i vikt och mår så dåligt av att känna mig stor att det är värt det.

Jag har PMS-vecka och känner mig allmänt tjock och ful, visst är det underbart att vara tjej? :D Ska försöka få till ett gympass efter skolan för att mota bort de tankarna ytterligare lite till, och imorgon har jag bokat in mig på Metafit kl 09.30. Må vara att jag tränar av fel anledningar just nu, men så får det vara. Jag är så livrädd för att gå upp i vikt och mår så dåligt av att känna mig stor att det är värt det.
Vissa delar av det här med att vara tjej är så jävla orättvisa! :mad: :D Jag har ju spiral så jag har typ inga blödningar, bara lite skvätt ibland, men pms och hormonkänningar och vatten i kroppen, det sitter kvar ändå :mad: Orättvist! :D

1,5 timmar i sadeln har det blivit idag på morgonen/förmiddagen, vi bytte häst en kort stund så jag fick rida stallkompisens (hon tröttnade på min häst fjompiga beteende så hon ville sätta henne lite på mattan, vilket definitivt behövdes, nackdelen med att ha en häst som i stort sett bara gått med en ryttare i hela sitt liv, frånsett att någon har "åkt lite häst" på henne typ två gånger, satan i gatan vad förbannad hon blev för att det kom upp någon med typ 10 kilo plus och lika många centimeter längre ben som kunde inverka bättre än hennes tax-matte), och jag har dels inte ridit någon annan än min på flera månader och dels aldrig suttit i en westernsadel, så det var ett äventyr. Fick sen en rejäl (och välbehövlig!) ridlektion när vi bytte tillbaka, min häst har ju faktiskt gångarter, jag som nästan börjat misströsta. :p (För att inte tala om hur skönt det var att komma tillbaka till min egen sköna sadel... :angel:)

Enda nackdelen är att när vi rider på förmiddagen bryts hela min pluggrutin, och allt kastas omkull. Jag har så sjukt mycket lättare att koncentrera mig på den här engelska boken på förmiddagarna. Men hon rider helst på förmiddagen och jag helst på eftermiddagen, så ska inte medryttaren med (hon går ju i skolan, så ska hon med "måste" vi nästan rida på eftermiddagen) så får vi kompromissa och ta varannan gång. Jag behöver väl utsätta mig själv för att krångla till mitt schema också.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 385
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 634
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3