Bästa tips för att få igång bakkärran?

Sv: Bästa tips för att få igång bakkärran?

Övergångar
Ökning + minskning
halter
ryggningar
rida väldigt varierat, olika ridvägar, inte bara sitta och nöta på volt eller fyrkantsspår.

Övergångar, tempoväxlingar och skolor.

Se till att det händer något hela tiden, rid bara ett par steg i varje moment innan du gör något nytt. Då blir hästen alert och aktiverar kroppen mer än om den tillåts "ramla fram" i samma moment alltför länge.

Och glöm inte halvhalterna mellan varje växling!:)

Hej!

Ut och rid i skogen, värm upp runt träd och i små backar och stenar/rötter så pålle får lyfta fötterna.
Rid därefter övergångar, skänkelvikningar, öppna, sluta etc ute i skogen längs med och tvärs över vägarna, rid inte för länge i samma tempo eller gångart utan variera mycket. Rid även övergångarna sidvärts.

Och vips så har man en läskigt aktiv bakdel. (iaf på min:-))

/ Lavinia, som provat mycket..

Bakdelsvändningar, halter och igångsättningar, upplagda cavaletti, öppna/sluta med inlagda halter. Mycket tempoväxlingar och halvhalter med ett rejält påskjut efteråt. :)

För att få igång ridskolehästar: ryggning-galoppfattning-ned i skritt-trav-halt-ryggning.. gärna trycka igång bakdelen rejält när jag travar fram och ha ett fräscht tempo..

På min egen ögon sten: förflyttningar i sidled, övergångar och halvhalter..

Få igång en stel häst: skritta fram ordentligt (varför inte ute?) fatta galopp ur skritt, stå upp i "fältsits" 3-4 varv, skritta två, ta andra sidan igen 3-4 varv och likadant igen dvs 4 galopp pass med skritt imellan innan du sitter o rider den ordentligt.. då brukar bakdelen lossna..

Galoppen brukar få igång hela kroppen på min häst!

Annars är sidvärtsrörelser bra, tempoväxlingar osv

Brukar göra precis så som de andra skrivit, skolor, tempoväxlingar, övergångar etc. Jag brukar även öva galoppfattningar från skritt, och låta hästen galoppera 2-4 steg innan jag bryter av till skritt igen. Väldigt effektivt, och plus i kanten är att galoppen blir jättefin efter ett tag =)

Instämmer med flera andra talare - övergångar:love: För att få igång bakbenen lite extra kan jag ibland göra skritt - trav övergångar och när hästen precis är på väg ner i skritt försöker jag tänka att han ska trampa ett par steg (alltså piaff - bara tanken!)

I övergångarna kan man oxå tänka att bakbenen ska sluta trava sist ner i skritten och börja trava först upp i traven! Hoppas ni fattar mitt målande tal:p

Med tanke på att nån skrev att man skulle rida i ett fräscht tempo så kan en bra regel vara att man inte rider på mer än man klarar av att fånga upp! Då är det lätt att man i stället rider ifrån bakbenen och hästen hamnar på bogarna tycker jag...

/Z.

Jag håller med övriga inlägg om att sidvärtsrörelser, skolor, galopp, och övergångar är bra! Ytterligare tips.. Cavaletti med olika avstånd (tempoväxlingar) och på böjt spår (solfjäder). Både på marken och upphöjda på tex sockerbitar. Givetvis är en bra sits med balans och stadig mjuk hand nödvändigt för att få hästen att jobba "bakifrån". Lycka till! ;)

Just det, solfjädern hade jag totalt glömt bort! :idea: Den är verkligen super, man känner att hästen verkligen får jobba med bakbenen då, fast på ett "milt" sätt.

Halvhalter, halvhalter och åter halvhalter. Sedan finns det ju en del "knep" men det är ju olika från häst till häst och även från ryttare till ryttare vad som funkar.

Lycka till!

Jag plockar upp denna tråd, och är fräck nog att lägga in detta tips från Traloppan som verkligen var SUVERÄNT! Tackar igen för det:bow:

Har du tex provat att rida diagonalsluta o ömson ställa höger, vänster, höger vänser? Typ skänkelvikning, sluta, skänkelvikning sluta men snabbt. Typ ett steg för varje sak.
Andreas Helgstrand gjorde det på sin clinic för att få dem att tvära mer och det hade jag ofantligt mkt nytta av!!! Gick rakt hem o red sluta rakt över banan o var SÅÅÅ tacksam gentemot Andreas!

Jag tycker att man har nytta av denna övning på flera olika sätt, man får tag på bogarna, samt bakbenen och fina slutor och får som bonus en supertrav när man kommer ut från diagonalen :bow: Ett av de bästa tips jag har fått på länge:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Som de andra skrivit, övergångar i massor mellan alla gångarter.

För det första DRIIIIV, sen lite tempoväxlingar, övergångar och lite öppnor och sådant :p

Enkelt förklarat:

Gör mig säker om att jag har med mig höger respektive vänster bakben i mina egna ben, dvs. jag kan kontrollera och styra hästens bakben med mina, sen är det bara att rida.

Liknande trådar

Kultur Det var väl nästa 20 år sedan jag var ute och dansa så har dålig koll. Önskar tips på bra, aktiva Dj:s. Älskar psytrance och Infected...
Svar
1
· Visningar
169
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
665
Senast: Smultron
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Kropp & Själ Vill ha era bästa tips för att få bort nagelsvamp på tånagel?
Svar
1
· Visningar
201
Senast: Rakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka