Bästa tillskottet för oss människor?

Men vem i västvärlden är dålig på att äta protein??
Bantaren! Också ofta en västvärldsperson ;)

"Normalätaren" här äter för för lite protein i relation till kolhydrater, enligt t ex Fredrik Paulun. "För lite" betyder inte "för att slippa brister" utan för att bli mätt.

Protein är den näringskälla som mättar bäst. Och även jag har som andra i tråden ofta ätit kvarg som mellanmål för att det mättar så bra. Lite naturell kvarg med frysta bär gör att du inte springer ut och köper en ostfralla eller en kexchoklad. Inget av det är toppen för en bantare ;)

Bantaren! Också ofta en västvärldsperson ;)

"Normalätaren" här äter för för lite protein i relation till kolhydrater, enligt t ex Fredrik Paulun. "För lite" betyder inte "för att slippa brister" utan för att bli mätt.

Protein är den näringskälla som mättar bäst. Och även jag har som andra i tråden ofta ätit kvarg som mellanmål för att det mättar så bra. Lite naturell kvarg med frysta bär gör att du inte springer ut och köper en ostfralla eller en kexchoklad. Inget av det är toppen för en bantare ;)
Ja, att folk tycker det är gott osv förstår jag, tänkte just på att det här med proteinberikade produkter har blivit så väldigt populärt på sistone. Ur ett helhetsperspektiv är ju de flesta proteiner ganska energikrävande att framställa, dvs en klimatmässigt "dyr" mat. Kanske borde vi hitta bättre sätt att bli mätta? (eller som nån ofta nämner i såna här trådar - inse att en viss hungerskänsla faktiskt inte är farligt. Man måste inte vara stoppmätt hela tiden.)

J
Kanske borde vi hitta bättre sätt att bli mätta? (eller som nån ofta nämner i såna här trådar - inse att en viss hungerskänsla faktiskt inte är farligt. Man måste inte vara stoppmätt hela tiden.)

Farligt handlar det inte om, utan om att vara tillräckligt mätt för att stå emot frestelser. Släpar man på för många kilon har man ju sannolikt svårt att stå emot sådana.

Ja, till hästarna har ju iaf vissa här järnkoll på vilka mineraler och vitaminer man bör ge, vilka som har bäst upptag osv.
Men hur är det med oss folk då?
Jag har senaste halvåret druckit Fitline trots att jag egentligen inte tror på det. Till min (och min plånboks) stora förtret så har jag dock haft en märkbar effekt. Jag har blivit mycket piggare, fått mindre värk(fibromyalgi) och flera allergirelaterade symptom har minskat betydligt.
Nu har de dock bytt ut fruktosen mot stevioglukosider(stavning?) och DET är jag tydligen vanssinigt allergisk emot. Spydde som en gris en hel natt och det tog lite tänkande och testande innan jag insåg att det måste vara det jag inte tål. Hursom, nu kan jag inte längre dricka det där och tröttheten anfaller.
Hjälp mig kära buke, vilket är det bästa tillskottet för mig?
Jag skulle behöva att det är drickbart och rimligt gott och att det inte är alltför stor andel mjölk/ska blandas med mjölk, för det tål jag inte heller.
Jag har ingen aaaaaning om det tex "bara" är t.ex. D-vitaminet som gjort hela skillnaden, men med tanke på hur ensidigt jag äter så kan man räkna med att jag antagligen behöver ett ganska brett/komplett tillskott.
:)
Blev det något tillskott? I så fall, vilket valde du? ☺

Blev det något tillskott? I så fall, vilket valde du? ☺
Jag kom fram till att Mivitotal Kvinna skulle motsvara ganska bra, även deras Plus, blev att jag testat Plus ett tag nu. Känner nog ingen skillnad förutom att magen beter sig vääldigt skumt.. så nu kör jag en period utan för att jämföra om det beror på Mivitotal eller något annat.
Känns jäkligt trist att det inte blev samma effekt som med Fitline, saknar min energi.. :cry:

Jag kom fram till att Mivitotal Kvinna skulle motsvara ganska bra, även deras Plus, blev att jag testat Plus ett tag nu. Känner nog ingen skillnad förutom att magen beter sig vääldigt skumt.. så nu kör jag en period utan för att jämföra om det beror på Mivitotal eller något annat.
Känns jäkligt trist att det inte blev samma effekt som med Fitline, saknar min energi.. :cry:
Funderar också på Mivitotal Plus. Trist att du inte blivit piggare!

Kanske borde vi hitta bättre sätt att bli mätta? (eller som nån ofta nämner i såna här trådar - inse att en viss hungerskänsla faktiskt inte är farligt. Man måste inte vara stoppmätt hela tiden.)

Har du något bra förslag på hur?

Jag tillhör de där som överäter något vansinnigt om jag inte får i mig tillräckligt med protein. Äter jag bara lite mer protein så håller sig hunger och kaloribalans i fas. Det hade funkar bra med en annan livsstil, men med stillasittande jobb och tidsknapp vardag är just kvargen det absolut bästa jag kunnat komma på. (För andra kanske ägg skulle funka, men 3 ägg om dagen är inte riktigt lämpligt ur andra hälsosynpunker. Inte mindre resurskrävande heller.)

Vilka värden ligger du över på?

Jag vet inte vad jag låg på längre, hittar inte papperna, en flytt för mycket antar jag. Men zink, D-vitamin, magnesium var de jag är saker på var inom normalt, men precis, selen var under. Sedan hade jag något med hormoner också

Zink och selen är de jag absolut måste äta tillskott av. Och då i ganska höga doser.

@skuggi det finns ju massor av både billigare och "bättre" (högre dos) vitaminer än Fitlines. Jag jämförde ordentligt när nån försökte pracka på min mamma skiten, och det var ju pinsamt dåligt. Om hon åt som rekommenderats skulle hon ändå behöva andra tillskott av något, d-vitamin tror jag det var :down:

Har du tagit prov hos vårdcentralen?
Jag kollar någon gång per år för jag brukar alltid ha brist på något. Det brukar vara olika från gång till gång också. Jag brukar ringa in och förklara att jag känner mig låg och misstänker att jag har någon brist. Jag har som tur var aldrig behövt tjata.

Har du tagit prov hos vårdcentralen?
Jag kollar någon gång per år för jag brukar alltid ha brist på något. Det brukar vara olika från gång till gång också. Jag brukar ringa in och förklara att jag känner mig låg och misstänker att jag har någon brist. Jag har som tur var aldrig behövt tjata.
Nää...guu.. orka det känner jag... Tycker man bara får rådet att peppa upp sig lite om man försöker förklara att man känner sig onaturligt trött... Ska se om man kanske kan ta det via företagshälsovården..

Har testat Fitline i ett par månader nu då en släkting säljer och har tjatat om dess förträffligheter länge.
Jag blir helt kass när jag tar påsen med pulvret.
Det kommer ganska fort, känns som jag ska svimma, får tuppskinn/blir varm och mår jättekonstigt. Försvinner efter någon kvart. Tänkte att det var övergående, men nu ger jag upp...
Någon annan som har testat och råkat ut för samma?
Och jag tar gärna den där mineralstjärnan om det är någon som har kvar den. :)

Har testat Fitline i ett par månader nu då en släkting säljer och har tjatat om dess förträffligheter länge.
Jag blir helt kass när jag tar påsen med pulvret.
Det kommer ganska fort, känns som jag ska svimma, får tuppskinn/blir varm och mår jättekonstigt. Försvinner efter någon kvart. Tänkte att det var övergående, men nu ger jag upp...
Någon annan som har testat och råkat ut för samma?
Och jag tar gärna den där mineralstjärnan om det är någon som har kvar den. :)
Är det inte B3/niacin i Fitline? Låter som det är den du beskriver. Det brukade jag äta enbart för att "flusha med". Men förstår absolut om alla inte gillar känslan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka