Bättre takt i trampandet

Sv: Bättre takt i trampandet

Ska jag vara helt ärlig kollade jag nog inte på när han backar i filmklippet utan bara förutsatte att det var en kass ryggning med tanke på hur länge sen det var.

Men jag har alltid från alla tränare som haft nåt att säga i frågan fått lära mig att en ryggning ska ske i lugn tvåtakt? Jag gissar att du har fått lära dig nåt annat?
Just ryggningar är ett jävla aber rent ut sagt från marken eftersom jag är van att rygga huvudsakligen per säteshjälp. Funkar illa på töm, det blir lätt att man blir stark i handen istället och det är inte alls bra. Försöker driva mycket med rösten så han ska backa så korrekt som möjligt och det funkar för det mesta bra.

Självklart är målet att han ska göra alla rörelser korrekt, annars är det ju meningslöst att träna. Hur tänker du att du skulle göra?

Men jag har alltid från alla tränare som haft nåt att säga i frågan fått lära mig att en ryggning ska ske i lugn tvåtakt? Jag gissar att du har fått lära dig nåt annat?

Nej, det har jag inte men fotflyttningen i ryggning ska vara diagonal iaf i det närmsta, din ponny flyttar samma sidas ben samtidigt, som jag skrev typ pass fast bakåt.

Tack för konstruktiva idéer. Kan hända att ponny kommer vända sig om och fråga om jag är galen men jag ska självklart pröva! Eftersträvar aldrig mer än två, max tre steg och han får alltid stretcha i trav eller pausa stillastående/i skritt när han gjort rätt.

Det andra är också en bra tanke. Det är ungefär så han är inlärd från början. Halt - backa - trav med en lätt touchering på korset i igångsättningen. Men vid hand på ett par vanliga tyglar, inte i töm. Numera har jag alltid en gjord, annars hamnar yttertygeln på öronen. Men det är nog en bra idé att gå tillbaka till grunden ett tag.

Som sagt, det här är ingenting vi arbetar med mycket men jag tycker att nu när han ändå kan är det lika bra att se till att han gör det rätt från början.

Åh fan, på youtube ser det faktiskt ut som att han gör det. Blev riktigt osäker själv på hur i tusan jag hade kunnat missa det live och plockade fram originalet. Han ryggar diagonalt trots allt. Om än släpigt och orent. Måste vara nån sorts synvilla för att han är så mörk.

Då kan du kanske lägga ut orginalet så jag får se det diagonala?, eller samma film igen så kan alla titta igen.

Och vad menar du att det är orent om du nu samtidigt menar det är diagonalt?

Senast ändrad:

32846499.jpg

Menar förstås att det är diagonalt nog för att inte kunna räknas som passgång, men inte tillräckligt rent tvåtaktigt för att göra mig nöjd. Det var väl inte särskilt konstigt?

Men var snäll och lägg in fimsekvensen igen och förklara från den vad du ser för fyrtakt, denna bildsekvens är antagligen från slutet av din backning då den tänker gå fram igen och då kan man få en bild av att hovarna har en fyrtakt men den backar ju inte av här.
Då kan vi och alla även se om det är som du säger, diagonal fotflyttning.

Jag skulle faktiskt prova en mellanvariant, varken skritt eller trav - utan ur halt! Där hästen tillåts "börja trava" ett steg eller tre. För att få bort "terre-a-terren skulle jag "backa" och enbart jobba halt - igångsättning trav - ned i skritt och sedan halt igen. Hästen ska stå still och vara helt lugn innan nästa sekvens. ur detta tror jag att du succesivt kan öka samlingsgraden igen, och få ett rent tramp! Lycka till!
Ps jag såg ingen film Ds

Det andra är också en bra tanke. Det är ungefär så han är inlärd från början. Halt - backa - trav med en lätt touchering på korset i igångsättningen. Men vid hand på ett par vanliga tyglar, inte i töm. Numera har jag alltid en gjord, annars hamnar yttertygeln på öronen. Men det är nog en bra idé att gå tillbaka till grunden ett tag..

Stopp stopp !!! Cha9 menar INTE att du ska rygga hästen ! Hon menar att du ska backa i utbildningen = GÅ TILLBAKA till grunden, dvs jobba med framåthjälperna.

Men alltså ärligt. Bilden är från andra steget bakåt och om du inte litar på mitt ord så varför ska jag lyssna på dig. Vad är du ens över huvud taget ute efter? Jag har inte alls nån lust att sitta och försöka ladda upp ett filmklipp i nån form av superhd på yt (vilket antagligen inte går eftersom klippet där var i hd från början) bara för att "bevisa" för dig att jag inte sitter och ljuger. Vad tjänar jag på det? Min häst kommer inte magiskt utvecklas ett steg längre bara för att du får det bekräftat att du hade fel.

Min häst kommer inte magiskt utvecklas ett steg längre bara för att du får det bekräftat att du hade fel.

Fast om du nu vill bevisa att jag har fel och att hästen inte backade av på det sätt jag beskrev och som jag vet jag såg, så är det faktiskt bara att lägga in den filmsnutten igen som du redan har lagt in en gång, det är ju flera som inte har fått se och vill se, så hur svårt ska det då vara?

Undrar som Saigon vad det är du vill bevisa? Jag har ingen aning om hur jag ska kunna lägga upp klippet med tillräckligt bra kvalité för att det ska gå att se nåt, så teknisk är inte jag. Och jag ser heller inte hur det skulle gynna mig, jag vet att min häst inte backar i passgång. Begriper verkligen inte vad du får ut av att försöka argumentera för att min häst backade i pass för ett halvår sedan.

Jag tog bort klippet eftersom det inte är aktuellt och ser ingen anledning att lägga in det igen. De som har haft konstruktiva tips att komma med har gjort det alldeles utmärkt utan att se att min häst trampade dåligt i somras. Tack till dem för övrigt! :bow:

Men vad är det du vill bevisa? :confused:

Jag bara försökte förklara snällt att ponnyn inte ryggade korrekt, men TS vill inte visa filmen mer för någon och det är ju "trampet" som fått kritik, hästen trampas fast den inte är tränad ordentligt , den får mjölksyra och protesterar, flera har kritiserat detta , jag bara påpekade att ryggningen före trampet hade fel fotflyttning bl a, det fanns ju fler brister, och????

Undrar som Saigon vad det är du vill bevisa? Jag har ingen aning om hur jag ska kunna lägga upp klippet med tillräckligt bra kvalité för att det ska gå att se nåt, så teknisk är inte jag. Och jag ser heller inte hur det skulle gynna mig, jag vet att min häst inte backar i passgång. Begriper verkligen inte vad du får ut av att försöka argumentera för att min häst backade i pass för ett halvår sedan.

Bara för, som jag skrev, jag tänkte att du inte såg och att det kan vara svårt att få ordning på, men lägg ut samma film som förut, det går visst att se, och varför orolig, du har ju rätt säger du??, men jag undrar fortfarande hur du kan se fyrtakt när ponnyn på filmen flyttar i ren tvåtakt??, nej, jag tror du har missat något där...du hade ju inte tittat själv menade du ju??????.....

Jag bara försökte förklara snällt att ponnyn inte ryggade korrekt, men TS vill inte visa filmen mer för någon och det är ju "trampet" som fått kritik, hästen trampas fast den inte är tränad ordentligt , den får mjölksyra och protesterar, flera har kritiserat detta , jag bara påpekade att ryggningen före trampet hade fel fotflyttning bl a, det fanns ju fler brister, och????

Men alltså nej, hästen har Aldrig fått mjölksyra av att trampa. Han får det BARA när han istället sätter sig på ändan och studsar. Vilket är ett nytt fenomen som kommit sen han blivit starkare. Och dessutom nånting som jag vill bli av med att han gör. Hästen ska aldrig behöva få mjölksyra under ett träningspass.

Bara för, som jag skrev, jag tänkte att du inte såg och att det kan vara svårt att få ordning på, men lägg ut samma film som förut, det går visst att se, och varför orolig, du har ju rätt säger du??, men jag undrar fortfarande hur du kan se fyrtakt när ponnyn på filmen flyttar i ren tvåtakt??, nej, jag tror du har missat något där...du hade ju inte tittat själv menade du ju??????.....

Nej det kommer inte gå att se, jag fick själv dra upp fönstret i dubbel helskärm och titta flera ggr för att vara säker på att han inte ryggade i passgång just där. Det kanske ser ut som tvåtakt men man hör att det inte är rent. Det ska inte höras fyra slag per stegsekvens. Första gången du påpekade att det var en dålig ryggning kändes det ganska lönlöst att plocka fram filmen och titta på nånting som jag redan visste var en dålig ryggning. Men när du påstod att han ryggade i passgång var jag förstås tvungen att kolla.

Tror du på riktigt att jag och de tre faktiskt ganska välmeriterade tränare jag har hjälp av är så jävla blåsta att vi i ett halvårs tid totalt missar att hästen ryggar i passgång?!

Ska vi nu en gång för alla vara ganska överens om att även om det är en rätt kass ryggning så backar min häst Inte i passgång.
http://www.youtube.com/watch?v=4PBUhE8eQBE

Ska vi nu en gång för alla vara ganska överens om att även om det är en rätt kass ryggning så backar min häst Inte i passgång.
http://www.youtube.com/watch?v=4PBUhE8eQBE

MEN detta är ju en annan film och tagen ett halvår efter den filmen du visade förut DESSUTOM så backar du här genom att stå framför, på filmen i ursprungsinlägget backade du din ponny genom att stå bakom och dra honom bakåt i bettet, och fortfarande så var det ingen fyrtakt som du säger, och kan du lägga in en ny film så kan du väl lägga in en gammal?

Observara att jag talade om just den filmen du lade in från början, kan du stå framför och trycka honom bakåt så det blir diagonal, om än släpig, fotflyttning och du vill göra det så fine, men det är ungefär som någon lägger in en film på ett orent byte, någon här påpekar, användaren tar bort filmen med orden bytet var visst rent, sedan lägger in en film på ett rent och säger: -se min häst byter visst rent, det är den diskuterade filmen som gäller, liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka