Bästa tippsen på spruckna & slitna sommar hovar??

Sv: Bästa tippsen på spruckna & slitna sommar hovar??

Nu har jag även fått tippset av en komis att ha lite "fotbad " för hästen. Så i dag så hade jag fotbad och pensla på oliv olja.. har ni hört nått annat om fotbad??:)

Nu har jag även fått tippset av en komis att ha lite "fotbad " för hästen. Så i dag så hade jag fotbad och pensla på oliv olja.. har ni hört nått annat om fotbad??:)

Ja du, det där med fotbad tvistar även de lärde om. :)

Finns de som menar att det kan torka ut ännu mer i stället - tror det var en hovis här på Buke som sa det.

Ett tips är att inte använda hovfett, för det torkar ut hovarna ännu mer. Jag har haft hästar i 20 år och har aldrig smort en enda hov. Hästarna sköter det utmärkt själva =) Jag har gått SANHCPs hovvårds/hovverkningskurser och de kan jag varmt rekommendera. Numer verkar jag hovarna på mina hästar själv och de är jättefina!! Inga problem med spruckna hovar så länge hovväggen inte får växa nedanför sulans kant =)

Jag tror inte du behöver ha fotbad för hästen. Den fukt som hoven får när det regnar brukar räcka. Däremot om hästen har väldigt hårda hovar kan man låta den stå en stund i fotbad innan verkning för att själva verkningen ska gå lättare =)

Inga problem med spruckna hovar så länge hovväggen inte får växa nedanför sulans kant =)
På människan kallas det för nageltrång.
en häst ska bära upp sin vikt FRAMFÖRALLT av hovväggen= hovens väggar- förstår du.- som du rekommenderar att man tar bort:mad:

Ok, kanske behövs en närmare förklaring :) : Hästens tyngd bärs upp av hela hoven, dvs hovvägg, sula och stråle. När hästen sätter ner hoven på underlaget, tex jord, sand, grus, asfalt fördelas trycket över hela hoven. Strålen fungerar som en stötdämpare. Om hovväggen får växa längre än ca 4 mm nedanför sulans kant riskerar denna att brytas av (och då oftast ovanför sulans kant) vilket kan resultera i smärta för hästen. Därför är det bästa att verka hästens hovar så snart hovväggen är ca 3 mm ovanför sulans kant. Givetvis i förhållande till strålens höjd. Svårt att förklara detta kortfattat, se SANHCP för närmare information. Nu rekommenderar jag ingen utan utbildning att verka sin hästs hovar själv, utan ta hjälp av kunnig hovverkare!! Se SANHCP´s lista över hovverkare.
www.sanhcp.se
www.friskahovar.se
www.sundhast.se/harmony

Om hästen enbart skulle ta emot tyngden på hovväggen vore det som om vi skulle gå på våra naglar...ajaj... Hovväggen är som en kapsel runt kötthoven och där inne finns strålen (som en gummiboll, tar emot stötar från marken vid nedtramp) och ovanför det hovbenet som fäster i hästens skelett i benen.

När hästen får fång släpper hovväggen från kötthoven och då är det viktigt att hovväggen inte belastas alls framme vid tån för att hovväggen ska få en chans att växa fast igen och för att hästen inte ska känna smärta varje gång den sätter ner hoven.

Läs den här tråden så kanske du inser hur SANHCP´s metoder funkar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876752
Många kan utge sig för att vara barfotaverkare, men det finns bara ett fåtal som verkligen har utbildning. SANHCP´s metod fungerar verkligen, mina fyra pållar fick helt fantastiskt fina hovar sedan jag gått utbildning och börjat verka enligt denna lära...och vad lätt de svävar fram, de har fått enorma gångarter!! :)

Det finns någon barfotaverkare som kallar sig för krulliga hästen eller nåt sånt. Jag har hört de som anlitat verkare med den utbildningen och haft halta hästar efteråt och så får det verkligen inte gå till. Skulle någon hovverkare utbildad av SANHCP agera oseriöst blir de uteslutna direkt. SANHCP´s verkningsmetod är granskad och godkänd av djurskyddsmyndigheten. Kolla upp var hovverkaren har fått sin utbildning och läs mer om utbildningen innan ni anlitar hovverkare!!!!

Jag har inte hört att halm ska vara bra för hästens hovar, men kanske finns någon forskning på området som visar detta!?? Som hästägare måste man använda sitt sunda förnuft och ta ansvar. Att bara ge halm till en häst borde ju vem som helst förstå att det slutar illa för hästen. Den behöver energi för att orka leva!!! Och protein för att bygga muskler och jämn balans av mineraler för att skelettet ska bibehållas starkt.

