Beach 2015, del 3

Tror att jag måste sluta med utfall, det känns för ostabilt i knäna och jag är rädd för skador. Jag har långa ben och det blir ostadigt och för mycket att hålla på plats med de vinklarna som blir, folk kallar mig inte för bambi helt utan anledning :angel: Tyvärr försvinner en tredjedel av de benövningar jag brukar göra då, vilket känns lite trist, men får se vad jag kan hitta på istället.

Jag vägde mig idag på gymmet och börjar känna mig rätt ok med min nya vikt, jag väger 8 kg mer än vad jag gjorde för en del år sedan och den vikten känns som "min vikt" eftersom jag låg på den väldigt länge. Den nya vikten låter lite hög tycker jag även om jag fortfarande är högst normalviktig. Men däremot vet jag inte riktigt var den där vikten har satt sig, jag tycker att jag ser ungefär likadan ut som då och har samma storlek i kläder.

Tror att jag måste sluta med utfall, det känns för ostabilt i knäna och jag är rädd för skador. Jag har långa ben och det blir ostadigt och för mycket att hålla på plats med de vinklarna som blir, folk kallar mig inte för bambi helt utan anledning :angel: Tyvärr försvinner en tredjedel av de benövningar jag brukar göra då, vilket känns lite trist, men får se vad jag kan hitta på istället.

Jag vägde mig idag på gymmet och börjar känna mig rätt ok med min nya vikt, jag väger 8 kg mer än vad jag gjorde för en del år sedan och den vikten känns som "min vikt" eftersom jag låg på den väldigt länge. Den nya vikten låter lite hög tycker jag även om jag fortfarande är högst normalviktig. Men däremot vet jag inte riktigt var den där vikten har satt sig, jag tycker att jag ser ungefär likadan ut som då och har samma storlek i kläder.
Har du tillgång till balansbräda? I så fall är det kalasbra att träna enbensstående på en sådan, för att stärka upp just runt knäna (och fotlederna, för den delen)
Det funkar givetvis på golvet också, men det är ju mycket lättare ;)

Puh, mötet avslutat och inget hemskt hände och faktiskt lyssnade dom lite. Dom sa först att jag skulle gå hos sjukgymnasten till påsk bara men jag sa att det inte räcker så vi planerade in 9 träffar från nu och med en massa röda dagar så blir det fram till juni och sen den 10e gången ska vi träffas alla tre och göra en utvärdering.

Jag ska träffa sjuksköterskan 3 ggr och prata om vilka behov jag har och vad LSS/boendestöd kan göra men jag är tveksam. Jag känner att jag får det stödet av mina föräldrar men dom tyckte jag skulle komma ifrån det och bli mer självständig men jag tycker det gör mig sjukare att behöva hjälp av boendestöd när jag klarar mig utan. De pratade om att de kan hjälpa mig strukturera upp dagarna och få lite balans och ordning, det skulle i så fall vara bra. Tal om boende kom upp och det här med att jag inte klarar av kvällarna själv pga all ångest, det är väl då jag skulle vilja ha boendestödet men vet inte om de jobbar kväll? Lite därför de tycker boende behövs för då finns personal även kvällstid. Men jag kommer inte vilja det, jag gillar min lägenhet och den känns som hemma.

Sjukgymnasten frågade om jag funderat på KBT eftersom jag har så mycket tvång och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det är ju det jag kämpat för men som de inte ger mig trots att behovet är mega stort.

Veckans tredje och sista Crossfitpass gjort!
Lite press (två olika) och lite kettlebell.
Sen avslutade vi med 100 Burpees som skulle genomföras på 10 min. Pust!
/död

Puh, mötet avslutat och inget hemskt hände och faktiskt lyssnade dom lite. Dom sa först att jag skulle gå hos sjukgymnasten till påsk bara men jag sa att det inte räcker så vi planerade in 9 träffar från nu och med en massa röda dagar så blir det fram till juni och sen den 10e gången ska vi träffas alla tre och göra en utvärdering.

Jag ska träffa sjuksköterskan 3 ggr och prata om vilka behov jag har och vad LSS/boendestöd kan göra men jag är tveksam. Jag känner att jag får det stödet av mina föräldrar men dom tyckte jag skulle komma ifrån det och bli mer självständig men jag tycker det gör mig sjukare att behöva hjälp av boendestöd när jag klarar mig utan. De pratade om att de kan hjälpa mig strukturera upp dagarna och få lite balans och ordning, det skulle i så fall vara bra. Tal om boende kom upp och det här med att jag inte klarar av kvällarna själv pga all ångest, det är väl då jag skulle vilja ha boendestödet men vet inte om de jobbar kväll? Lite därför de tycker boende behövs för då finns personal även kvällstid. Men jag kommer inte vilja det, jag gillar min lägenhet och den känns som hemma.

Sjukgymnasten frågade om jag funderat på KBT eftersom jag har så mycket tvång och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det är ju det jag kämpat för men som de inte ger mig trots att behovet är mega stort.

Hoppas träffarna kan hjälpa dig!
Tycker det var bra att ni hade mötet, även om jag förstår att allt inte kändes så bra kanske...

Hoppas du kan få KBT nu!

Skönt att mötet inte kändes lika hemskt som du trodde/befarade innan, och för att du får fortsätta gå hos sjukgymnasten, för visst är det henne du tycker om? Hoppas också du får möjlighet till KBT.

För en total lekman, för en person som är så beroende av rutiner som du är, kan inte det göra det hela värre om du måste flytta från din trygga miljö in på ett boende? Det är klart att man inte kan hänga upp sig på sina föräldrar när man är vuxen, men jag tar också mycket hellre hjälp från personer jag känner och litar på (gällande allting) än okända, så det tycker jag inte är det minsta konstigt att du också tycker. Hoppas du slipper det, i alla fall, i och med att det inte verkar vara något du vill själv.

8 kilometer powerwalk blev det till slut i eftermiddag/kväll, uppdelat på en gång på fem km och en gång på tre. Behövdes för att bryta av pluggandet, och det kan jag inte vara annat än nöjd med.

Har du tillgång till balansbräda? I så fall är det kalasbra att träna enbensstående på en sådan, för att stärka upp just runt knäna (och fotlederna, för den delen)
Det funkar givetvis på golvet också, men det är ju mycket lättare ;)

Ja, jag har en hemma till och med. Tack för tipset, det ska jag prova! :)

Pratade med sjukgymnasten idag om att det inte finns någon balans i mitt liv, att det är allt eller inget. I allt i mitt liv. Som igår när jag hade så mycket energi, då kör jag på i 110 och jag var tvungen att ta lugnande tabletter för att överhuvudtaget landa lite så pass att jag kunde sätta mig ner och äta på kvällen. Det är som att ett inre hjul driver mig dessa dagar, en blandning av energi och ångest som är extremt kraftfull. Jag får mycket gjort men det gör också att jag alltid bränner ut mig själv. För sen dagen efter finns ingen energi alls kvar. Ibland håller energi perioderna i sig längre och då blir jag hypoman, är ju bipolär men nu med medicinering har det bara handlat om en eller ett par dagar i rad som jag varit så uppvarvad. Jag la mig efter frukosten idag, orkade inte ens gå till sängen så la la mig på köksstolarna, sköt isär dom lite så jag kunde ligga ner och hela förmiddagen och promenaderna har varit som i ett töcken och hela dagen har känts seg.

Önskar så starkt att jag kunde planera, vila, fokusera, dela upp energin i lagom stora bitar,få lite balans i livet så att jag får saker gjorda men att allt inte behöver vara nu på en gång, jätte snabbt, jätte mycket, jätte bra osv osv och att jag inte bränner ut mig själv hela tiden och att jag slapp dessa svängningar. Kanske blir det bättre nu när Litiumet har kommit upp till rätt nivå. Ska prata med sjusköterskan om det när jag träffar henne om två veckor om det kan hjälpa mig med det eller om det behövs terapi för det.

Är lite stolt över en sak, jag behövde ha en digitalklocka med tidtagning så att jag kan se hur länge jag springer. Dom sålde ut billiga pulsklockor som även mätte kaloriförbrukning och en massa annat men jag vill faktiskt inte veta det! Det är inte därför jag ska springa, jag vill inte veta exakt hur många kalorier jag förbränt under en runda, så jag köpte inte den billiga pulsklockan. Skulle vilja veta hur långt jag springer men den klockan jag till sist köpte idag blev en som bara mäter tiden, de andra blir på tok för dyra, har typ inga pengar just nu (fattig student som bara studerar halvtid. Men det känns sunt, att inte mäta precis allt, det räcker att hålla koll på tiden, jag vill inte dra på mig ännu fler tvång!

Det låter ju som ett ganska bra möte, hoppas att du äntligen får prova KBT nu och kul att du får fortsätta hos sjukgymnasten :)

Du behöver så klart inte svara men du skriver att du är på din högsta vikt, men är du överviktigt på "riktigt", rent objektivt, eller är det bara att du väger lite mer än vad du vill? Förstår du hur jag menar?

Blir så oerhört avundsjuk när du skriver att du ska ut och galoppera! Jag vill också! Vad har du för häst?

Jag väger mer än jag nånsin tidigare gjort, helt enkelt. Jag har gått upp ca 6-7 kg på ett år.

Jag har en medryttarhäst. :) En gammal tant av halvblodsmodell som jag struttar omkring med! Jättehärligt nu när hennes kondis blivit bättre så vi kan galoppera mer. :)

Jag pratade med mina föräldrar ikväll om mina svängningar i energi och humör och de har också märkt av det och att det blivit mer och mer de senaste åren. Tror faktiskt det är en del av det bipolära, måste ta upp det med sjuksköterskan....Kanske att Litiumet kommer hjälpa mig, hoppas det. Orkar inte med dessa svängningar.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 385
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 634
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar