Bates innova

Bison

Trådstartare
till denna hästen, går det tror ni?
Tuffar just nu runt i en caprilli hoppsadel som ligger helt okej, liiite för svängd.

bananen ;)

23.09008.jpg

med caprillin, som dock ligger för långt fram o ibakvikt på denna bil :o

080209004.jpg

han blir skapligt rak över sadelläget när han rids (man blir lite lurad av den höga rumpan)

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash Man/94745_1201452538.jpg

Sv: Bates innova

Du har igen bild rakt från sidan?

Innovan är rak och lång så frågan är om den inte blir för lång för honom...

känns som att den kommer bli så lång att bakre delen av bossorna hamnar där han går uppåt. dvs sadeln kommer brygga..

bossorna på båda innova och isabell är ju himlans raka, helt kantiga baktill..

*KL delvis*
Innovan är inte anmärkningsvärt lång. Den är längre än sadlar med rundbossor oftast är, men kortare än ett antal med kilbossor. (Jag provade en Innova i måndags på min ganska kortryggade häst.)

Sadeln som helhet är ganska rak, men inte lika rak som Isabell. Jag håller med dig om bossornas form.

TS: Jag är också tveksam till att Innova blir bra på den hästen, men om sadeln är lätt att få tag på kan du ju prova. Det är görsvårt att bedöma hästar och sadlar bara med hjälp av bilder.

den kommer säkert ej passa. passar mera raka ryggar.
har själv provat den både på min vbl travare och min frieser.
den passade travaren.

han kan ha wintecs isabell, den ligger riktigt bra, men jag vet inte hur lik den är de i läder.

Fjordtokan < ingen ny tyvärr, men jag tror inte det hjälper efterom han inte alls ser likadan ut när han rör sig.

spinner vidare lite.
Han gick så ruskigt bra idag när jag red i min flatback så jag har insett att jag inte ska ha ern sadel med så djupt säte, det blir inte bra.
Slängde på en Farmland idag, dock 18" o normal vidd. Jag ska ha 17" o Flash behöver vid - x vid bom.
Men hur ser det ut i övrigt?
Hur vida finns de?
Ngt annat tips på en dressyr flatback som skulle kunna passa?
080215036.jpg

080215038.jpg

080215039.jpg

Nej tror den kommer följa ryggen bra. Och med tanke på att hästen gick mkt bättre i den så varför inte.

*KL delvis*
Innovan är inte anmärkningsvärt lång. Den är längre än sadlar med rundbossor oftast är, men kortare än ett antal med kilbossor. (Jag provade en Innova i måndags på min ganska kortryggade häst.)

Sadeln som helhet är ganska rak, men inte lika rak som Isabell. Jag håller med dig om bossornas form.

TS: Jag är också tveksam till att Innova blir bra på den hästen, men om sadeln är lätt att få tag på kan du ju prova. Det är görsvårt att bedöma hästar och sadlar bara med hjälp av bilder.

Funderar också på Innova, vilken längd har din häst på ryggen(om du mätt) som är kort, min är också kort i ryggen..

Bates Innova passar på min superkorta häst. Hon har mediumsvängd rygg. Hon kan inte ha Bates Isabell Werth för den blir alldeles för rak, detta till min stora sorg då jag älskar Isabellen (hade den till min förra mycket rakare häst). Hon kan inte ha någon modell av Jaguar för de blir för svängda (suck... så sköna!!).

Av de ca 20-talet olika sadlar vi provat så passade; Albion SLK, Bates Innova och Wellington Elite.

PS. Det blev en Wellington :) Jag tyckte att Innovan var "konstig" och obekväm.

Funderar också på Innova, vilken längd har din häst på ryggen(om du mätt) som är kort, min är också kort i ryggen..

Ledsen, men jag har inte mätt min häst. Han är welsh/hbl, ca 155 cm hög och ser ut som en förvuxen ponny om det kan vara till hjälp?

Ngt annat tips på en dressyr flatback som skulle kunna passa?

Santa Cruz Hekla i xw-xxw (SC är smala.)? Visserligen en islandssadel, men liknar den du visar på bilden tycker jag. Jag har provridit en sådan och tyckte att det var en OK sadel för det priset med avseende på läder och hantverk.

Någon som har en bild på en sadel som är för lång på hästen?
Vet att man ska kolla sista revbenet men skulle gärna vilja se en bild..

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka