Bästa tillskottet för oss människor?

Tror du att LCHF också är bra för hälsan och mot hudproblem? (Jag tror själv att LCHF har gynnsam inverkan på blodsockerläget men i övrigt inte; därmed inte heller sagt att det skulle vara ogynnsamt; det får tiden utvisa)

Det vet jag inte, kan ingenting om LCHF. Vet inte riktigt vad det har med kokosolja att göra heller, men det finns kanske ett samband där.

För att få tyst på tjatet? Jag har faktiskt svårt att tro på att du inte bara skulle kunna säga Nej, jag är inte intresserad.
Det är inte så enkelt som man tror alltid. Ibland är man beroende av tjatarens andra tjänster. Ibland är man nära familj etc.
Sen trodde jag det var verkningslöst. Så för mig var det ingen stor uppoffring att dricka lite gott vatten 2 ggr/dag.

Det vet jag inte, kan ingenting om LCHF. Vet inte riktigt vad det har med kokosolja att göra heller, men det finns kanske ett samband där.

Nja, lite långsökt kanske.
Men kopplingen är: tillföra mer fett till kroppen. Via munnen.

Jag tänker att "medelsvensson" tillför mer än tillräckligt med kalorier redan. Det kan vara onödigt att tillföra fler kalorier i fettform genom munnen, för att få finare skinn.
Och en variant av att tillföra fler kalorier i fettform är att följa LCHF.

En annan modell av att tillföra fler kalorier i fettform är ju omega3-kapslar och liknande, som inte heller verkar tillföra nytta i verkligheten men där försäljningen är enorm.

Angående min ursprungliga fundering och tipset om att jämföra så har jag nu jämfört Fitline med Apotek Kvinna och hittat följande skillnader:

Apotek Kvinna har lite lägre innehåll av :
Biotin
Magnesium
Zink
Krom
Mycket lägre av:
Vit C
Selen (faktiskt har Fitline en dos som enligt Livsmedelsverket är gränsfall på överdos..)
Vit E
Vit A(betakaroten)

Man skulle kunna gissa att det isf är någon eller några av dessa jag behöver extra av..

Å andra sidan har Apotek Kvinna mer av:
Pantotensyra
B2
B1
Folsyra
B12
Järn
Koppar
Mangan
D3
K
Jod
Molybden
Kan någon av dessa minska upptaget av någon annan vitamin?
Jag har för mig att Fitline har delat upp det i morgon- och kvällsdrink för att skilja just sånt åt(svagt minne av att de sagt ngt om det)

Väldigt intressant att jämföra innehåll (kalkylbladsnörd)
Jag jämförde Mivitotal Plus och Kvinna också, där innehåller Kvinna mindre av:
Vit C
B6
B2
B1
B12
Kalcium
E
L-tyrosin
Och mer av:
Niacin B3
Pantotensyra
Folsyra
Biotin
Magnesium
Järn
Zink
Koppar
Mangan
Krom
Selen
D3
A
Jod

Stämmer det att kvinnor inte bara kan/ska ha högre behov av vissa saker, men även mindre av andra, generellt? Tänker att Plus borde vara anpassad för ett generellt behov.

Tro mig, man kan vara jävligt anti och ändå testa. Om man är tillräckligt desperat.
Har man tillräckligt ont/mycket problem så testar man tillslut allt. Det är ju orsaken till att jag testade Fitline, även om jag inte trodde ett skit på det. Utom möjligen att det väl alltid är bra att slänga i sig lite mer vitaminer.
Jag är desperat och har varit i flera år. Då har jag testat ett par saker jag inte trodde på: en behandlingsmetod och ett kosttillskott.

Kosttillskottet köpte jag för att EN bukefalist skrivit att både hon och hennes mamma blivit av med sin migrän av det. Det räckte för att jag skulle pröva, så nog vet jag vad det är att vara desperat.

Men: naturligtvis måste jag innerst inne haft ett hopp, om både behandlingen och kosttillskottet, trots att jag sa att jag inte trodde på det. Det finns ju mängder av sådant som jag INTE provar. För där saknar jag inte bara tron, utan även hoppet.

(Varken behandlingen eller kosttillskottet hjälpte förstås. Kosttillskottet förbjöds några månader senare, det hade visat sig ge leverskador.)

Angående min ursprungliga fundering och tipset om att jämföra så har jag nu jämfört Fitline med Apotek Kvinna och hittat följande skillnader:

Apotek Kvinna har lite lägre innehåll av :
Biotin
Magnesium
Zink
Krom
Mycket lägre av:
Vit C
Selen (faktiskt har Fitline en dos som enligt Livsmedelsverket är gränsfall på överdos..)
Vit E
Vit A(betakaroten)

Man skulle kunna gissa att det isf är någon eller några av dessa jag behöver extra av..

Å andra sidan har Apotek Kvinna mer av:
Pantotensyra
B2
B1
Folsyra
B12
Järn
Koppar
Mangan
D3
K
Jod
Molybden
Kan någon av dessa minska upptaget av någon annan vitamin?
Jag har för mig att Fitline har delat upp det i morgon- och kvällsdrink för att skilja just sånt åt(svagt minne av att de sagt ngt om det)

Väldigt intressant att jämföra innehåll (kalkylbladsnörd)
Jag jämförde Mivitotal Plus och Kvinna också, där innehåller Kvinna mindre av:
Vit C
B6
B2
B1
B12
Kalcium
E
L-tyrosin
Och mer av:
Niacin B3
Pantotensyra
Folsyra
Biotin
Magnesium
Järn
Zink
Koppar
Mangan
Krom
Selen
D3
A
Jod

Stämmer det att kvinnor inte bara kan/ska ha högre behov av vissa saker, men även mindre av andra, generellt? Tänker att Plus borde vara anpassad för ett generellt behov.

Jag tror jag har papper på vilka mineraler etc som påverkar varann i upptag. Kan fota och skicka till dig senare idag. Hinner inte nu riktigt.

Jag äter:
- 1 tablett "multivitamin kvinna" varannan dag
- 2 tabletter Duroferon (järn) varje dag
- 1 Zink varje dag
- 1 Kalcipos- D forte (Kalcium) varje dag
- Behepan-injektion (b12) 1g/10vecka

Allt enligt läkares ordination. Jag skulle aldrig börja äta massa extra tabletter utan att ha kollat mina värden hos VC innan. Mina brister är till följd av operation, så jag räknas antagligen inte som en "frisk" människa i det avseendet att jag skulle få i mig detta via kosten.

Jag tänker att "medelsvensson" tillför mer än tillräckligt med kalorier redan. Det kan vara onödigt att tillföra fler kalorier i fettform genom munnen, för att få finare skinn.

En annan modell av att tillföra fler kalorier i fettform är ju omega3-kapslar och liknande, som inte heller verkar tillföra nytta i verkligheten men där försäljningen är enorm.

Jag hänger fortfarande inte med på kopplingen och begriper inte vad kalorierna har med saken att göra.

Att fettsyror påverkar huden är ingen hemlighet eller dietgrej, det finns studier på det.
Anledningen till att jag är intresserad av just kokosoljan är att den är enklare att hantera än exempelvis linfröolja eller fiskolja (som dessutom går bort pga vegetarian). Kapslar vet jag är mer eller mindre verkningslösa.

Jag köpte apotekets kvinna tillskott för några veckor sedan och känner mig helt klart mer pigg.
Äter ganska ensidigt i vardagen.

Hur mycket kokosolja tar du per dag? Funderat på att testa just för hudens skull. Har hört mycket positivt om kokosolja men är skeptisk..

Tar en tesked varje kväll och använder det även i maten.

Men börja inte med för stor mängd för det sätter fart på magen.

I dagens samhälle är allt så pass fettfritt att vi inte mår dåligt av att tillföra kroppen lite.

Mina värden är btw bra och så även både vikten och magen trots tillförseln av fett via munnen.

Min hud/mage/tarm mådde mycket sämre av hudkrämer och mediciner som jag fick av läkare.

I dagens samhälle är allt så pass fettfritt att vi inte mår dåligt av att tillföra kroppen lite.

Mina värden är btw bra och så även både vikten och magen trots tillförseln av fett via munnen.

Min hud/mage/tarm mådde mycket sämre av hudkrämer och mediciner som jag fick av läkare.

Fast så är det ju inte. Allt är verkligen inte fettfritt. Däremot finns det större spridning på fetthalt nu än förr.

Med tanke på alla light och lättprodukter som folk köper?

Och det gör ju inte "folk" längre. Bl a LCHF har ju fått dem att tro att det är farligt och att det är nyttigt att äta fett.

Fast så är det ju inte. Allt är verkligen inte fettfritt. Däremot finns det större spridning på fetthalt nu än förr.

Och det gör ju inte "folk" längre. Bl a LCHF har ju fått dem att tro att det är farligt och att det är nyttigt att äta fett.

mmm.

Dessutom är det ju så att många av light-produkterna handlar om mindre mängd raffinerat socker (undantaget mejeriprodukterna där mängden mjölksocker och fruktsocker (smaksatt yoghurt et c) är konstant men fettmängden är det som skiljer).

mmm.

Dessutom är det ju så att många av light-produkterna handlar om mindre mängd raffinerat socker (undantaget mejeriprodukterna där mängden mjölksocker och fruktsocker (smaksatt yoghurt et c) är konstant men fettmängden är det som skiljer).
När jag tänker light så tänker jag främst på fettreducerade produkter, som lättmjölk och naturell lättyoghurt. Men många verkar tro att light alltid betyder mer eller mindre beryktade sötningsmedel. Så är det ju inte.

Men det verkar råda så mycket förvirring när det gäller det här. När kvarg kom i ropet för att alla skulle äta protein så verkade jättemånga välja sötad kvarg. Jag har själv aldrig ätit sådan men kollade för skojs skull upp en nu, Arlas Mild kvarg kokos och kola. Den innehåller MJÖLK, kokos 3,4%, vatten, majsstärkelse, citronjuice, sötningsmedel (aspartam*), karamellisered sirap, naturlig arom, ystenzym, mjölksyrakultur. Mjölken är högpastöriserad. *Innehåller en källa till fenylalanin

Aspartam, sirap - och så arom för smakens skull, för att råvarorna inte räcker till för att sätta smak. Det låter ju inte som en höjdare.

När jag tänker light så tänker jag främst på fettreducerade produkter, som lättmjölk och naturell lättyoghurt. Men många verkar tro att light alltid betyder mer eller mindre beryktade sötningsmedel. Så är det ju inte.

Men det verkar råda så mycket förvirring när det gäller det här. När kvarg kom i ropet för att alla skulle äta protein så verkade jättemånga välja sötad kvarg. Jag har själv aldrig ätit sådan men kollade för skojs skull upp en nu, Arlas Mild kvarg kokos och kola. Den innehåller MJÖLK, kokos 3,4%, vatten, majsstärkelse, citronjuice, sötningsmedel (aspartam*), karamellisered sirap, naturlig arom, ystenzym, mjölksyrakultur. Mjölken är högpastöriserad. *Innehåller en källa till fenylalanin

Aspartam, sirap - och så arom för smakens skull, för att råvarorna inte räcker till för att sätta smak. Det låter ju inte som en höjdare.

Jag fattar inte kvarg när det finns keso.
Men det är samma där, så fort det är smaksatt börjar man fylla på med fett, socker och diverse.

Sen är ju frågan hur mycket protein man behöver.
Många verkar hitta en grej de trycker i sig, att de missar resten av kostcirkeln spelar mindre roll.
Jag har kollegor som jag tror lever på kvarg med fun-light. Kul diet, konstigt att de är trötta...

Jag fattar inte kvarg när det finns keso.
Men det är samma där, så fort det är smaksatt börjar man fylla på med fett, socker och diverse.

Sen är ju frågan hur mycket protein man behöver.
Många verkar hitta en grej de trycker i sig, att de missar resten av kostcirkeln spelar mindre roll.
Jag har kollegor som jag tror lever på kvarg med fun-light. Kul diet, konstigt att de är trötta...
Jag, och antagligen många andra som har växt upp i Finland har ätit kvarg("Rahka" på finska) redan som barn. Det behövs verkligen inte förstöras med sirap och tillsatser, det smakar gått som det är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka