Bättre gångarter?

Seabaz

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt nu... Men annars får moderator flytta den...

Jag har en häst som är väldigt kort i fram i både skritt och trav när jag visar honom för hand. När jag rider tycker jag att jag kan trycka på lite extra och få fram en aningens bättre gång.
Men han är väldigt markbunden i skritten och traven, det är inget nytt.

Finns det något sätt alls att träna upp detta?

Det jag tänkt på är ju då naturligtvis att ha en mjuk och fin häst, så regelbunden massage och stretching blir en självklarhet för oss.

Men finns det något konkret som man kan träna hästen att få högre knälyft?

Eller är det kört, för det är ju såhär han är född, eller vad man ska säga ;)

Sv: Bättre gångarter?

normalt sett brukar man rida mkt över bommar för att förbättra gångarterna. Islandshästfolket kör även med tunga boots, tror de finns speciella med bly i :) som de tränar med då, å när de tar av dem så blir de så lätt för hsäten att lyfta benen så de lyfter upp mer automatiskt. Inget jag har provat dock :)

Först provar man ju med träningen. Se om man genom arbete kan få bättre gångarter på hästen. Detta brukar man kunna få till viss del. Man kan även kolla lite på sadeln, ligger sadeln lite på bogbladen, hindrar den lite extra rörelser?

Annars får du ta hjälp av vikter. Vilket jag gjorde en kort period på min häst som va lat helt enkelt och inte orkade lyfta frambenen. Det gav snabbt resultat (just för att han bara varit lat o nu fick ta i lite extra istället) så det gjorde susen för oss.

Vet inte om jag lägger tråden rätt nu... Men annars får moderator flytta den...

Jag har en häst som är väldigt kort i fram i både skritt och trav när jag visar honom för hand. När jag rider tycker jag att jag kan trycka på lite extra och få fram en aningens bättre gång.
Men han är väldigt markbunden i skritten och traven, det är inget nytt.

Finns det något sätt alls att träna upp detta?

Det jag tänkt på är ju då naturligtvis att ha en mjuk och fin häst, så regelbunden massage och stretching blir en självklarhet för oss.

Men finns det något konkret som man kan träna hästen att få högre knälyft?

Eller är det kört, för det är ju såhär han är född, eller vad man ska säga ;)

Jag skulle råda dig att titta på hästens exteriör, gärna med en kunnig person vid din sida. Beroende på bogbladets lutning, får hästen större eller mindre rörelser. Kroppskonstruktionen begränsar helt enkelt. Är bogen rak blir rörelserna kortare, är bogen liggande blir rörelsen luftigare fram. Jämför ex. friser, med liggande bog och luftiga rörelser med ett fullblod som ofta har rakare bog för att inte slösa energi i luften utan det ska gå fort och dom skall täcka mkt mark.

Utifrån hästens exteriöra förutsättningar kan dun sedan fundera på träning som kan passa din häst. Jag skulle vara försiktigt med ex viktboots som istället kan ge skador om dom används på fel sätt.

Är hästen markbunden är det nog svårt att få den att lyfta massa..... Som du är inne på han är byggd som han är....

Vore intressant med en bild på honom, uppställd utan sadel så att man ser bogen bra.

Jag tycker oftast att gångarterna blir bättre vid hand också, efterhand som man stärker hästen i arbetet vid ridningen.
Men sen vet jag inte vilken rutin du har vid att visa häst vid hand för även det har sina knep, och man kan trycka på en del där också för att få fram mer gång, om dom bara vet hur dom ska använda kroppen för att få fram det, och det visar du ju vid ridningen...

/Camilla

Ja det har du ju rätt i... Här är en uppställd bild

hagens_zinzano-27.jpg

Och sedan en bild från ett ridpass för inte så länge sedan där jag tyckte jag kom åt honom ordentligt och han började jobba på ordentligt (för att vara honom och oss som ekipage i alla fall)

27810936.jpg

Jag har fått kommentarer från de utställningar vi varit på att han är "kort fram"... Nu sist så petade jag på honom lite med spöet men då valde han att falla över i galopp istället för att sträcka ut mer, eller lyfta knäna högre, eller vad man ska säga...

Ridningen får jag mer fason på det och kan gå på honom mer och öka och minska.. Visning vid hand är lite svårare dock..

ch791022: Har du några bra knep? Min häst väljer (tydligen upptäckte jag nu sist) att falla över i galopp om jag petar på honom med ett spö...

Viktboots har jag också funderat på men som någon skrev, jag är rädd att överantränga benen på hästen då jag aldrig använt sådana och är rädd att exprimentera själv med sånt jag inte vet nåt om..

Hmm, det jag kan komma på då är att du ska tänka som när du rider, att rörelsen på hästen ska gå från bakbenen in i handen. Så att du inte bara driver bak ifrån med spöet, utan dom måste också samla upp energin som du skapar någonstans. När du rider vill du ha hästen mellan hand och skänkel, när du visar häst vill du även då ha hästen fram till handen.

/Camilla

Märkte det tydligt igår när jag arbetade med min ettåring och fick honom att trava på vid hand ordentligt första gången.
Hamnade i drivande position och han tröck på så att jag fick fånga upp i handen och voila så hade jag ett par meter med fin bogfrihet.. fast det kan jag inte göra på beställning utan det var bara "tur":angel:

Märkte det tydligt igår när jag arbetade med min ettåring och fick honom att trava på vid hand ordentligt första gången.
Hamnade i drivande position och han tröck på så att jag fick fånga upp i handen och voila så hade jag ett par meter med fin bogfrihet.. fast det kan jag inte göra på beställning utan det var bara "tur":angel:

Krävs bara ett par gånger med tur sedan kan du börja kalla det skicklighet;)

Fast det är verkligen svårt att visa häst bra vid hand, om man vill att den ska visa alla sina kvaliteter inte bara springa bredvid en.

/Camilla

en kommentar från moderatorn:
jag har fått några frågor om ifall detta ämne verkligen hör hemma på avel och mitt avar på det är JA det gör det. Det handlar im visning av häst vid hand - sånt som man gör på avelsvärderande arrangemang, såsom t.ex utställningar, premieringar, treårstest, kvalitetsbedömning och sånt. Visning av häst vid hand anser jag alltså tillhör avel och därmed även tips om hur man kan göra det bättre, oavsett om det är en valack eller ett sto som visas.

Skulle se över fötterna också.

Sedan tränar man ju visning vid hand. Du kan säkert lära honom att gå fram mer om du tränar. :)

Skulle se över fötterna också.

Sedan tränar man ju visning vid hand. Du kan säkert lära honom att gå fram mer om du tränar. :)

Fötterna är översedda och "omgjorda" och hela hästen är genomgången av et och hästfysiolog i vintras och har fått betydligt bättre gång efter allt detta...

Du får gärna ge konkreta tips på HUR jag ska träna när jag tränar visning. Jag har ju tränat visning för hand med honom sedan han var 3 år men inte ställt ut honom förrän nu.
Han vet vad allt handlar om och det ÄR power i honom, han gillar att visa upp sig, men det går hellre för fort än samlat när han travar. Och hur jag ska få bukt med det från marken är det jag undrar.

Från ryggen på honom är det inga problem, där får jag honom till att länga sig och samtidigt sätta under sig :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 537
Senast: Emuliiaa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka