Sv: bates?

ok, då borde nog en 17 fungera, jag är längre mer precis som hästen så har jag lång rygg och "hyfsat normala" ben :p.

tror jag ska chansa på att köpa en beg elevation, hoppas den jag tittat på finns kvar bara :/....

Jag har en momentum om du vill prova (har inte läst tråden så noga :o). Sitter svart järn i nu om jag inte är helt ute o seglar. Typ 17 eller 17,5 tum.

Ang dina bilder så åker min gjord oxå bak sådär, det gör den inte när sadeln ligger 100 så jag får nog åka en sväng i vår och kolla sadeln igen (och hoppar på att bara behöva byta järn för vi båda älskar sadeln :p).

svart järn är för smal, har vitt i den jag har provat nu :o (och det är när hästen är omusklad :O) men hade varit super att prova en momentum också:) man kan åtminstone se hur rak den är och om det kan passa hästen... förhoppningsvis ligger den super jag jag kan hitta en beg momentum istället och komma undan billigare med sadelköpet :D

sadelgjorden åker bak då hon har sadelläget långt bak och gjorden hamnar där den hamnar då, själva sadeln kasar inte någonstans.

Jag kan inte byta men om du kan o har järn (jag har bara blått oxå) så kan du sätta i vitt oxå om du vill :)

Nu på lördag är jag borta, dvs rider inte, och jag rider ändå mkt barbacka om du vill ha den över en helg? I veckan funkar prima det oxå :)

ok nu kommer jag här igen och är nojig, igår efter mer galopp arbeten och hästen varit fin och go att rida. så tycker ja gatt sadeln låg i framvikt :O

hästen ville ju inte heller stå still när sällskapet redan gått in i stallet, så blev bilder när hon skrittar.
2013-01-20154734_zps431bcfa4.jpg
2013-01-20154731_zpsd852df49.jpg

sen blev det väldigt osmickrande bilder på mig i sadeln också, bilderna är tagna lite uppifrån, dvs från en annan häst, fuxen har inte såå korta ben egentligen :p
2013-01-20153753_zps4cef4282.jpg
2013-01-20153751_zps3c3448ed.jpg

2013-01-20153745_zpsa5628c81.jpg

har lyckats inta en vacker stol sits här med foten som vanligt alldeles för mycket nedtrampad. men tydligen så hade jag en bättre sits när jag red hästen, då så har jag ett mindre tramp med hälen och skänklen åker automatiskt bakåt. gammal ovana att trampa ner hästen så mycket tyvärr, klena vrister och lite överrörlig och otränad och lite fler ursäkter....

Senast ändrad:

Några reflektioner på de sista bilderna? Är nöjd med sadeln men är rädd att den blir för svängd när hästen musklar sig samt har jag ju aldrig provat en 17 tum sadel och vet inte hurvida kopiorna är annorlunda mot 16 sadeln.

Är helt nojig då det blir till att köpa sadeln osedd och få den skickad, har annars bara köpt sadlar av tränare :o och då fått se och klämma på sadeln först.

Haha, det funkar la :D

Min hästs sadlar ser alltid ut att ligga i bakvikt så jag tycker såklart det ser heltokigt ut, inte mycket till hjälp alltså :o

Jag är ju också "van" vid att sadeln ligger i bakvikt :o och även om man tycker att sadeln ligger i balans så blir man lätt hemmablind. Blir att lägga på sadeln igen idag och bestämma sig. Har inte ridit i den på 2 dagar så om den passar nu så borde man känna det bättre då både häst och jag vant oss lite med den.

Om sadeln ligger lite i bakvikt (vilket jag kan tycka det ser ut som den gör på några bilder) och du sätter i ett smalare järn eller har padd tills hästen musklat sig mer, så kommer ju sadeln upplevas som mindre svängd sen eftersom framdelen kommer upp lite. :)

Kl, slut dom; för takformad m, m ev prova en prestige (om equilina vågar lämna iväg den :p) hoppas nästan att den inte passar, då det blir för dyrt om den gör det :o.

Vänta nu, tyckte du att Batesen var för takformad?? Bates har ju ganska rejält platta bossor! Då är ju i så Prestige takformad i jämförelse!!

Min häst har lite konstig rygg tydligen, men bossan låg inte an längst in mot ryggraden. Sen då hästen inte är musklad så kommer hon bli rundare över ryggen = sadeln kommer ligga ännu mer fel då. Sen hade den behövt vara lite rakare.

Men kände du, eller fick hjälp att känna när du satt i sadeln? Sedan kan jag hålla med om att den tippar lite på bilderna men det går att åtgärda med antingen smalare järn eller att man lägger in plattor i bossorna. Momentum är oxå rakare än Elevation, den är ju dock väldigt flat o erbjuder inte mkt stöd. Fördelen med Bates är ju dock att man kan köpa till större knästöd om man behöver.
Jag skulle hellre ta att ryggen går lite fri vid tunneln än tvärtom. Men gillar inte du eller hästen sadeln är det ju en helt annan sak. Morris & Nolan och Albion har platta bossor annars.

Förra sadeln Prestige Eventing var mer takformad än nuvarande Momentum. Lite för takformad tom trro jag! Min häst har dock inte alls så platt rygg, knasigt.

Min häst är inte heller så platt ryggad, har en rejäl manke och är mer fullblods aktig i rygg formen än som ett runt och gött halvblod :p. Eller hur man ska beskriva den... väldigt vid men ändå takformad men ändå inte......

Hade nästan velat prova momentum men har ju inget järn i rätt vidd, samt känns lite dumt att köpa ett järn för ca 500 när jag inte har en sadel.

Du har ingen butik i närheten som säljer Bates/Wintec som du kan hyra ett lämpligt järn av för en mindre summa pengar?

De butiker jag vet har haft bates har bara haft begagnade sadlar, en butik har i och för sig både så man får låna hem sadlar och bett, men de hade inga röda eller vita järn hemma mer än det som fanns i sadeln, skulle dock ta hem.
Kan ju fråga när jag lämnar sadeln imorgon.

Sadeln ligger lite i framlut på sista bilderna å som ngt sagt det åtgärdar du med ett smalare järn vilket också nu i början innan sadeln är formad till er göra den ngt yttepytte rakare men framförallt också ge en helt annan balans både för dig och häst.

Att den inte ligger an bossmässigt längst in mot ryggraden när du inte sitter i sadeln ser jag bara som positivt, luften fördelar sig ju i sadeln utifrån hur din och hästens rörelser möts och att ha en bossa som ger utrymme för muskelfästena att jobba helt fritt utan större tryck ser jag mycket positivt för hästens rörelse i hela överlinjen.

Hur upplever du hästen i denna sadel? Hästmässigt så skulle du kunna ha en str större och faktiskt kunna lägga fram den lite till och låta bogbladet rulla fritt under kåpan, då skulle du kunna ha ngt kortare läder och få rätt balans i sadeln. Hästen är ju djupare bakom manken så om du la fram den så kanske du tom skulle kunna ha kvar järnet du har i och ändå få rätt balans. Ortarna ligger långt bak i sadeln och med rätt vid så brukar det inte bli några problem för bogen att rulla helt fritt under kåpan, då hamnar du även mer rätt i hästens tyngdpunkt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 282
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 524
Senast: super
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka