Bättre värld!

Enya

Trådstartare
Hur skulle ni göra världen bättre om det hängde på er att göra? Jag tänker på bukelagen och på filmen Pay it forward eller vad den heter. Den om en skolklass som i samhällskunskap får en skoluppgift att komma med förslag om hur man kan göra världen lite bättre och en pojke kommer på att man ska göra en god gärning för tre personer, något viktigt och något som hjälper personen och så var och en göra samma till tre personer. Så att det skulle sprida sig, en våg av godhet.

Hur är er tanke att få bukt med krig, svält, kriminalitet, hat osv.? Om ni får välja helt fritt och ur er egen tanke?

Sv: Bättre värld!

Socialpolitiskt finns det en hel del jag hade velat förändra,men menar du i vardagen?

Jag försöker förändra där jag kan. Jag tror att ju fler som bryr sig gör skillnad i längden, så ser jag ungdomar som vandaliserar så säger jag till. Likaså om någon gör något bra
Eftersom jag varit körkortslös fram till 30år så försöker jag vara extra noga med att skjutsa folk eller låna ut bilen.

Jag bor i mycket socialt utsatt område och är med i en gårdsförening (som fått till byggandet av en rastgård) som ger mig massiv huvudvärk men jag tror verkligen på att det är viktigt att få folk som bor här att känna sig delaktiga i sitt område och samhället.

Jag har tidigare varit lekmannaövervakare och skulle vilja vara det igen, eller flyktinglots, bara mitn arbetesituation kommer på fötter igen, just nu är det helt ohållbart.

Senast ändrad:

Jag tror på av vara god och generös, inte minst mot människor som själva är det. Jag tror och hoppas på att det gör skillnad.

Åh, sånt här gillar jag :)
Jag tror att man kan förändra mycket i samhället genom att vara hjälpsam mot andra utan egen vinning i det. Det finns ju så mycket småsaker som man kan göra, som gör andra människor glada, som de bär med sig och sprider sin glädje och godhet vidare. Att förhindra krig, hungersnöd och kriminalitet är jättesvårt. Nej, det är inte svårt, men det måste finnas vilja och det verkar inte som det finns tillräkligt med den viljan i världen. Tänk om man kunde nå hela vägen genom att sprida godhet, hjälpsamhet och glädje! Även om man inte når hela vägen, så har man gjort en liten del av världen bättre genom att göra en liten människa glad. Och när allt kommer omkring så finns det visst egen vinning i det. För mig är det en stor vinning om jag kan få göra någon annan glad genom goda och hjälpsamma gärningar :)

Jag är så hemsk att jag nästan tappat hoppet för människan faktiskt. När man ser vad man omges för typ av människor blir man ibland mörkrädd och förstår att det inte är konstigt att världen är som den är...

Jag är så hemsk att jag nästan tappat hoppet för människan faktiskt. När man ser vad man omges för typ av människor blir man ibland mörkrädd och förstår att det inte är konstigt att världen är som den är...

Jag har oxå varit där, tappat tron på människa överlag, men från ingenstans har jag själv råkat ut för riktiga änglar sista tiden som gett utan att begära tillbaka, det är människor jag inte känner men som ställt upp bara så där, när jag stått på randens kant, och när jag frågar varför så säger dom för att dom vill ge vidare. Att hjälpa när dom kan och får möjlighet. :love: Helt fantastiska människor! Jag blir så varm i hjärtat så jag kan inte annat än börja tro på mänskligheten igen och så vill jag hjälpa andra.....pay it forward så att säga....känns bra i själen :)

Ursäkta trådkapet :o:)

Jag förstår att du känner så.
Det är inte konstigt alls.
MEN om alla tänker så, så kan det ju inte bli någon förändring ;)
Jag tror att om man försöker bortse från allt hemskt och bara fokusera på att vara en god medmänniska, så har man bidragit till en bättre värld.
Och det är väl som de säger i den där reklamen.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något :)

Jag har oxå varit där, tappat tron på människa överlag, men från ingenstans har jag själv råkat ut för riktiga änglar sista tiden som gett utan att begära tillbaka, det är människor jag inte känner men som ställt upp bara så där, när jag stått på randens kant, och när jag frågar varför så säger dom för att dom vill ge vidare. Att hjälpa när dom kan och får möjlighet. :love: Helt fantastiska människor! Jag blir så varm i hjärtat så jag kan inte annat än börja tro på mänskligheten igen och så vill jag hjälpa andra.....pay it forward så att säga....känns bra i själen :)

Ursäkta trådkapet :o:)

Visst känns det bra i själen som du säger :)
Det är en härlig känsla att veta att man kan skänka glädje till andra.
Och hoppas att det sprids som ringar på vattnet.
Pay it forward :)

Fast jag får nog säga att jag minst lika ofta blir glad över vilken typ av människor som finns, som är hjälpsamma helt utan egen vinning och bidrar till ett bättre samhälle för alla på allehanda sätt.

Plocka ut änglarna och samla på säker plats, sen en stor atombomb som tar död på resten så kan mänskligheten börja om.

Nä jag tror inte på mänskligheten längre, folk är idioter.

Jag också, kan man säga, på ett sätt. Men å andra sidan - är man "god" om man gör gott på sin betalda arbetstid?

Jag har tyvärr ingen energi kvar efter arbetstid så jag är nog ond därefter. Fast nu när jag tänkte efter så är det många gånger jag ställer upp på min fritid...det är många gånger jag inte kan lämna mitt arbete i tid för att jag vill vara den där goda människan.

Senast ändrad:

Jag tror absolut på att man ska göra vad man kan göra för andra människor. Men det viktigaste tror jag är att man tar ansvar för sig själv och sina handlingar. Hur man behandlar andra, hur man behandlar djur, hur man behandlar miljön, hur man behandlar vår värld.

Förgiftar man sin omgivning med dålig stämning eller med miljöfarliga ämnen så skadar man i slutändan allting som lever och som vill leva.

Kl

Jag tjatar på om det här med ödmjukhet men jag upplever verkligen det som en bristvara. Att inte kunna sätta sig in i en annan människas tankar och handlingar. Om alla tog sig en liten extra stund till eftertanke innan de bara ångvältar på tror jag det skulle vara mycket trevligare här i livet. Ett vänligt ord, ett leende eller för de som inte kan: bara knip igen istället för att göra någon ledsen.
Kan du inte göra något stort, vilket man sällan kan, kan man väl köpa en chokladkaka till en tiggare, lämna lite företräde till någon som ser jäktad ut eller tala om att man är nöjd med en tjänst eller produkt. Gör någon sedd och glad!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Relationer Har just blivit lämnad i en mycket destruktiv relation. Igen. Det har hänt så många gånger nu och jag kan inte annat än att försöka...
2
Svar
36
· Visningar
3 938
Senast: Trasdocka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar