Bättre takt i trampandet

Gwaeron

Trådstartare
Jag undrar om någon har tips på hur man kan lösa det när hästen har lite svårt att greppa tvåtakten när man trampar. Till saken hör att jag bara kan trampa honom på töm/lång tygel. Han sätter sig jättefint, mer än jag vill oftast, men det är väldigt svårt att få honom att förstå att han ska trampa i tvåtakt. Från början tränade vi från skritt men det har vi gått ifrån eftersom det lätt blir tölt annars. Från trav funkar so so, men han tenderar till att gå över i terre-a-terre istället. Vilket visserligen är tvåtaktigt, men inte diagonalt :angel:

Jag använder rösten och pinnen på korset för att ange takten och det ska han förstå, åtminstone hyfsat. Problemet också är att ibland när man samlar honom gör han det perfekt. Men det är svårt att veta i förväg om han kommer göra tre perfekta steg alternativt studsa på stället en lång stund. Teoretiskt sett ska jag väl fortsätta ge samma hjälper tills han svarar rätt, men han får mjölksyra rätt fort av att sitta på hasorna = arg ponny = ännu mer studsande. Alternativt ett utbrott...

Jag har kompetent tränarhjälp men tänker att fler infallsvinklar är aldrig fel om det finns. Det kan hända att den här tråden ligger bättre på KR, moderator får flytta i såna fall.

Lägger ut en liten film imorn. Tillsvidare är här en bild från i somras när han var precis igångsatt och som synes grisfet och otränad :o
32695699.jpg

Sv: Bättre takt i trampandet

Jag anser att en piaff för att just vara en piaff måste komma ur framåtbjudning och lösgjordhet!
Takten är en viktig del men som vissa hästar har svårt för i början, jag skulle byta till ett spö anpassat till just arbete för hand än den där körpisken, det gör att du kan vara snabbare och sätta takten.
Vart man väljer att peta på hästen är olika, men jag skulle prova längre ner på benen.
Mkt mer framåt, piaff är samlad trav. Övergångar mellan skritt och trav är nog rätt metod att prova.
Och jag skulle aldrig piaffa en häst ur rygg ing som inte bjuder och sätter sig för djupt!

Skulle vara mer givande om du kunde visa en nyare film på din häst :). Min erfarenhet är att det tar längre tid att komma till den nivån på bara ett halvår på en sådan extremt fet häst. att han blir "arg" kanske har att göra med att han helt enkelt inte orkar?

Svarar båda i samma. Egentligen var det nog dumt att visa filmen eftersom den är så oaktuell.

Det är precis av de anledningarna Remmis nämnde som jag inte trampar ur skritt längre utan gör det ur trav (och med ett annat spö eller vänder körpisken). Det är lättare att få honom att bjuda mer framåt när man gör det ur trav. Men då är chansen mkt större att han går över i galopp istället.

Att peta längre ner än låret är förenat med sparkrisk och just nu har jag inga tömmar som ställer mig längre bort än broddarna når...

Det intressanta är ju att förutom att han satte sig för tungt och tappade bjudning förut så gick det mkt bättre när han inte var så stark i bakbenen som han är nu. Numera är han såpass vältränad att han verkar tycka det är bekvämare att sitta en halvminut på bakhasorna än att göra nåt som faktiskt är en tiondel så jobbigt. Men om jag tex är ute efter två rena tvåtaktiga steg och han istället sätter sig på arslet, då får han ju mjölksyra rätt fort och det är då han kan bli arg.

Han var bara fet i somras, så fort han kom igång rasade kilona bort. Ska se om jag kanske kan ordna lite film imorn eller nåt sånt. Men det är svårt att filma sig själv :crazy:

Här är från oktober
32748820.jpg

November
32815926.jpg

Och December
32843488.jpg

skönt att se att den är nedbantad, för helt ärligt, det där var bland det värsta jag sett i fråga om fetma ngnsin. Låt den ALDRIG bli så fet igen :crazy:

I övrigt håller jag med de som kommenterat tramp ur ryggning. Inge bra alls när bjudningen saknas.

risken med att trampa "tidigt" är även att de sen lär sig att ta till det som försvarsmekanism när saker blir jobbiga i övrigt. var noga med att resten av arbetet verkligen flyter däremellan att ni övar på sånt, är mitt råd.

Ja han var ärligt talat sjukligt fet, snacka om att vi hade lite panik innan han började gå ner i vikt. Mellan vi tittade på honom och slutgiltigen tog hem honom tog det ca tre månader och under den tiden gjorde han tydligen ingenting annat än korta promenader, men han fick lika mkt mat som innan. Och han var fet redan första gången vi såg honom. Stackars Benny hade en mycket hård bantningssommar, men nog fan tog det skruv :devil:

Håller med, gör som sagt inte det längre.

Jo men precis, tyvärr gör han det ibland. Vi började med trampandet under en period när han var halt på böjda spår, men helt ren rakt fram (självklart kollad minutiöst av veterinär). Vi fick rådet att jobba honom lagom fort rakt fram. Plockade in trampandet vid hand som ett sätt att motionera och stärka honom utan att han kunde springa sönder sig. Sen har vi valt att fortsätta med det som en stärkande övning. Självklart varvat med väldigt mycket öppna och skänkelvikningar. Jobbar mycket över travbommar också.

Ja han var ärligt talat sjukligt fet, snacka om att vi hade lite panik innan han började gå ner i vikt. Mellan vi tittade på honom och slutgiltigen tog hem honom tog det ca tre månader och under den tiden gjorde han tydligen ingenting annat än korta promenader, men han fick lika mkt mat som innan. Och han var fet redan första gången vi såg honom. Stackars Benny hade en mycket hård bantningssommar, men nog fan tog det skruv :devil:

Håller med, gör som sagt inte det längre.

Jo men precis, tyvärr gör han det ibland. Vi började med trampandet under en period när han var halt på böjda spår, men helt ren rakt fram (självklart kollad minutiöst av veterinär). Vi fick rådet att jobba honom lagom fort rakt fram. Plockade in trampandet vid hand som ett sätt att motionera och stärka honom utan att han kunde springa sönder sig. Sen har vi valt att fortsätta med det som en stärkande övning. Självklart varvat med väldigt mycket öppna och skänkelvikningar. Jobbar mycket över travbommar också.

Det var det sjukaste och mest idiotiska jag läs på länge!! Inte ett dugg konstigt att det ser ut som hästen aldrig varit lösgjord och har noll bjudning!!

Men det är svårt att veta i förväg om han kommer göra tre perfekta steg alternativt studsa på stället en lång stund. Teoretiskt sett ska jag väl fortsätta ge samma hjälper tills han svarar rätt, men han får mjölksyra rätt fort av att sitta på hasorna = arg ponny = ännu mer studsande. Alternativt ett utbrott...

Om han får mjölksyra varför hålla på med något han uppenbart tycker är så jobbigt och inte är tränad för ?
Varför kan du inte köra honom, eller det kanske du gör?

Och lägger till, ryggningen, helt felaktig fotflyttning, men det kanske du redan visste?

Han får inte mjölksyra av att jobba vanligt. Han får mjölksyra när han ballar ur och gör Fel. Han blir inte trött av att trampa två steg och sen fortsätta rakt fram.

Jo, jag vet att han ryggar fyrtaktigt där. Vi har jobbat på det också.

Måste kanske poängtera att trampandet är ingenting vi håller på med mycket. Kanske i snitt ett eller två tillfällen per träningspass. Men jag anser att ska man göra nånting ska man göra det bra och är alltså inte nöjd med att han slår över i galopp på stället.

För det första tycker jag du är onödigt otrevlig. Vad skulle du själv göra med en ponny som är så fet så den riskerar både diabetes och allvarlig fång, absolut inte får jobbas på böjda spår och inte kunde gå i stora hagen utan att springa sig halt. Mitt i vintern är det för halt att köra och varje gång vi försökte ta promenader ut så slet han sig eller skenade i cirklar. Hästen kom från säljaren svinfet och halt. Det går inte att ställa en häst på ett halvkilo hö om dagen, då får den magsår. Vad hade du föreslagit för alternativ? Veterinär tittade kontinuerligt på hästen och ansåg att vi har handlat fullständigt korrekt. På filmklippet var han arbetad på böjda spår i bara några veckor, klart som fan att han inte var helt lösgjord då.

Men att trampa en häst, en sådan otroligt samlande samt styrkekrävande övning är väl inte det första man gör? Låter väldigt orimligt i mina öron...

Tycker det beror helt på vilka förutsättningar hästen har. I och med att han ändå var körd rakt fram innan vi tog hem honom var ändan i princip den ända del där det fanns muskler. Han tyckte det var kul och fick bränna energi på nåt mer konstruktivt än att slita sig. Vissa hästar tål inte att bli avställda.

Jag kan inte se någon film.
Men generellt vill jag att mycket ska sitta innan jag börjar trampa hästar. När man sen väl börjar med det brukar det då gå rätt lätt för dem. Grunden är redan lagd ordentligt.

Hade ponnyn varit min hade jag jobbat den för hand i träns. Och stuckit ut med den som handhäst eller sprungit med den. Så liten som den är måste det ju gå att hindra den från att slita sig?
Om den är så olydig att man inte ens kan sticka ut och gå ser jag inte riktigt hur piaffen skulle kunna bli bra. Jag vill ha dem responsiva av bara den i alla ändar innan jag börjar trampa.
Och jag vill ha dem safe för touchering överallt innan. Det tar inte lång tid att träna in acceptans av spö om man gör det rätt.

Kan ni inte plocka in en problemlösare till generell problematik med att leda och vänja in pisk?
Sen jobba hästen i träns vid hand?
Du kan inverka mycket friare i träns iom att du inte blir låst av ringarna tömmarna löper genom. Och du slipper riskera en kick iom att de sällan slår framåt så.;)

Om man kollar på ponnyns exteriör så ser man ju att tramp inte är något den här är avlad för. Så jag hade tagit det lite piano med att kräva det. Man ska inte döda deras vilja att jobba. Det finns annat jobb som bränner mer fläsk utan att vara så styrkekrävande och tungt(jobbigt att utföra mentalt med) som tramp. Trampet kommer för mig senare i utbildningen. På en häst som tränats längre och byggts en längre tid.

Senast ändrad:

Jag håller med dig, arbetsviljan ska man vara rädd om.

Till TS, jag hade nog tagit itu med andra problem först, tex att den inte går att promenera med ;)

Samling är en rörelse som kommer sent i utbildningsskalan;
Takt
Lösgjordhet
Stöd
Schvung
Rakriktning
Samling

Så det är mycket som ska funka innan tramp kommer in i bilden.

Det kanske inte var en jättebra idé att lära in det tidigt, men det var väl i princip det enda vi kom på som faktiskt fungerade. Han var ju lydig inomhus liksom. Men tyckte det var gravt tråkigt att trava rakt fram på töm. Ute var han inte hanterbar. Detta var för ett år sen. Lagom tills han var fräsh var han förstås även uppfostrad och hanterbar. I nuläget jobbas han ordentligt 5-6 dagar i veckan. Ridning, körning, löshoppning, tömkörning och trickträning. Han är lika glad och pigg varje pass så arbetsviljan är inget fel på alls.

Att det inte går att touchera längre ner på bakbenen utan att bli sparkad upptäckte jag för nån vecka sen. Ska förstås jobba bort det också. Det är aldrig okej att sparkas.

Brukar jobba på träns vid hand med ett par extra långa tyglar och lägga dem runt ringarna på gjorden istället för att trä dem igenom. Har provat att jobba utan gjord också men då hamnar yttern så långt upp på halsen, han är så långt ner.

För övrigt så anser jag ryggningen vara helt fel inövad, jag förstår att det inte är du , men bara påtalar detta då det kommer att vara mkt arbete om man vill komma till en ryggning som kan kallas ryggning och din väg du går nu anser inte jag vara rätt väg men jag vet ju inte om du vill eller bara vill ha honom att backa för backandets skull.

För att hoppa över alla andra diskussioner, går jag direkt på din fråga istället! De hästar jag trampat(i töm) har jag lyckas få tvåtaktiga genom att själv väldigt tydligt "piaffa" bredvid! Spö och överdriven smackning stör mer än är till nytta om hästen redan har "fattat" grundkonceptet. Det låter kanske jättetöntigt, men jag gör lika när jag står på marken och hjälper ekipage - hästen "lyssnar" på kroppsspråket och anammar den takten! Inte mer än två - tre steg i taget, och sedan ned i skritt. Stora eftergifter i tömmen när trampet kommer, och inte FÖR mycket drivning, det skapar bara spänning.

Jag skulle faktiskt prova en mellanvariant, varken skritt eller trav - utan ur halt! Där hästen tillåts "börja trava" ett steg eller tre. För att få bort "terre-a-terren skulle jag "backa" och enbart jobba halt - igångsättning trav - ned i skritt och sedan halt igen. Hästen ska stå still och vara helt lugn innan nästa sekvens. ur detta tror jag att du succesivt kan öka samlingsgraden igen, och få ett rent tramp! Lycka till!
Ps jag såg ingen film Ds

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka