Baucherbettet - uppåt eller neråt eller beroende på häst?

Sv: Baucherbettet - uppåt eller neråt eller beroende på häst?

Jump-In ridsport i Eskilstuna säljer Baucher bett. Tidigare hade Eko butikerna shires sortiment, och då gick det att beställa genom dem (under namnet French hanging snaffle). Jag vet inte var man kan få tag på Shires grejor i Sverige numera, men det borde ju finnas någonstans.
Själv har jag (Läs min händige granne) gjort om två Pelham, köpta på Börjes för billig peng. Kapa bara av skänkeln, och fila till så att det inte finns några vassa kanter, så har du ett Baucher bett. Det är ingen skillnad på mina hemma modifierade, mot mitt bett som var ett Baucher redan från början!:D
Köp dock inte det som Börjes har i katalogen, för det är så tjockt och otäckt, men i butiken har de med bra utformad mundel!

:smirk: fast det som är finessen med Baucher bettet är det som ingen använder den till. Nämligen att den ger en ökad yta för den sidoförande effekten som används för att böja huvudet åt sidan. Denna princip är det bärande i hela Baucher metoden, att böja.
Inget tränsbett är till för att dra bakåt.

Tackar allihopa!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 467
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar