Bates/wintec´s elastiflex tree...

HannaZ

Trådstartare
Nån som känner till bomen i Bates och wintec?

Hur är bates-sadlarna generellt vad gäller kvalitet och och passform?

Hur funkar cair-systemet?

Sv: Bates/wintec´s elastiflex tree...

jag hade en Bates på min förra, var väldigt nöjd med den. Smidigt att det går att ändra bomvidd själv, bra läder. Luften formade sig bra på hästen.

Är lite nyfiken eftersom jag pratade med en kvinna igår som lovprisade den flexibla bomen och luftstoppningen. Menade att det märktes på hästarnas ryggar.

Ursäkta att jag frågar, men... Vad menas med elastiflex tree? Är det något nytt i deras sadlar?

Det är det jag undrarn över. Hur flexibel är den egentligen?

inte mer än andra sadlar - dom allra flesta byggs ju på nån typ av "fjädrande bom".

kvaliten är bra tycker jag, dom kostar ju inte så mkt. bates passar ganska raka, inte för korta ryggar, utan alltför hög manke.

själv tycker jag dock inte om varken dressyr el hoppsadlarna, platta och hala. enda jag gillar är isabellen, men den är ju några tusen dyrare också.... och den har stora kilbossar så passar bara hyfsat raka hästar med ganska lång rygg.

Tack!

Vet du nåt om den nya Innovan? Kostar ju en del (17800) så den får väl räknas till övre medelklass vad gäller priset.

De har lite olika passform beroende på vilken modell du utgår från och vilken bomvidd. Bommen blir mer böjd desto vidare koppjärn du sätter i.
Både Bates & Wintec håller hög kvalitet.

Svarar mig själv...

Har nu köpt en wintec pro hopp. Bomen är faktiskt mer flexibel än vad jag känt på andra sadlar, främst på diagonalen är den mer flexibel.

Liknande trådar

Utrustning Hej Är det fler som har Bates eller Wintec sadlar och som är duktiga på att passa in dem för häst och ryttare? Jag har en Bates dressage...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Bregen
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag tittar på begagnade Wintec cair sadlar (allround) i 15 tum till dotterns ponny. Vad jag har förstått finns det en äldre och en nyare...
Svar
5
· Visningar
1 184
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har en Bates Isabel Werth dressyrsadel som jag tänkt sälja. Vet inte hur gammal den är, men uppskattar ca 10 år. Alltså.. Det finns...
Svar
10
· Visningar
3 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka