BB-väskan

FadeAway

Trådstartare
Vad är det i er BB-väska?
Håller på att försöker få i hop min nu och det känns som det blir bara mer och mer grejer och att jag säkert glömmer andra hälften hemma. :D

Sv: BB-väskan

Jag tycker det viktigaste är papper om man har såna som ska med, hygienartiklar till dig, lite bekväma kläder, kläder till bebis att åka hem i. Vore det katastrof om du glömde något? Tror inte det, om något krisar får du skicka iväg pappan/anhörig som är med dig för att handla! :)

Sköna trosor och bindor, gillar inte sjukhusets.
Några plagg till bebis.
Hygienartiklar.
Xylocainsalva!!!!
Extra kläder att åka hem.
Filtar till bebis.
Nån bra bok/tidning.
Bärbar data.

Jag har blivit sjukt rastlös på bb, och pappa har ju vart hemma med storesyskon. Vart trevligt att ha datorn och kunnat kolla på film.

Har packat 2 väskor, en med sakerna upp till bb som legat i bilen. Sen en mindre med saker till förlossningen. Som journal, kamera och vad man önskar ha med dit.

Jag hade med mig ett ombyte, laddare till smartphonen, bindor, choklad, godis och läsk. Min förra förlossning gick mycket snabbt och jag hann aldrig få i mig någonting vilket ledde till att jag var uttorkad och hade lågt blodsocker efteråt så jag mådde rätt kasst. Därför laddade jag upp med socker och vätska denna gång.;) Det gick visserligen ännu snabbare denna gång, men jag kunde snabbt trycka i mig något efteråt.

Tog inte med mig någon förströelse då jag inte räknade med att stanna längre än tvunget och särsilt pigg räknade jag inte med att vara efter förlossningen heller.

Jag har ju ett barn sedan innan så det mesta är nog nedpackat.

Kläder till sjukhuset samt hemgång, kläder till barnet, godis, dricka, hygienprylar(utan doft), överdrag till babyskyddet (vi hyr igen), åkpåse till babyskydd, bok, filt till bebis, nya sköna jättetrosor är införskaffade. Fula men ack så bekväma byxor ska tvättas och packas ner.

Laddare är inte ännu med och växelpengar till parkering ska också packas ner.

Mjuka sköna byxor hade jag velat ha, istället för knälång kjol och håriga ben...

:D

Instämmer! Under sista graviditeten beställde jag mjukisbyxor på postorder som skulle komma innan BB. Hoppsan; så gick vattnet 1 månad för tidigt och jag hade ingen bb-väska ALLS.

Sambon kom dagen efter med hygienartiklar o lite bebiskläder och något ombyte. Dock hade jag inga passande mjukisbyxor för min stora mage så i klädväg hade jag landstingets vackra rockar!

Min är klar och står i bilen.
Kläder t mig
Kläder t bebis, overall mössa mm
Necessär
Babynest i filt
Babyskydd
Kamera
Telefon och iPad
Godis
Dricka

Utöver det du själv o övriga redan har sagt så ett par innetofflor, en amningsbh, en amningströja (rekommenderar Boob) och en kofta.

Lycka till med knodd #2! :)

Jag fick panik-googla vad jag borde ha med mig, mitt i natten eftersom ingenting stod klart eftersom jag började läcka vatten i vecka 35 och fick åka in! haha.

Nu tog det visserligen två dagar innan ungen behagade titta ut, så min man kunde åka hem och fylla på det jag saknade och kunde fortsätta med det under veckan vi fick ligga kvar.

Det finns en sak som jag vet att jag infliknat till andra som fött efter mig, och det var att inte ta ett par för tunna mjukisar. Jag hade packat ner ett par jätte tunna lösa träningsbrallor och jag minns hur tydligt blöjan syntes i röven efter FL när man gick runt uppe på BB. Töntigt kanske, men jag gillade det inte. Sen vet jag att jag frös mycket också och att min man fick ta med sig en ordentlig kofta hemifrån.

