Bättre hull

FT_ryttare

Trådstartare
Jag är tyvärr ganska dålig på detta med foder. Min mamma har alltid hållit i den biten mer eller mindre men jag känner själv att jag måste få bättre koll på den biten för att bli en bättre hästägare.

De viktigaste för mig är att hästen får hö och ofta klarar dom sig rätt bra på bara hö (beroende på kvalitet naturligtvis).
Nu har jag en 5 åring (halvblod 170)som går på ca 14-16 kg hö om dagen, han får hö så länge han vill äta i princip.
Dock är det oanalyserat hö vilket gör att det omöjligt att räkna ut foderstat redan från början.

Men nu får han luzern, kli och betfor men jag vill ha mera hull på honom.
Så frågan är vad som är bäst att ge. Mer Luzern? annat foder? olja?

Hur ska jag tänka ?

Sv: Bättre hull

Krafft Groov och Luzern är super,Korn är också bra för hästar som behöver hull. olja är ren energi 31.3 MJ

Är krafft groov (90 eller 125 elle va dom nu heter :p) bättre än krafft protein?
Proteinet kanske är mer muskelbyggnad o inte fett ?

Det är mer protein i Krafft Protein. Kika på Kraffts hemsida, där har du deras analyser och kan enkelt se vilket foder som innehåller mest protein. Sen är lucern skonsammare för det räknas som grovfoder och du kan ge i princip hur mkt som helst medan Krafft ju är ett kraftfoder. Ännu mer koncentrerat har du t.ex. sojamjöl där man bara ger några dl (sök på soja/sojamjöl så hittar du mkt bra info). :)

ingen aning men förra ägarna till min nya ponny sa att Krafft groov 125 var det enda som höll hästen uppe i hullet + hö då

det beror på hur lättfödd han är.
jag har kämpat med mitt fullblod länge och har hittat en balans nu.
1kg kraft rehab och 2kg havre och 12 kg hö.
han är finare än någonsin.
är det fett du vill ha så tänk mj och är det muskler tänk smrp för att göra saker lätt.
ge olja eller varför inte havre.

Behövs det mer hull dvs. fett över revbenen behövs det mer energi, har själv ett svårfött fullblod som jag ger korn och betfor. Men olja innehåller ju annars mkt energi runt 30 MJ men finns maxgräns på 0.75- 100 g olja/100kg häst per utfodringstillfälle och maxdosen per dag är det dubbla.

Det behövs både hull ( över revbenen och rumpa) men även muskler.
Han är inte mager på något sätt men känns som han hela tiden ligger precis på gränsen och jag vill gärna att han har lite att ta av när tävlingssäsongen drar igång igen. Musklad är han men de kan alltid bli bättre.

Idag har jag köpt en krafft sport som jag tänkte testa.
Samt att han får olja och luzern.

min häst va lite smal innan och då gav jag henne 1kg lusern, 1-2kg havre och olja istället för mer havre då hon blir så pigg! Och det gav resultat väldigt snabbt :)

Har du analys på ditt grovfoder?

Sport har jag positiv erfarenhet av på hästar i lågt hull som behöver gå upp i vikt, kombinerat med Groov 125 eller som du gör, ger lucern.

KL

Så det är ok att ge en häst på 600 kg 6 dl olja uppdelat på två givor? Jag blir osäker på om man kan ge så mkt?
Mitt hösilage har en kvot på 9, vilket är för högt för min häst.
/ C

Ja du kan ge så mycket, men för att det ska göra någon nytta för hästen måste det vara ordentligt fördelat i annat foder. Olja som ligger för sig själv är svårt för hästen att spjälka då deras matsmältning fungerar lite annorlunda än vår. De utsöndrar lite galla hela tiden och kan inte få extra pådrag så som vi kan för att bryta ner mycket fett, utan de fettspjälkande enzymerna verkar på ytan av fettdropparna, och stora sjok av olja hinner alltså inte spjälkas. Det är ändå inget farligt, smörjer tarmarna och kommer ut på andra sidan. Kan göra hästen lite lös i magen. Men ger du så mkt annat kraftfoder att det går att fördela ordentligt i maten kan hästen få i sig dina 3 dl per mål. :)

krafft groov är ett toppenfoder när dom behöver gå på sig och lusern absolut!
även korn(kornkross).men kli kan man oxå ge för att dom ska lägga på sig(dock inte för mycket).

vill man kan man ju lägga till lite sojaprotein!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 833
Senast: Fazeem
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 668
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka