Tack, jag sitter fortfarande och myser när jag tänker på det.Stor grattis!!!
Tack för att du delar med dig. Jag håller på med mitt BE-kort. Är van att backa där det är trångt, men insett att jag behöver träna på att backa in i p-ruta etc och köra i stan - lantis som jag är.
Är hysterisk nervös för säkerhetskontrollen, men det är nog som du skriver. Får plugga utav bara den så man kan rabbla! Kommer boka in 2 lektioner på körskola och jag vet vem jag kommer få köra med. Känns bra då det är en mycket duktig körlärare.
/Lizzie
Är du van att backa så klarar du säkert rutor m.m., men nog bra att öva på att köra i stan. Det är typ det enda jag var helt säker på att klara för jag kör jämt inne i stan så jag är van vid att allt händer samtidigt, galna cyklister m.m. Men jag fick också intrycket av bilskolläraren att man ska klanta sig ganska grovt på just det om man ska kugga.
Sen hade jag läst på detta forum att hästfolk ibland får kritik för att vi kör för mesigt för att vi är rädda om våra pållar, så jag gasade på (inte för fort förstås) men typ in i rondeller för att hinna före sölkolvar, inte missa grönt ljus m.m. Det sa läraren var ett stort NO NO på uppkörningen, hon sa att det mesiga mer handlar om att folk ligger kvar i 40 när det är 60 eller börjar bromsa för ett lyse så långt i förväg att de som ligger bakom få tvärnita och såna saker. Så man måste hitta en lagom nivå som är över "mesig" men under "jag hinner före alla om jag bara gasar på som tusan" .
Tror det är jättebra med lektion, särskilt om du har en bra lärare. Jag tog ju en s.k. dubbel-lektion och trots att läraren inte var särskilt hjälpsam så kändes det bra att ha gjort en ordentlig genomgång med någon som vet hur det ska gå till. Sen gjorde jag låtsas-kontroller flera gånger och gjorde en ramsa i mitt huvud för jag glömde alltid att kolla tutan, vindrutetorkarna och handbromsen (på bilen), så jag sa till mig själv "Tuta, spruta, tjuta" (tjuta som i en handbromssväng). As-löjligt men det hjälpte. Sen sa läraren att det inte ingår att kolla handbromsen på bilen, men man kan väl knappast för underkänt för att man kollar en sak för mycket tänkte jag . Sen kollade jag inget av det ändå eftersom jag fick instruktioner om vad exakt jag skulle kolla.
Tydligen får man ha en kom-ihåg-lista för säkerhetskontrollen där man skriver vad man ska kolla men inte hur. Man ska visa den för inspektören innan man får använda den. Fast dubbelkolla med läraren, för en del saker jag läst om var gamla saker (som det där med att kolla handbromsen på bilen). Jag skrev en lista men sen insåg jag att jag kunde det ändå så jag lämnade den.
Om du vill kan jag klistra in listan på saker de kollade när jag körde, det står liksom i protokollet man får efteråt. När kör du upp?
Lycka till!!!