Jag hade med mig en virkning jag påbörjat, en babyfilt som jag aldrig trodde att jag skulle avsluta. Men jag virkade tills ögonen gick i kors och samma dag vi åkte hem från BB så var den klar! Jätte bra sysselsättning! Kunde inte virka innan, utan jag lärde mig på youtube! ;)

KL
Jag måste säga att det var dumt att glömma hårborsten. Fick skicka min man att köpa en dagen efter då mitt långa hår var en enda tova. Hårsnoddar hade jag också med förlossning 2. Däremot lämnade jag alla noga uttänkta CD-skivor hemma för jag ville inte alls ha musik eller annan distraktion på.
Jag tyckte också vettiga mysbyxor, tofflor och rejäla strumpor (kallfotad) var en hit. Egna underkläder.
Godis! Jag hade både gott o blandat och choklad och det var perfekt!
Hos oss måste pappan ha egen mat och frysportion var toppen för de hade frys de fick använda. Då slapp han gå iväg när man minst vill det.
Parkeringspengar kanske inte behövs numera?
Kamera!
Bok/tidning.

Kl

Jag önskar att jag hade haft med mig en kudde att sitta på efter förlossningen. Jag blev inlagd i förlossningssalen direkt vi kom in, så nån bok eller så behövdes inte. Däremot var jag glad över paddan så jag hade tv på rummet ;)

I övrigt packade jag inte så mycket men använde allt.

Förlossningsbrevet
Skötväska med kläder (på BB användes deras kläder)
Filt till kotten
Morgonrock och myskläder
AmningsBH
Amningströja (rekommenderar också boob)
Hygienartiklar (jag körde parfymfritt hela amningstiden men det väljer man ju själv)
Purelan-salva för svidande bröstvårtor
Laddare till telefon och padda
Anteckningsblock och penna (kom på massor jag ville fråga om men inte ville ringa på klockan för)
Cerat (livräddare!)
Frukt, dricka och choklad (förlossningen gick fort men man behöver energi sen också)

Bindor använde jag sjukhusets blöjor men trosor hade jag med egna.

En bra kudde ska jag packa in i bilen. Minns att jag ogillade den befintliga som de hade där förra gången :p

Jag tycker det var rätt skönt att inte ha nåt förlossningsbrev för då var jag väldigt öppen med allt, dvs inget jag förväntade mig att de skulle göra och så blev det fel. Fick även höra av en barnmorska att jag var väldigt bra på att lyssna på min kropp och följa den. Kände mig nästan som i trans vid förlossning 1 som tog typ 12 h, kände mig nästan snuvad på det vid nr 2 som tog drygt 3h.
Men är förlossningsbrev viktigt för dig så gör ett o ta med men var beredd på att du inte vet hur du kommer att reagera o vilja ha det när det väl är dags.

Förlossningsbrev är helt enkelt ett "brev" du skriver innan förlossningen med saker du vill att de ska veta om förlossningen, tex om din graviditet, eventuell oro du har, tankar om smärtlindring, förlossningsställning osv. På 1177 så finns det en mall som man kan utgå från.

Jag har skrivit ett brev, tycker det känns skönt att ha funderat igenom lite vad jag känner/tänker. Sedan är det inte en strikt plan utan jag är väldigt öppen för andra lösningar och tar det som det kommer.

Här går det elektroniskt. Jag har diskuterat med BM hur jag vill ha det och hon skickar det vidare. Jag har sagt vilken bedövning jag hade sist och att jag var nöjd med min förlossning som var.

Och här gör vi bägge :) har pratat med bm och gjort en förlossningsplan som går elektroniskt men uppmuntras att ändå skriva ett eget brev att ta med :)

Jag har skrivit att jag helst inte vill föda i gynställning, bl.a. beroende på min foglossning. I dagsläget fin s det liksom inte en chans att jag kommer upp i den stolen och kan sära på benen :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
10
· Visningar
593
Senast: Angel
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka