Bättre hoppryttare av att rida dressyr?

Nila

Trådstartare
När vi hade hopplektion en gång sa min ridlärare att vi får hoppa den höjd vi klarar av. Och vi hoppar oftast 70 cm, ibland upp till 90. Efter 20 år har jag fortfarande bara hoppat 1.10 vid ett tillfälle på ridskola......
Tydligen är dom kända för det, att ta det lugnt och inte låta eleverna hoppa högre än dom klarar av. Men vi har hoppning 2 gånger per termin.. Jag tycker inte man kommer nånstans.... Hon sa att vi inte kunde skylla på att vi har hoppning få gånger, eftersom vi alltid när vi rider dressyr tränar på sits,vägar, tempo... Men jag säger ändå, vi hoppar ju så sällan. Jag kan inte köpa hennes resonemang fullt ut. Hur ska jag lära mig att följa med häst i hoppet när den hoppar högre och fortfarande ha bra balans, om jag aldrig får göra det? Hur ska man känna sig bekväm med högre höjder om man aldrig får hoppa högre höjder? Blir man verkligen bättre hoppryttare om man rider derssyr 50 gånger men bara hoppar 2?
Vad tycker ni?

Sv: Bättre hoppryttare av att rida dressyr?

Både ja och nej, dressyr gör ju väldigt mycket. Samtidigt så är det ett lite konstigt upplägg.
När jag ridit på ridskola har det oftast varit dressyr-dressyr-markarbete-hoppning, så hoppning var 4:e gång.
Vill du hoppa mer kan du ju kolla om det finns en speciell hoppgrupp på ridskolan, hitta en medryttarhäst eller byta ridskola :)

Det finns tyvärr inte särskilt mycket att välja på här. Ena riskolan var tvungen att lägga ner. Av dom två som är kvar har jag förstått att den jag rider på är bättre. Jag trivs i övrigt på min ridskola annars hade jag inte varit kvar så länge, men jag tycker att det är lite hoppning. Vi har hoppning 2 gånger och markarbete 3 gånger per terming. Annars är det bra ridlärare och hästar.

Det är väl med hoppning som med allting annat, oavsett om man har en viss medfödd fallenhet för det eller inte, så blir man alltid bättre när man övar. :)

Det finns förresten hoppgrupp (och dressyrgrupp) på ridskolan, men dom är mer inriktade mot tävling och jag är inte speciellt tävlingsintresserad.

Klart man måste hoppa för att bli bättre på att... hoppa. :)
Sen behöver man ju inte hoppa höga hinder varje gång.
Jag kan tro att det är därför ridskolan inte vill ha hoppning så ofta- för att hoppa höga hinder sliter på hästarna.
Men på den ridskolan jag började min ridkarriär så hade vi hoppning en gång av tre. Inte ofta vi hoppade högt utan oftast bara teknikövningar med hinder på c:a 70-80cm. Ibland lägre.

Man har ju helt olika sits när man rider dressyr och hoppning. En helt annan viktfördelning. Så att träna i hoppsadel med korta hoppläder t.ex. över bommar kan ju göra dig till en bättre hoppryttare, men i min värld så blir du inte bra på att hoppa av att rida dressyr.
Med det inte sagt att man som hoppryttare inte behöver rida dressyr :)

Kan du inte hyra en ridskolehäst och ta dit en hopptränare några dagar i veckan?

Naturligtvis blir man en bättre hoppryttare av att rida dressyr... men, bara om man får öva på att hoppa också! Sen tror jag inte man behöver hoppa så högt alla gånger, utan att hoppa på småhinder (ca 50) gör också skillnad:)

Kan det inte ha att göra med att de inte vill slita på hästarna? En ridskolehäst går rids väldigt mycket och om den ska hoppa 1,40 med alla ryttarna så kommer hästen inte att hålla. Vi hoppar aldrig högre än 90 på ridskolan för att inte slita på hästarna utan tränar mer teknik istället.
Angående att du vill hoppa oftare, anordnar ridskolan inte kurser? Annars kanske du kan hitta t.ex. en medryttarhäst att hoppträna med. :)

Svarar alla..

Visst sliter det på hästarna att hoppa ofta, och det är ganska stor ridskola med många elever. Förut hade alla hoppning samma vecka, alla teori samma vecka. Men sen ett antal år tillbaka är det olika för alla och beroende på vilken sida av manegen man rider. Tex kan läktarsidan ha hoppning en torsdag, medan den andra sidan (som rider på torsdagar) kanske inte har hoppning förrän 3 veckor senare.
sen tycker jag inte att vi behöver hoppa 1.30 hinder. Men jag skulle gärna bli mer bekväm på hinder som är mellan 90-10 cm höga. Jag är egentligen inte hopprädd, men då vi hoppar så sällan blir man ju inte bättre. Och skulle jag verkligen vara hopprädd skulle det ju inte direkt kännas bättre.
Förhoppningsvis får vi hoppa mer banor också istället för bara enstaka hinder. Jag säger inte att det är dåligt, men det är väl bra om man får lära sig rida bra vägar, vilket tempo man behöver ha osv.
Hyra en ridskolehäst för att ta dit en privattränare vet jag faktiskt inte om det skulle gå, hästen ska ju gå lektion också. Och sen känns det som det skulle bli alldeles för dyrt. Jag har varit på nån hoppkurs nån gång så jag får väl helt enkelt anmäla mig till så många hoppkurser som möjligt, alternativ rida extra för ridlärare nån gång. Men mina ridlektioner är inte billiga till att börja med och kurserna tycker jag inte är överdrivet billiga heller, även om det på ett sätt inte är dyrt.
Har en medryttarhäst, men den hoppas inte.

Kanske du skulle testa hoppspecial under en termin iaf? Även om det är "tävlingsinriktat" så FÅR du ju hoppa då. Eller är det en väldigt rutinerad och etablerad grupp där du känner att du inte skulle passa in?

Annars kanske ni skulle föreslå "gymnastikhoppning" som alternativ till dressyren några gånger per termin. Bra träning för både för hästar & ryttare.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är, men dom grupperna räknas ju som tävlingsgrupper och dom som rider i dom grupperna tävlar ganska mycket på klubbhoppningar bla, så nej jag tror inte riktigt jag passar in där.
Vi hoppar studs ibland på markarbete, och ibland är det dressyr-markarbete.

men bara för att de andra i hopp gruppen tävlar så behöver inte du göra det. :/ det är ju inte så att de kan tvinga dig att delta i en tävling, övertala dig lkanske men inte tvinga ^_^.
vill du lära dig hantera högre hinder så är nog tävlings gruppen bra för dig, annars så kan du ju alltid hitta en ny medryttarhäst och börja träna för hopptränare privat.

Jo, men känns lite dumt att byta ut en häst som jag tycker om bara för att jag skulle vilja hoppa mer.

Nej jag behöver inte tävla bara för att dom andra gör det. menar väl mer att dom är på en helt annan nivå än vad jag är, delvis för att dom tälvar. Vet inte hur lätt det skulle vara att hoppa in i en sån grupp, men jag har ju ridit länge... Dock har jag inget emot dressyren, jag skulle bara vilja ha nån mer hopplektion per termin.

Jo, men känns lite dumt att byta ut en häst som jag tycker om bara för att jag skulle vilja hoppa mer.

Varför hoppas inte medryttarhästen? Får den inte ens hoppa små kryss eller upphöjda bommar? Gymnastikhoppning alltså. Det är nyttigt att hoppa små hinder eller bara rida över bommar och lära sig att hitta rätt avstånd till hindret (eller bommen).

Han rids akademiskt.
Tror inte det finns nåt som helst hoppmaterial där för små kryss eller liknande och ägaren hoppar inte.

Får inte akademiker hoppa alls ;)

Finns det inget hoppmaterial blir det genast svårare. Men om du vill hoppa mer så verkar dina alternativ vara antingen byta ridskolegrupp eller hitta ny/en till medryttarhäst.

fråga ägaren till hästen om du får hoppa, det går alltid att bygga egna hinder av lite av varje ^_^

Men sen ett antal år tillbaka är det olika för alla och beroende på vilken sida av manegen man rider. Tex kan läktarsidan ha hoppning en torsdag, medan den andra sidan (som rider på torsdagar) kanske inte har hoppning förrän 3 veckor senare.

Även om det är så får du tänka på att ridskolan har säkert 6-7 lektioner om dagen, sex dagar i veckan vilket ger 35-40 lektioner i veckan. Det blir mycket hoppning för ridskolehästar och jag vet ingen ridskola där vanliga grupper hoppar högre än 80-90 cm utom i undantagsfall, även om det finns ett flertal ridskolor här i närheten som är inriktade på hoppning. Däremot låter det väldigt sällan att bara hoppa två gånger per termin.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver all hjälp och tips jag kan få! Jag har börjat märka att jag får väldigt ont i min högra fot när jag rider,Efter kanske...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30