BE-behörighet, har du det?

DarkInNight

Trådstartare
Äntligen kommer det stå BE på mitt körkort, gjorde godkänt prov igår! :banana:

Har du BE, eller är du på väg att ta?
Hur tyckte du att det gick?
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Grattis du med! :D

Jag var på väg att ge upp, kändes som att det berodde på vilken kontrollant man fick om man skulle klara det eller ej...
Lite irriterad på de sjukt långa kötiderna för uppkörning blev jag också!
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Jajemen, här står det både BE och CE på körkortet.
Tog mitt i gymnasiet vilket jag idag är otroligt glad för.
Tror jag betalde 450kr för hela kalaset.
I skolan var det aldrig tal om att nu är det uppkörning eller nu är det uppskrivning.
Där fick man bara höra en dag när man var ute och övningskörde att ,"jaha, då har du klarat körkortet då".
Skönt att slippa pressen som det ändå innebär med uppskrivning och uppkörning..
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Tog för några år sen:) var ganska lätt, men maken missade på säkerhetskontrollen i första omgången. Han kollade inte bilen, bara släpet...förutsatte att det var släpet det gällde eftersom han hade haft bilkörkort i över 25 år...grattis till ditt BE!
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Jag har inte, men alla papper ligger klara och jag ska bara få hem böcker och sedan ska teorin göras å sen köra. Är mer orolig för teorin än körning. För det kan jag;)
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Tack :D
Ja jag blev också irriterad på den långa tiden inför uppkörning. Klarade teorin i maj tror jag det var och fick tid för uppkörning i augusti....
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Vad kostar det och hur mycket tid tar om man ska ta det idag? måste man ta massa körlektioner. Är det B-E man ska ha för att få köra boggie?
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Är mer orolig för teorin än körning. För det kan jag;)

:D
Jag kan också köra, enligt mig själv iallafall ;)

Jag tyckte säkerhetskontrollen med tillhörande frågor var svår eftersom det var så sjukt många saker att komma ihåg att kolla och göra.

Backningen är ju pinsamt enkel, undrar varför, den var svårare för några år sedan.
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Hämtade för övrigt ut mitt nya körkort igår och ser hemsk ut på bilden.... :grin::D
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Haha!
Jag såg förhandbilden igår när kontrollanten visade mig, jag ser också hemsk ut. Ser skitarg ut :o
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Och jag tycker jag ser ut som en brottsling som de tagit kort på i arresten eller nåt...:D
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Vad kostar det och hur mycket tid tar om man ska ta det idag? måste man ta massa körlektioner. Är det B-E man ska ha för att få köra boggie?

BE har inget med boggie att göra;) E kortet är för tungt släp.

Tid och kostnad beror på hur van du är att köra. Jag har kört släp sedan jag var 16 år, så kommer ta 1 max 2 lektioner för lärare och plugga alla teori själv.
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Japp, det står BE på mitt körkort sedan exakt 3 år tillbaka (2009-09-14).

Tycker det gick supersmidigt att fixa det, men så hade jag ju kört transport flera gånger/vecka i 13 års tid.... ;)

Läste teorin själv, köpte böckerna på nätet. Skrev alla rätt på provet, och bokade efter det körlektionstid för att se ifall det var något jag borde tänka på + att jag hade bestämt mig för att hyra bil + släp på uppkörningen, så jag ville köra in mig på det ekipaget. Tog en lektion, och när den var slut sa läraren att "jag bokar uppkörning till dig, så tar vi en snabb lektion i samband med uppkörningen sedan". Klarade även körprovet på första försöket (t.o.m så att uppkörningskontrollanten sa att han var imponerad av hur lätt det såg ut när jag backade "det märks att du vet vad du gör" :laugh:)

Tror det gick på 4500kr allt som allt, och då kostade varje lektion 1000kr (2st), och hyra av ekipaget till uppkörningen gick på 700kr. Resten är alltså kostnad för lämp, körkortstillverkning, teoriböcker m.m.
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Kan det varit -04 jag tog det? Tiden går men måste varit det. Har haft det i över 8 år nu och ångrar inte en sekund på att jag tog det. Hade inte fått köra min häst med nuvarande bil annars.

Upplevde att teorin var ganska svår, iaf provet. Testproven man gjorde på körskolan var enkla tycker jag men själva provet var en helt annan sak. Klarade mig med några frågors marginal och var ganska besviken på mig själv fast jag blivit godkänd. Självförtroendet bättrades dock på när flera av dom som läste samtidigt som mig misslyckades både en och två gånger :).

Körningen var enklare fast nervositeten var stor. Fick en väldigt trevlig och lugn kontrollant som pratade mig ur nervositeten.
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Grattis till dig!

Har också BE-körkort sedan en månad tillbaka. :bump: Kuggade första uppkörningen för det var jordningsfel på bilen så det gick inte att köra ekipaget. Otur har man ibland :mad:

Gick en kurs där genomgång teori, säkerhetskontroll, backning och släp med last ingick. Hela kalaset ink. Teori- och körprov gick på ca 4500 kr. :)
 
Sv: BE-behörighet, har du det?

Jag tog BE 7mån efter B. Det behövdes liksom :D Har haft det så länge nu att jag får övningsköra med andra :p

Körde en (dubbel) lektion på bilskola för att gå igenom säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning och backa konbanan, sen körde jag upp som privatist (som vanligt, alla mina tre bokstäver är som privatist).

Tror det blev 2500kr inkl allt. Kanske 3000.
 
Senast ändrad:
Sv: BE-behörighet, har du det?

Grattis!! :)

Jag har också BE, tog det året efter jag tog mitt vanliga körkort, alltså har jag haft BE i 4 år nu. Missade på säkerhetskontrollen så jag kugga uppkörningen pga det första gången, men andra gick bra. Teorin fick jag kämpa ett par ggr med hade ett poäng från godkäns tre ggr innan jag fick godkänt prov. Underbart att ha det! :)
 

Liknande trådar

Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 116
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 453
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp