Bates, passar alla koppjärn i alla sadlar?

parfymflaska

Trådstartare
Ja, är det meningen att alla koppjärn ska passa alla sadlar?

Jag hade nämligen en Bates-sadel hemma på prov, det satt ett blått koppjärn i den och jag försökte byta till ett vitt (vilket är två snäpp vidare) men det fanns inte en chans att det skulle gå i. Själva bommen verkade vara för smal för det vita koppjärnet. Det vita var ifrån en hoppsadel och sadeln jag försökte sätta det i var en dressyrsadel, kan det ha varit därför det inte passade?

Ska Bates-sadlarna vara obegränsat justerbara från smalaste till vidaste, eller är det olika sadelmodeller för smal och vid?

Väldigt tacksam för svar! :)

Ja, är det meningen att alla koppjärn ska passa alla sadlar?

Jag hade nämligen en Bates-sadel hemma på prov, det satt ett blått koppjärn i den och jag försökte byta till ett vitt (vilket är två snäpp vidare) men det fanns inte en chans att det skulle gå i. Själva bommen verkade vara för smal för det vita koppjärnet. Det vita var ifrån en hoppsadel och sadeln jag försökte sätta det i var en dressyrsadel, kan det ha varit därför det inte passade?

Ska Bates-sadlarna vara obegränsat justerbara från smalaste till vidaste, eller är det olika sadelmodeller för smal och vid?

Väldigt tacksam för svar! :)
Bates järnen passar i alla bates och wintec sadlarna (och knights dessutom ;))
Men att byta från normalt till x vid är lite knepigt, man får töja ut den ordentligt lite i taget, ta ut järnet, lägg sadeln upp och ner i ditt knä Och pressa ut bommen. Jag brukar sätta i ett mellanjärn och pausa så man inte har lika mycket att pressa ut sen ;).

Liknande trådar

Utrustning Jag har hittat en fin dressyrsadel till bra pris, men är lite osäker på om den passar hästen. Så jag vänder mig till det allvetande...
Svar
6
· Visningar
1 110
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 485
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 195
Utrustning hur är bates i bomformen? rak/svängd? läste ngnstans lite snabbt att de var ganska raka i bommen, + att jag tänkte att det var ju bra... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 236
Senast: JojoC
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31