Slutligen till alla er som läser detta: Läs allt ni kommer över, lyssna på information från olika hästmänniskor, sålla och ifrågasätt alla metoder. Ta till er det som ni ser fungerar och som känns rätt för just dig. Alla vill vi hästens bästa och allt som får hästen att må gott är ju en bra metod, eller hur!?!! :)

längre än ca 4 mm nedanför sulans kant riskerar denna att brytas av (och då oftast ovanför sulans kant) vilket kan resultera i smärta för hästen. Därför är det bästa att verka hästens hovar så snart hovväggen är ca 3 mm ovanför sulans kant. Givetvis i förhållande till strålens höjd.
.

Läste igenom mitt inlägg och måste göra en rättelse. Jag skrev ..."ca 3mm ovanför sulans kant"...och menar givetvis nedanför sulans kant :p Det blir lite galet i mina tankar ibland :angel:

Hej jag hade stora problem tidigare med min häst, men sen snart ett år tillbaka har han fått en dl foderjäst 2 ggr om dagen och som ett under är nu hans hovar inte längre spruckna porösa och vi tappar heller inte skorna i tid och otid. Lycka till.

Läs den här tråden så kanske du inser hur SANHCP´s metoder funkar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876752

Hej igen! Jag bläddrade ner på tråden som du länkade till (läste bara några inlägg tidigare). Det är ju helt fruktansvärt hur någon kan behandla hästar så. Spelar ingen roll om det är ens egna eller om de är inhyrda hästar. Ser man att en häst mår dåligt måste man ingripa. Så hemskt, jag mår riktigt dåligt av att se bilderna som fanns utlagda där, stackars häst.

Jag har gått hovvårdsutbildning för Ove och i inlägget stod det L.Ö. och jag antar att det är Oves bror (Lars). Vad gäller själva hovverkningsmetoden har den ingenting med utmärglade hästar att göra, för mina hästar mår prima :) De har någon kurs om hästhållning också har jag sett på deras hemsida, men jag har inte haft något intrersse att gå den. Vet heller inte hur deras synsätt är när det gäller just utfodring. Jag har sett bilder från Oves och Kajsas gård och deras hästar ser ut att vara mycket välmående. Artikeln om de vanvårdade hästarna gäller inte deras gård (vad jag kan utläsa) utan Oves brors gård.

Tråkigt om detta ger dålig reklam för sanhcp, för själva verkningsmetoden är riktigt bra. En som gick utbildningen samtidigt som mig hade en häst som fått fång. Veterinären behandlade den sk "akuta fången" men hade sagt att hästen inte skulle kunna användas mer pga den kroniska fången i hovarna. Hästägaren (min kurskamrat) ville inte ge upp utan ringde Ove och efter första verkningen kunde hästen trava (innan verkningen ville den inte alls röra på sig). Detta är nu några år sedan och hovarna har återhämtat sig och hästen fungerar helt normalt, som vilken annan frisk häst som helst :)

Jag har själv gått utbildning om hästens foder för Christina Planck och Christina Rundgren, vilka jag tycker är oerhört kompetenta på området med tanke på att de är lärare/forskare på SLU (Planck är numera pensionerad).

Det gäller att kunna sålla bland all information man får och använda ögonen att se när hästen inte mår bra och då ändra det som får hästen att må dåligt. Jag vet inte om hovverkningsmetoden fungerar på alla hästar, har som sagt bara fyra hästar, men på mina fungerar metoden oerhört väl och mina hästar är pigga, oerhört busiga och levnadsglada :)

Badda in hovarna med fodertran! Enkelt, billigt och funkar kanon! Hovarna blir som nya efter en tid.

Totola!
Fodertran är inte beroendeframkallande, åtminstone inte hos dom hästar jag känner till som smörjs med det.

annapanna123!
Byt hovis!

LIA

Vi smörjer med olivolja varannan var tredje dag - är jättebra!!

kl.
Jag sköljer av hovar och ben efter jag ridit med vatten och sen smörjer jag hovarna i och utanpå med olivolja, jag har även ett par waterboots men jag doppar dom inte i vatten utan i olja istället och så får de sitta på ett tag.

Jag har provat andra oljor men olivoljan tycker jag sitter bättre.
mvh anna

Knapplån

Man ska ju definitivt inte jämföra lypsyl med t ex olivolja. Lypsyl innehåller mineralolja som är uttorkande. Hade fler människor använt olivolja till hud och läppar så hade de inte blivit "beroende". Att bara fukta är helt värdelöst, pröva att slicka dig om läpparna hela tiden och se vad som händer till slut.

Samma med hovar eller t ex läder, absolut inga produkter som innehåller mineralolja.

Intressant.
Varför känns mina händer torrare då om jag använt handkräm några dagar och slutar med det? Inbillningssjuka? :p

För att dom flesta handkrämer innehåller saker som gör att du ska bli beroende och köpa mer av deras produkter. :grin: Smörj in dig med kokosfett eller veg. olja när du är blöt om händerna istället. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka