Sv: Bästa tippsen på spruckna & slitna sommar hovar??
Läs den här tråden så kanske du inser hur SANHCP´s metoder funkar.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876752
Hej igen! Jag bläddrade ner på tråden som du länkade till (läste bara några inlägg tidigare). Det är ju helt fruktansvärt hur någon kan behandla hästar så. Spelar ingen roll om det är ens egna eller om de är inhyrda hästar. Ser man att en häst mår dåligt måste man ingripa. Så hemskt, jag mår riktigt dåligt av att se bilderna som fanns utlagda där, stackars häst.
Jag har gått hovvårdsutbildning för Ove och i inlägget stod det L.Ö. och jag antar att det är Oves bror (Lars). Vad gäller själva hovverkningsmetoden har den ingenting med utmärglade hästar att göra, för mina hästar mår prima
De har någon kurs om hästhållning också har jag sett på deras hemsida, men jag har inte haft något intrersse att gå den. Vet heller inte hur deras synsätt är när det gäller just utfodring. Jag har sett bilder från Oves och Kajsas gård och deras hästar ser ut att vara mycket välmående. Artikeln om de vanvårdade hästarna gäller inte deras gård (vad jag kan utläsa) utan Oves brors gård.
Tråkigt om detta ger dålig reklam för sanhcp, för själva verkningsmetoden är riktigt bra. En som gick utbildningen samtidigt som mig hade en häst som fått fång. Veterinären behandlade den sk "akuta fången" men hade sagt att hästen inte skulle kunna användas mer pga den kroniska fången i hovarna. Hästägaren (min kurskamrat) ville inte ge upp utan ringde Ove och efter första verkningen kunde hästen trava (innan verkningen ville den inte alls röra på sig). Detta är nu några år sedan och hovarna har återhämtat sig och hästen fungerar helt normalt, som vilken annan frisk häst som helst
Jag har själv gått utbildning om hästens foder för Christina Planck och Christina Rundgren, vilka jag tycker är oerhört kompetenta på området med tanke på att de är lärare/forskare på SLU (Planck är numera pensionerad).
Det gäller att kunna sålla bland all information man får och använda ögonen att se när hästen inte mår bra och då ändra det som får hästen att må dåligt. Jag vet inte om hovverkningsmetoden fungerar på alla hästar, har som sagt bara fyra hästar, men på mina fungerar metoden oerhört väl och mina hästar är pigga, oerhört busiga och levnadsglada