Bästa tillskottet för oss människor?

Jag, och antagligen många andra som har växt upp i Finland har ätit kvarg("Rahka" på finska) redan som barn. Det behövs verkligen inte förstöras med sirap och tillsatser, det smakar gått som det är.
Det behöver man inte växt upp i Finland för att ha ätit, sisådär för x antal decennier sedan runt om i världen.

Angående min ursprungliga fundering och tipset om att jämföra så har jag nu jämfört Fitline med Apotek Kvinna och hittat följande skillnader:

Apotek Kvinna har lite lägre innehåll av :
Biotin
Magnesium
Zink
Krom
Mycket lägre av:
Vit C
Selen (faktiskt har Fitline en dos som enligt Livsmedelsverket är gränsfall på överdos..)
Vit E
Vit A(betakaroten)

Man skulle kunna gissa att det isf är någon eller några av dessa jag behöver extra av..

Å andra sidan har Apotek Kvinna mer av:
Pantotensyra
B2
B1
Folsyra
B12
Järn
Koppar
Mangan
D3
K
Jod
Molybden
Kan någon av dessa minska upptaget av någon annan vitamin?
Jag har för mig att Fitline har delat upp det i morgon- och kvällsdrink för att skilja just sånt åt(svagt minne av att de sagt ngt om det)

Väldigt intressant att jämföra innehåll (kalkylbladsnörd)
Jag jämförde Mivitotal Plus och Kvinna också, där innehåller Kvinna mindre av:
Vit C
B6
B2
B1
B12
Kalcium
E
L-tyrosin
Och mer av:
Niacin B3
Pantotensyra
Folsyra
Biotin
Magnesium
Järn
Zink
Koppar
Mangan
Krom
Selen
D3
A
Jod

Stämmer det att kvinnor inte bara kan/ska ha högre behov av vissa saker, men även mindre av andra, generellt? Tänker att Plus borde vara anpassad för ett generellt behov.
Man kanske inte skall delta i trådar om kosttillskott om man har så bristande kunskaper i vad kvinnor o män behöver för mineraler/vitaminer.

Jag tror jag har papper på vilka mineraler etc som påverkar varann i upptag. Kan fota och skicka till dig senare idag. Hinner inte nu riktigt.
Varför inte lägga ut det i tråden så att alla som vill kan faktagranska?
Men det är ju @skuggi s tråd!? :confused:
Ibland är jag mer än lovligt förvirrad, speciellt när jag försöker läsa ikapp i långa trådar. :o

Nja, lite långsökt kanske.
Men kopplingen är: tillföra mer fett till kroppen. Via munnen.

Jag tänker att "medelsvensson" tillför mer än tillräckligt med kalorier redan. Det kan vara onödigt att tillföra fler kalorier i fettform genom munnen, för att få finare skinn.
Och en variant av att tillföra fler kalorier i fettform är att följa LCHF.

En annan modell av att tillföra fler kalorier i fettform är ju omega3-kapslar och liknande, som inte heller verkar tillföra nytta i verkligheten men där försäljningen är enorm.
Det är rätt konstigt det där, hur vi i västvärlden idag lider av en massa välfärdssjukdomar och har den bästa mattillgången någonsin i mänsklighetens historia, men samtidigt måste lägga _massor_ med pengar på kosttillskott. Och vi äter mer kött än någonsin tidigare, men måste äta en massa proteinberikade pulverdrycker osv. Och fett har vi massor av, men sälj det dyrt så kan säkert nån tro sig ha brist på det med.

Broccoli och kaffe ftw! :D

Varför inte lägga ut det i tråden så att alla som vill kan faktagranska?

Ibland är jag mer än lovligt förvirrad, speciellt när jag försöker läsa ikapp i långa trådar. :o

Och varför i all världen skulle jag göra det?
Du känns mer än lovligt grälsjuk i den här tråden.

Jag tror jag har papper på vilka mineraler etc som påverkar varann i upptag. Kan fota och skicka till dig senare idag. Hinner inte nu riktigt.

Är det "mineralstjärnan" du har? Jag skulle bli så himla glad om jag kan få ett pm med den! Jag har tappat bort det pappret jag hade i någon av flyttarna.

Är det "mineralstjärnan" du har? Jag skulle bli så himla glad om jag kan få ett pm med den! Jag har tappat bort det pappret jag hade i någon av flyttarna.

Jag vet inte vad det heter. Jag fick ett papper av en dietist. Men det går nog att göra stjärnor av det så det kan nog stämma.
Kan skicka under morgondagen. Har inte möjlighet ikväll.

Jag fattar inte kvarg när det finns keso.
Men det är samma där, så fort det är smaksatt börjar man fylla på med fett, socker och diverse.

Sen är ju frågan hur mycket protein man behöver.
Många verkar hitta en grej de trycker i sig, att de missar resten av kostcirkeln spelar mindre roll.
Jag har kollegor som jag tror lever på kvarg med fun-light. Kul diet, konstigt att de är trötta...

Kvarg är ett superbt mellanmål när man försöker krympa.
Eller är dålig på att äta andra proteiner. Den utan socker då.

Keso är också gott men många verkar ha svårt med den gryniga konsistensen.

Den aspartamsötade, smaksatta kvargen hjälpte mig massor efter operationen. Tog liten plats i magen och lätt att äta i bussen.

Kvarg är ett superbt mellanmål när man försöker krympa.
Eller är dålig på att äta andra proteiner. Den utan socker då.

Keso är också gott men många verkar ha svårt med den gryniga konsistensen.

Den aspartamsötade, smaksatta kvargen hjälpte mig massor efter operationen. Tog liten plats i magen och lätt att äta i bussen.
Men vem i västvärlden är dålig på att äta protein??

Andra opererade som jag kan vara riktigt dåliga på det speciellt som nyopererad.

Men gbp-opererade är ju inte största målgruppen för kvarg-industrin? Snarare nån form av ät-hur-mycket-du-vill grej eftersom det är så FANTASTISKT nyttigt.

Många äter för ensidigt. Byt kvargen mot frukt, grönt, ägg osv ibland och folk skulle kanske sluta peta i sig tillskott istället för varierad kost.

Men gbp-opererade är ju inte största målgruppen för kvarg-industrin? Snarare nån form av ät-hur-mycket-du-vill grej eftersom det är så FANTASTISKT nyttigt.

Många äter för ensidigt. Byt kvargen mot frukt, grönt, ägg osv ibland och folk skulle kanske sluta peta i sig tillskott istället för varierad kost.

Nej men troligen många med förhoppningen om att slippa hamna där.

Tillverkarna rider ju på proteinvågen som väl härstammar från hälsotrenden. Den förra imponerande livskraftig, tycker jag!

Jag är väldigt förtjust i kvarg som inte innehåller socker (så både naturell och de smaksatta med aspartam) av flera skäl men framförallt för att det är så förbannat praktiskt och går att köpa typ överallt. Kvarg håller sig ofta hyfsat i väskan hela dagen utan att bli för trist och kan funka som ett bra nödmål. På mitt universitet så är utbudet i form av mellanmål/fika gräsligt dåligt och dyrt så för de dagarna jag är där långt nog för att behöva något att äta så är kvarg en livräddare om jag inte haft tid att packa ned någonting hemifrån (vi har ofta halvdagar, och jag föredrar att plugga hemma). Dessutom så mättar kvargen helt okej och är fettsnål så jag kan välja att äta fetare produkter i samband med andra måltider. Kombinerat med en frukt så är det ett helt okej mellanmål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka