BB-väskan

Sv: BB-väskan

Ungefär detta har jag tänkt:

Lite smink + schampo/balsam
2 par amningskupor (provpaketet som man fick med babyboxen, man får ju sånt på bb)
Fösvarets hudsalva
Bröstvårtsskydd (silikonskydd om man får sår)
Åka-hem-kläder till mig
Underkläder till mig
Amningsbh
Bärsjalen
En uppsättning åka-hem-kläder i stl 50
En uppsättning åka-hem-kläder i stl 56
Bebisstrumpor
Hjälmmössa
Skjorta till mannen (så att bebis kan ligga hud mot hud utan att han måste vara avklädd)
Telefonlista (lika bra att ha tellista med viktigaste telnr så att man kan ringa från automat)
Kamera + laddare
Mobilladdare
Lilla laptopen (till mannen vid behov)
Smutsfilt till bebis (babyfilt som varit med i stallet och på alla djuren)
Babyskyddet är såklart monterat i bilen också

VArför en smutsfilt??? Ingen annan har nämnt detta. Har flera djur hemma. Något att tänka på?

Till alla...
Nu när man får så många idéer o så här kommer man säkert iväg helt akut och får inte ens med lappen om blodgruppen..... Jag har ju några veckor kvar så ännu så länge tänkte jag inte packa- Då glömmer man säkert hälften bara för det......

Fast oftast har man ju lite tid på sig ändå. Jag packade väskan efter att jag pratat med förlossningen när fostervatten sipprat ut och hade tydliga värkar (dock följde mina värkar inte regelverket när det kommer till längd och täthet) och jag hann packa en hel del (mer än vad jag skrev i tidigare inlägg).

Min sambo tog på sig ansvaret för de viktiga papprena, jag hade allt annat. :D

fast jag är ju helt klart en organisationsmänniska så om hon inte har bråttom ut så kan jag nog ha packat det mesta innan :)

min förlossning startade som sagt lite tidigare än vi räknat med så se alltid till att ha ombyten tvättade o torra, mina byxor låg i tvättmaskinen när vi skulle åka mitt i natten, förutom ett par jag fick åka i men eftersom de var pga vattenavgång vi åkte så hade de varit mindre mysigt att åka hem i dem sen:D så sambon fick köra nästan 7mil enkel resa för att hämta nya innan vi åkte hem.
nu är jag i slutet av v 30 och har packat ner allt till bebis och bindor till mig och kommer fylla på allt eftersom, men denna gången ska den stå packad o klar v36 utan att något ska bli glömt hemma.

en sak till kom jag på, vi har nästan 7 mil enkel resa till bb så bilen kommer snart alltid ha minst halv tank redo och handuk o filt i bilen, utifall att:)

VArför en smutsfilt??? Ingen annan har nämnt detta. Har flera djur hemma. Något att tänka på?
.

svärfar är himla sån att han vill förbereda o ha allt i ordning så när de kom o hälsade på på bb tog han med en handduk som fick ligga hos elias en stund som sen deras hund skulle få lukta ordentligt på innan vi kom hem, för stunden då blev jag bara stressad av att inte tänkt på att förbereda våran hund osv men det var helt överreklamerat o helt i onödan.. våran hund var inte hemma när vi kom hem enbart av praktiska skäl eftersom vi var nästan 3 dygn på förlossningen och 2 dagar på bb. men från första stund har hon fått "vara med" och det har aldrig varit några problem.

från min första värk kunde jag inte göra något alls. Jag bara låg och skakade av smärta och det tog 25 min så var det i full gång och vi åkte in direkt.

Jag är jätteglad att jag hade packat allt innan!

Mina kompisar sa också så där att man hinner packa mellan värkarna *pjutt* säger jag bara ;)

Jag ska ha packat innan.... mobilsladden och ev datorn kan väl vänta tills de e dags. Ingen jättekris om det skulle missas ;) Kan tänka mig att det blir som med dig...

Nästa gång jag får barn ska jag ha

till bebis
2 ombyten kläder
Tunn mössa
mjukisfilt
ev ytterkläder om det är kallt ute
Babyskydd tar pappan med vid hemåkning

Till mig
ett par ombyten sköna kläder
2 BH:ar/toppar
tofflor
SAFT (fick dricka litervis av äcklig saft sist)
ipod/bok till efteråt. Dygnet på bb var det segaste jag vart med om.
Hygiengrejer (eget schampo och balsam var guld när man på darriga ben fick gå upp och duscha några timmar efter förlossingen)

Vi hade en lång och jobbig förlossning sist och jag var intte i stånd att göra NÅT annat än just föda. Jag hade värkar hela tiden. Fattar inte folk som har med sig handarbeten o sånt.

ja visst är sjukhussaft äcklig!! jag tog med mig saft sist och det är jag glad för, annars hade sambon fått springa häcken av sig genom förlossningsavdelningen- genom neonatal ut från hela avdelningen in i nästa del genom obstetriska avdelningen och sen genom bb för o komma till matsalen där saften och övrig dryck förvarades:) bb-förlossning- neonatal-obstetrik sitter ihop som ett H här och man får inte tvära igenom pga av infektionsrisk nä då ska man springa en jäkla massa istället, inte så kul när värkarbetet är i full gång:D

Vi fick faktiskt prova bb-saften hos barnmorska så vi visste vad det var för sort! :) Och jag tar med tom vattenflaska, är jag riktigt törstig så blir det klister i munnen av saft!

hmm... en vattenflaska kanske man ska införskaffa, vilken lyx o få prova i förväg:D man kanske skulle åka utanför eget vårdlän, låter som det är mycket bättre "service" hos alla andra...

Det var lite komiskt faktiskt. Bm presenterade saften på föräldrarutbildningen och stod med förväntansfullt uttryck medans vi alla provsmakade och sen "Vad tyckte ni???". :D

Det var ju saft liksom, inget konstigt...

Vi har vattenkran på rummet :) Och om jag mot förmodan skulle bli sugen på något annat just då så får nog sambo leta.... Jag har inte druckit något annat än vatten på säkert 6 år....

Jag dricker ocksa helst vatten, och under förlossningen ville jag verkligen inte annat än vatten. Barnmorskan nästan tvingade i mig saft för energins skull.
Tillslut gick jag med pa att äta lite druvsocker ist.
Tror inte det hade spelat ngn roll om jag hade haft med mig ngt annan eget, pa "mitt" sjukhus fanns flera olika sorters saft, nyponsoppa, saftsoppa, blabärssoppa osv.

Smart med druvsocker- det åker med.... Brukade jag äta i början när jag var trött o yr med :)

När vi var på KS sa de att de hade citronsaft. Minns inte märket. Men typ Önos eller nått sånt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 993
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
813
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka