BB-väskan

EmelieR

Trådstartare
Jag vet att det skrivits om den i både vår tråden och lite överallt- men jag tycker den kan få en egen tråd :) Lättare att hitta när man söker efter den.

Vad behöver man ha i den?

Sv: BB-väskan

om du söker hittar du många såna här trådar:D

Det jag hade med som jag behövde:

Topp, har ingen amningstopp utan det funkar lika bra med tunn topp so man drar ner/upp.
Myskläder, ja ville inte ha bbs rock.
Ev kläder till bebis at ha där
Kläder att åka hem i + mössa, för bebis.
Godis
Kortlek
Typ 2 amningskupor, tog tills vi kom hem innan tuttarna växte till sjukt stor storlek = började läcka
Toalettsaker
Bok (kalle-pocket hade jag,m efter 29 timmars förlossning var det allt huvet orkade med :D)
Blöjor, de man får där räckte inte för oss.

Tips!
Börja med egna tunnare bindor när du kan, de tjocka tryckte på såren så det tog längre tid att sätta sig vid bordet än vad det tog att äta:p

Senast ändrad:

tack tack! När jag sökte kom jag bara till trådar där de hade pratat om innehållet. på typ s 25 o så kul e de inte att leta ;)

Så här långt har jag kommit:

Necessär
Hårborste
Vattenflaska
Dricka o frukt
Bok
film+dator
Mjuka byor
Tröjor
Amningströja?
Amningsbh
Bh-inlägg
Bindor
trosor
Mjukt toapapper

Till bebis:
1 uppsättning kläder 50
1 uppsättning 56
Filt
mössa
babyskydd

Comfort - jag trodde man fick så mkt blöjor som det behövdes. Det har jag inte haft en tanke på att ta med!

Men har man inte bäbiskläder hela tiden på BB? Eller ni ska åka hem efter 8h? Min kompis bytte kläder 7 ggr på bb... Vad är normalt?
Jag behöver nog inte packa ner stl 50... Hon blir större än så om hon stannar sålänge hon ska.

jag packade min väska första gången med:

till bebis:
3bodys, 2byxor, 2par strumpor, mössa
kan säga att jag hade behövt 2 ombyten till..

saknade till bebis: våtservetter. vårat bb har "rooming in" vilket innebär att man sköter allt själv och har tillgång till personal om man skulle behöva. fanns bara tvättlappar och vatten, vilket inte var så effektivt att få bort första barn-bajset med= omöjligt. så en mild oparfymerad tvål eller våtservetter är att rek.

till mig:
2 tröjor,
rena underkläder
toalettväska
mp3
egen saft!! guld värt!

det jag saknade var byxor: vi fick åka in helt utan förvarning
mitt i natten då vattnet gick i v.37 hade även en väldigt långdragen förlossning på 39h så hade nog behövt 2 tröjor till. extra strumpor,
inneskor.
denna gången tänker jag ta med mig min sminkväska oxå, jag vet inte det första man tänker på men den saknade jag verkligen första gången.

sist fick vi åka helt utan förvarning och mycket saknades, ska göra så gott jag kan att vara bättre förberedd denna gången...:D:)

tycker du ska ta med strl 50 iaf, jag tog det mesta i strl 56 och elias nästan drunknade i det trots att han inte var jätteliten, 49cm/3200gr min mamma fick köra dit med kläder i strl 50..

Här får man obegränsat med blöjor.
På tre dagar använde vi ett ombyte kläder till barnet och ett till mig. Sjukhusrocken rockar :D

Jodå- det åker säkert med... men hon beräknas väga 3900g. ska på ul v 38 så då vet man ju ännu mer...

Bollen. Jag tycker inte om rockarna :( kommer inte ha den mer än jag måste ;) Men jag har köpt tre stooora sängtshirtar så de åker med. Bindor o blöjor finns på sjukhuset...

Som jag känner nu så kommer jag nog inte ha jättebråttom hem. Jag behöver säkert lite tid att landa o se att allt är bra med oss :)

Vi tog med 2 dress-suits ( använde en ),strl 50 var jättestort från början på E.

2 bodys ( använde 1 )

2 byxor ( använde 1 par )

2 par strumpor

1 hjälmössa

Overall ( för hemfärd )

Napp

Mysiga fleecefiltar

Sjal.

Till mig:

Sköna hipster

Långa linnen

Mjukisbrallor med mjuk mudd

Mjukis hoodtröja med dragkedja ( ett "måste" om man ska amma )

Skön sporttopp använde jag ( fixade inte bh )

duschcreme/schampo/lite smink

Egna bindor ( nattbindor med vingar )

Laptop + dvdfilmer och internet ( riktigt bra för det blir långtråkigt på BB tyckte jag )

Kamera!!

Videokamera

Sedan hade vi jätte nära till Pressbyrån så vi tog inte med oss något "ätbart".

Blöjor och våtservetter fick vi obegränsat av på BB

Senast ändrad:

Det vi hade med och använde

Till bebis
* Mysig filt
* Body, byxor, strumpor i storlek 50
* Tva pyamaser, en i 50, en i 56
* En "heldress" i 50 (hade varit bättre med body/byxor)
* Tjock mössa
* Stickad overall (hon föddes i början av mars)
* Babyskydd

Till mig
* Patientbricka, blodgrupperingspapper, förlossingsbrev
* Mysbyxor
* Linnen
* En tjockare tröja med knappar/dragkedja (smidigt vid ammning)
* En topp och ngr ammningsinlägg
* Underkläder och strumpor (ta inte dina finaste trosor)
* Nessäsar, jag köpte smaförpackningar shampo, balsam, duchtval
* Morgonrock
* Tofflor
* Godis, väldigt gott pa BB för att fa lite energi igen
Jag ville inte heller ha BBs kläder mer än pa natten

Till pappan
Lite ombyteskläder
Ngr mackor

Övrigt
Kamera, laddare + extra batteri
Mobiler+ laddare

Det vi saknade var en mössa att ta pa när hon var nyfödd, den vi hade med var väldigt mkt för stor.

Ett tips är att packa i tva olika väskor, en för förlossningen och en för BB.
Vi stannade en natt och hade med oss lagom med saker.

Men har man inte bäbiskläder hela tiden på BB? Eller ni ska åka hem efter 8h? Min kompis bytte kläder 7 ggr på bb... Vad är normalt?
Jag behöver nog inte packa ner stl 50... Hon blir större än så om hon stannar sålänge hon ska.

Hande hon med sig 7 uppsättningar kläder dit alltså? Skulle det bli så att vi måste stanna kvar länge får nån komma in med kläder, eller så får sambon åka hem och hämta.

Hon hade med sig. Ganska långt till hennes BB. Fast hon låg bara där till kontrollen man ska göra efter något dygn....

Känns lite bra när ni andra inte har tagit med och inte behövt jätte många olika plagg till bebisen. Började fundera på om jag hade för lite med mig.

Till bebisen har jag packat:
  • 1 body strl 50
  • 3 bodys i strl. 56 för att de är olika (omlott, knappar i axeln och omlott över axlarna)
  • 1 par byxor strl 50
  • 1 par byxor strl 56
  • 1 par strumpor
  • 1 pyjamas i strl. 50 och en 50/56
  • 1 sparkdräkt i strl 56 som kan fungera som overall på väg hem
  • 1 hjälmmössa
  • 1 mjuk bebisfilt

Till mig:
  • Mjukisdress med tröja som har dragkedja
  • amningstoppar två olika strl. samt en amnings-BH
  • Amningslinne
  • Amningskupor, heter det så?
  • Strumpor
  • Trosor
  • Nessesären med div. toalettsaker (bindor, schampo m.m.)
  • Utdrag från journal, blodgruppering m.m.

Sedan så är det det vanliga: kamera med extra batteri, mobiltelefonen m.m.
Kanske tillkommer lite saker sen :) min man ville ha en egen väska så då får han det.

Jag hade med:

Mjukisbyxor
T-shirt
Tofflor
Rena kläder för hemfärden
Amningstoppar
Några amningsinlägg
Schampo, balsam, tvål, tandborste osv.
Reseförpackning av mina mediciner
Tunna bindor. Blöjbindorna är jättebra, men det är svårt att sitta rakt med dem :)
Godis och tidningar

Jag använde sjukhusrocken. Jag blödde igenom en del så det var skönt att bara kunna byta den.

Till bebis:
Mössa och body suit
Filt
Kläder för hemfärd

Han fick inte i sig någon mat så ingen fara med kläderna.

Nästa gång tar jag med lite fler ombyten. Alla kläder på BB var i storlek 56 och är man 47 cm är det mest skrattretande...

Vi hade också planer på att pappan kunde åka hem och hämta saker, men vi hamnade på BB 5 mil bort och låg på en obemannad avdelning, så han fick inte lämna mig helt enkelt!

Men sista dagen hämtade hans föräldrar honom så han fick hämta bilen och babyskyddet. Vi åkte till förlossningen i taxi.

På en del förlossningsavdelningar måste pappan gå till cafeterian och köpa något att äta (om det blir en långdragen förlossning) Så vi tog med lite matsäck också. Men förlossningen gick snabbt och sen hamnade vi på BB där han fick samma mat och fika som mig hela tiden. Men när vi var på informationen innan lät det så hemskt att han skulle behöva gå iväg för att få lite mat i sig om jag skulle ligga där ett dygn eller så.

Senast ändrad:

Jag tyckte det var skönt att gå i sjukhusets kläder och även använda deras babykläder till en början. Gjorde inget om de skitades ner eller så, bara att byta till nya då :idea: Amningsbh hade jag dock på mig.
Bytte till egna mysbyxor sista dagen (var där tre dagar), och bebis fick egna kläder när vi skulle åka hem. Jo tjocka mysiga stumpor hade jag med mig till mig själv (vissa har tofflor med sig).
Sen fick vi obegränsat med blöjor på bb så det behövde vi inte ta med oss.

Sen hade jag med mig tidningar, goooodis!, mobil + laddare, laptop + laddare, kamera + laddare. Toalettsaker och ombyte till sambon. Pengar/kreditkort.

det var väl det viktigaste jag kan komma på!

Jag hade med och använde:

Amningsbh samt inlägg
Schampo, tandborste m.m.
Ombyte till sambon
Kläder till mig till hemresan
Kläder till sonen till hemresan
Strumpor till sonen
4-5 tunna bebisfiltar
Godis
Sudoku :angel:
Kamera och videokamera
Mobil

Vi hade aldrig kläder på sonen på BB (förrutom strumpor då och då), det var så mycket mysigare att bara knäppa upp den supersköna BB-skjortan och lägga bebis naken mot magen :love: och bädda in i filtar när vi skulle ut i allrummen. Tyvärr missade jag att peta ner snoppen på morgonen innan sambon kom för att hämta oss så "vi" råkade kissa ner de flesta av våra filtar... :D

Sambon köpte en tidning till mig efter förlossningen men jag kom aldrig förbi de första 5 sidorna innan jag kom av mig.

Blöjor fick vi obegränsat av.

Jag är ju sådan att jag sticker hem snabbast möjligt efter födseln, så jag har haft med mig minimalt med saker.

Ammningskupor, kläder till bebis + en bebisfilt, ombyte (och bindor) till mig själv, något att dricka, duschprylar (dusch efter förlossning är ett måste för mig personligen), hårborste & tandborste/tandkräm och det är väl ungefär allt ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 982
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
813
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka