Bästa vintertäcket med hals?

Amie_

Trådstartare
Nu när vintern snart kommer så tänkte jag köpa ett tjockt (minst
300g) vintertäcke med fast hals. Vilket täcke är det bästa? Funderar på bucas power turnout full neck. Vad tycker ni?

Sv: Bästa vintertäcket med hals?

Horseware!!
Jag har två rambo utetäcken och ett amigo ute.
Mitt vintertäcke,rambo supreme har hals men den går att ta av.Så om du vill ha fast hals så finns det ju det röda (super snygga) rambo plus täcket,370g foder (jag har det i ofodrat).

Jag har precis köpt ett horseware rhino plus. 370gram om jag inte minns fel. Satt iaf väldigt bra och jag har bara bra erfarenheter av mina andra horsewaretäcken.

Jag gillar Bucas bäst. Har inte just den modellen du pratar om, men har andra Bucastäcken och är jättenöjd, speciellt med det tyg som ligger närmast hästen.

Vi har Thermo Master till våra.

FrassePasse2.jpg

De på bilden är med fast hals, men min som fick sitt täcke ett par år tidigare har ett med avtagbar hals, svart hals och rygg på det täcket.
Dom älskar sina täcken. :D

Nu när vintern snart kommer så tänkte jag köpa ett tjockt (minst
300g) vintertäcke med fast hals. Vilket täcke är det bästa? Funderar på bucas power turnout full neck. Vad tycker ni?

Det beror helt på vilken prisklass du klarar. Funderar du på bucas hade jag mycke hellre tagit Horseware. Sen finns även Mark Todd och Shires i lite billigare klass än HW.

Shires dyrare modeller med 300 och 400 gramsfyllning och helhals, tror de har hela insidan i glansigt tyg vilket är super. De har även en väldigt rymlig hals. Har man hästar med mycket hals passar shiers oftare bättre än Horseware som har ganska smala halsar på sina täcken.

Vet även att WheterBeta brukar få bra omdömen men har aldrig testat själv.

Det beror helt på vilken prisklass du klarar. Funderar du på bucas hade jag mycke hellre tagit Horseware. Sen finns även Mark Todd och Shires i lite billigare klass än HW.

Shires dyrare modeller med 300 och 400 gramsfyllning och helhals, tror de har hela insidan i glansigt tyg vilket är super. De har även en väldigt rymlig hals. Har man hästar med mycket hals passar shiers oftare bättre än Horseware som har ganska smala halsar på sina täcken.

Prisklassen jag har tänkt är max 2200 pga jag har hittat ett ställe som säljer bucas täcket för det. Vill nog inte lägga ut mer.
Jag är osäker på fodret i bucastäcket. Är det positivt ellet negativ att det är fleece?

vart bor du? bor du inte långt söderut lär du inte ens behöva ett täcke som är 300 gram +, men givetvis beror det på hur frusen hästen är.
Jag bor i småland, i fjol hade min helklippta lösdriftshäst sitt 220 grams täcke en vecka, sen räckte det med fleecefodrat regntäcke i den kassa vintern som var.

knapplån

Vad tycker ni om hansbo event? finns en modell med som är lite högre skuren och en med fast hals(grå och mörkblå). dom verkar ligga bra i pris. Håller dom tätt? dessutom får man ju med en liten reservdelspåse..

Jag är osäker på fodret i bucastäcket. Är det positivt ellet negativ att det är fleece?

jag tycker att det är negativt.Det fastnar massa hår som blir stickigt och som är väldigt svårt att få bort,blir elektriskt när du drar av täcket,och ger bogskav.
Mycket bättre med nylonfoder!!:bump:

jag tycker att det är negativt.Det fastnar massa hår som blir stickigt och som är väldigt svårt att få bort,blir elektriskt när du drar av täcket,och ger bogskav.
Mycket bättre med nylonfoder!!:bump:

Jag håller med, sen så "töjer" sig gärna fleecefodret så att det blir längre än ytterfodret.

Jag tror jag har det täcket du menar fast från året innan, andra färger är det enda som skiljer isf.

Jag är nöjd med mitt, köpte det på rea för 500 spänn så det är inte så påkostat ;)
Vet inte om det läcker faktiskt, använder inte fodrad hals om det inte är kallt ute (mer än 5 minus) och då finns det ju inget som kan läcka in..

men inget ont om täcket änsålänge, lite stort i storleken bara!

19emars033.jpg

Det beror helt på vilken prisklass du klarar. Funderar du på bucas hade jag mycke hellre tagit Horseware.

Håller med ang. Horseware.

weatherbeeta hatar jag. otroligt dyra täcken och jag gillar inte passformen ö.h.t, oavsett vad de skriver om sin patenterade lösning. :D

i övrigt skulle jag aldrig ngnsin överväga ett täcke med fast hals. men det är jag det : )

Jag har ett Rambo California som jag är jättenöjd med! Det finns hals att köpa till. Vill du ha ett med fast hals är det Rambo plus som gäller, det är rött och finns i 200 gr och 370 gr!

Kan tillägga att jag har två stycken Rambo Supreme täcken också, inte vintertäcken utan bara som skal. Men dessa är suveräna och jag skulle bli förvånad om de var sämre med fyllning.

beror ju på hästen med, mina gick iaf med 300g och dom är inte ens klippta

Jag funderar med på det bucastäcket, då mittt bucas smartex regntäcke ligger bra på henne. Har annars att 150g shires med fast hals och om det passar hästen är shires ett riktigt bra täcke, men super hållfasthet. Tyvärr ligger det som de flesta täcken inte optimalt på min häst och HW-ligger sämst av allt jag provat:D

Shires stormcheeta:

71C.jpg

AWESOME! Håller för typ...allt. Och blir inte ett dugg blött igenom. Har hittat det för priser mellan 1000-1700. Ska också tilläggas att yttertyget är 2000 denier jämfört med Horsewares 1000 = HÅLLBART.

Enda störande är halsknäppningen, att man trär igenom kardborreband. Jag vill ha snabbknäppen :p haha

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 419
Senast: Lyan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 785
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka