Ska köpa ny (begagnad) transport.
Inne på ume b60. Någon som vet hur gammal man vågar köpa, utan att tumma alltför mycket på kvaliteten?
Vill ha bra funktion och hållbarhet.
Kör mycket!
Vad finns det annars för likvärdiga alternativ?
Jag har idag ett Ifor Williams HB511. Har tidigare haft Thule och kört en del Ume mfl. Sammanställer
mina erfarenheter om ifor, thule och ume:
Ifor;
Sjukt rejält och rymligt släp! Alla hästar har åkt super i det, och det ligger extremt stadigt på vägen. Har frontutlastning vilket är väldigt smidigt då jag åker mycket själv. Tar med sadelskåp ibland - placeras i tom spilta eller framför hästarna (gott om plats). Gillar att det inte är någon stolpe fram eller bak utan i mitten.
Minus är att det är mycket sprintar överallt, samt hög tjänstevikt (vilket iof kommer av stålkonstruktionen = säkert). Meckiga panikbommar (som jag som tur är aldrig behövt använda).
Extremt prisvärt (köpte nytt för 86')
Thule
Betydligt mindre invändigt (modell royal), men låg bra efter bilen. Byttes ut då det var för litet för nya hästen. hade gärna införskaffat ett större, men prisbilden sprang iväg. (Sadelkammare)
Väldigt bra lösningar beträffande bommar, panikbommar etc. Minus att det var i Plyfa, även golvet så det behövde kollas oftare. Nya släpen är vad jag förstår inte det.
Ume (största m sadelkammare)
Har man kört Ifor känns umesläpet som en stor pappkartong. Även om det är stadigt på vägen är hela känslan att det är ett klenare släp. Jobbigt med stolpen fram när hästen vänder huvudet o tittar bakåt vid lastning - en stor häst har svårt att stoppa tillbaka huvudet. Även stolpen baktill (mjuk mellanvägg) som de gärna lite halvt fastnar i när de kliver av. Meckigare bomlösningar än Thule, men inte massa sprintar som ifor. Plus för luftigt och väl tilltagen sadelkammare. Minus att det är väldigt dyra (i mitt tycke).