Bättre barbacka än med sadel

FrontLine_

Trådstartare
Detta är konstigt.
Jag har inte suttit på en häst på två år, och nu har jag skaffat mig en foderhäst. Och som alla förstår, har man inte ridit på två år så är man lite ringrostig..

Nu till det konstiga: Jag började dom första dagarna att bara rida barbacka, dressyr på ridbanan i skritt, trav och lite galopp. Testade olika övningar, och tjollrade på litegrann. Visst tappade jag balansen bland, men det var snabbt fixat och sen såg/kändes det precis lika bra igen. Har även filmat mig själv för att se hur jag rider.. och det ser faktist rätt okej ut;)
Och nu.. när jag tar fram sadeln och sätter mig upp.. jag känner mig som ett miffo! Seriöst, jag kan inte rida lätt, än mindre sitta ner i sadeln, skänklarna är helt stumma, jag blir helknäpp i handen, tappar balansen allt för ofta och är totalt okoncentrerad osv.. jag kan fortsätta i evigheter.
Och för att göra allt tydligare: Jag sitter bra i sadeln. Altså benställningen, storleken på sadeln osv osv.. Det är inte sadelns fel att det blir fel, utan det är jag som gör något konstigt.

Vad kan det bero på? Någon som har något tips?
Jag blir knäpp.. vanligtvis brukar det ju vara lättare att rida med sadel, iaf när det gäller balansen.. men inte ens det..:eek:

Sv: Bättre barbacka än med sadel

jag har också lååångt mycket bättre balans och rider överhuvudtaget mycket bättre barbacka än med sadel.. vet dock inte riktigt vad det beror på :crazy:

Egentligen är det väl något man ska vara glad över, att ha bra balans barbacka.

Det enda jag kan tänka mig, är att det beror på att man känner hästens rörelser mycket bättre..

Någon annan som har en tanke?

Jag rider också mycket bättre barbacka.
Med sadel kan jag inte sitta ordentligt och det känns mest som att jag skumpar runt, dock går det bättre utan stigläder.
Men jag tror att det beror på att jag slutade rida med sadel en period när jag inte "orkade" sadla, sen flöt det bara på.. slutade med barbacka i grimma och grimskaft :p Jag fann det helt enkelt mycket mer bekvämt utan sadel. Man känner ju hästens rörelser på ett helt annat sätt. Har man väl vant sig så tror jag det är svårt att komma tillbaka till sadel:o

Ja nog är det säkert så.. Sen ser jag ingen nackdel i det heller, altså att rida bättre barbacka än med sadel:)

jag e lika dan, jag brukar galoppera full fart barbacka och med bara halsring i skogen, och ja har aldrig tappat balansen,, i sadel tappar jag balansen med jämna mellanrum och de blir mkt skumpigare.. antar att ja lärde mig rida barbacka. vet inte.

Ja men det är ju underbart!
Sen är det ju så att om man tappar balansen och trillar av barbacka, så gör det oftast mindre ont på något konstigt sätt, än om man sitter i sadel haha!

olycksskalan att ramla av från barbacka blir ju betydligt mindre då det inte finns stigbyglar att fastna i eller liknande ;)

en nackdel med barbacka att bara att din tyngd placeras på ett mycket mindre yta än om du satt i en sadel.

/en som rider barbacka 50% ;)

Jo, det är ju det där med trycket.. Men så länge jag känner att jag sitter bra, altså rakt och inte belastar ena sidan mer än den andra, att jag är rättvis mot hästen och självklart att hästen mår bra och inte får ont av min ridning så tänker då jag rida barbacka så mycket jag kan!:)

ja för jag har aldrig stött på att en häst har farit illa av barbackaridning. I vårt stall rider vi nästan hela vintern barbacka. Ibland när hästen bryter av lite tidigt och får en skumpig trav och man inte riktigt är med på att hänga med i den nya rörelsen så känns det kanske inte så jääättebra mot hästens rygg.:o

Min mamma har ryggproblem, haft ryggskott och sånt trevligt och hon fick order från doktorn: ut och rid barbacka!!:D

Sadeln passar dig inte antagligen eller så passar inte hästen.
En sadel som ligger bra på hästen och är bra för ryttaren stör inte.

Jag köpte ny sadel för ett tag sedan och provade då en massa olika. Och jag kunde helt enkelt inte sitta i en av dom. Den låg bra och det såg bra ut men den passade inte mig helt enkelt.

Sadeln kanske ligger i obalans på hsäten eller så får du ingen bra sits i den?

kan också vara att jag alltid gillat att rida barbacka mycket mer än att rida i sadel. man kommer närmare hästen och känner alla rörelser mycket tydligare och hinner reagera fortare om hästen t.ex hoppar till för något. samtliga sadlar jag någonsin ridit i (9 år på 2 olika ridskolor samt bekantas hästar) har jag tyckt på ett eller annat sätt varit osköna att sitta i. är väl min häck det är fel på :p

Jag skulle gissa på att sadeln inte passar dig eller hästen.
Men njut och rid barbacka!

Ditt balansssystem slår på mycket mycket snabbare när du rider barbacka. Det måste det - annars trillar du av. En sadel fördröjer kontakten och du kan maskera en illa hållen balans genom att trampa i stigbyglar, hålla lite hårdare i tyglarna osv. Sadeln är en bra uppfinning, men man lär sig mycket om ridning genom att rida barbacka! :idea:

delvis kl

okej, vi säger att sadeln inte passar helt 100, och att det är det som förstör.
Men det konstiga är att det spelar ingen roll i vilken sadel jag sitter i..Eller hur bra den ligger på hästen. Som jag sa tidigare, det är inte sadeln det är fel på, utan det är jag som gör något jag inte är medveten om.

Har även ridit en annan häst ibland, och där VET jag att sadeln sitter som smäck på hästen, och att den även passar mig. men ändå.. det går inte!

man måste balansera om snabbare när man rider barbacka, annars kasar man av. Och hästen rider man gm sin balans.

I en sadel är det inte lika livsavgörande. ;)

Jaa jag tror nästan det har med det att göra.. i sadeln blir det mer "blahaj-ridning" för min del.. jag litar för mycket på sadeln.
Sen tycker jag att man kommer åt bättre med sitsen barbacka, och framförallt.. man känner bättre om hästen är spänd..

Hästen känner sin ryttare bättre också, på gott och ont. ;) Sadeln filtrerar en hel del skitsnack också, som ryttaren håller på med. :D

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Humöret landade någonstans vid fotknölarna idag trots att solen sken. Jag red ut med P då vi nött en del på ridbanan på sistone. Nu hade...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Magiana
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar