Bästa täcket på svettig häst?

Sirpafinnen

Trådstartare
Undrar vad ni gillar för täcken om hästen blivit lite svettig o ska ut i hagen direkt/lösdrift och det börjar bli kallt? Vad får pållen att torka snabbast? Fleece? s.k "nät-svettäcke"? Yllefilt under vanliga täcket? Tips önskas!
Har en nordis som går på lösdrift med valet att gå in i en skyddad box och vi har inte upplevt någon vinter ihop ännu *ler* Tanken är att han skall sätta vinterpäls och bara ha täcke "i nödfall". Men så är det detta om han blir varm av ridningen/körningen och det är kallt/ruggigt ute.. :smirk: Hur gör ni??

Sv: Bästa täcket på svettig häst?

Jag lägger på ett fodrat andastäcke för utebruk och ut med en gång. När hästen är torr tar jag av täcket.

våffeltäcke + regntäcke tycker jag funkar bra.
behövs det täcke när hästen är torr, tar jag av våffeltäcket.

Fleecetäcke med kryssgjordar och regntäcke ovanpå skulle jag ha!

Vi använder bara fleecetäcke några timmar tills de torkat, funkar superbra. Fukten transporteras ut och fryser på utsidan. Är ganska säker på att jag läst att en veterinär rekommenderade just fleece, och tyckte att det torkade hästen snabbast.

Sen, om jag var du så skulle jag klippa hästen i en kanal under halsen, lite över bogen och under magen, så blir det inte så svettigt vid ridning/körning. Så har jag gjort flera vintrar i rad, och det funkar kanonbra!

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 142
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 323
Senast: Boj
·
S
Träning Hur ska jag göra? Har två hästar som går på lösdrift, ett halvblod och en ardenner. Dom har mycket vinterpäls, och blir ju svettiga när...
2
Svar
27
· Visningar
3 613
Senast: horsemanship
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka