MJLee
Trådstartare
Med diskussionen om Discworld så började jag fundera på mina favorite sciffy serier. Som serie räknar jag även trilogier.
1. Sagan om Ringen
2. Discworld
3. Crystal Cave, Arthur och Merlin - Mary Stewart
4. Miles serien - Louis McMaster Buljold
5. Darkover - Marion Zimmer Bradley
6. Eagle - Rosemary Suttcliffe
7. Dark is Rising - Susan Cooper
8. Övärlden
9. American Gods - jag räknar den som serie
Sedan i ingen speciell ordning
Valdermar
Anita Blake (första böckerna i serien)
Outlander
Pern - Anne MaCaffrey
Marching Through Georgia - SM Stirling
Hawk & Fisher - Simon R. Green
Honor Harrtington - SM Stirling
Jag ser att en del är YA men de har ett språk och berättarteknik som slår 'vuxenlitertur' som serie räknar jag mer än en två böcker. Och att det är gamla, men jag erkänner att jag läst mindre sciffy senare åren. Om man ska räkna in grafiska romaner. Camelot 3000, Watchmen och Gainmans Sandman.
Honorable mention: Isfolket, ren nostalgi, har inte läst dem på mer än 30 år och antagligen skulle de vara ganska usla nu om jag gjorde det, men det handlar om mina tonår. Hospital Station, fruktansvärd kvinnosyn, men tja, var ett tag jag gillade dem. Pip och Flinx, Xanth (tidiga böckerna) Vissa SW/ST böcker, särskilt Rhiannsu av Diane Duane. Deryni. A Song of Ice and Fire. Heinleins tidiga mer ungdomsinriktade romaner som tillhör hans multiverse - innan han blev helt galen. Brainships.
Vet inte om jag kan räkna dem, men den Blå, Röda, Gråa osv sagoböcker som iofs består av en samling olika sagor och legender.
Vilka är era?
Nu har jag säkert glömt en del och jag ser att i princip alla är gamla. Men, ja, jag är på en liten nostalgitrip för närvarande.
Vilka är era favoriter?
1. Sagan om Ringen
2. Discworld
3. Crystal Cave, Arthur och Merlin - Mary Stewart
4. Miles serien - Louis McMaster Buljold
5. Darkover - Marion Zimmer Bradley
6. Eagle - Rosemary Suttcliffe
7. Dark is Rising - Susan Cooper
8. Övärlden
9. American Gods - jag räknar den som serie
Sedan i ingen speciell ordning
Valdermar
Anita Blake (första böckerna i serien)
Outlander
Pern - Anne MaCaffrey
Marching Through Georgia - SM Stirling
Hawk & Fisher - Simon R. Green
Honor Harrtington - SM Stirling
Jag ser att en del är YA men de har ett språk och berättarteknik som slår 'vuxenlitertur' som serie räknar jag mer än en två böcker. Och att det är gamla, men jag erkänner att jag läst mindre sciffy senare åren. Om man ska räkna in grafiska romaner. Camelot 3000, Watchmen och Gainmans Sandman.
Honorable mention: Isfolket, ren nostalgi, har inte läst dem på mer än 30 år och antagligen skulle de vara ganska usla nu om jag gjorde det, men det handlar om mina tonår. Hospital Station, fruktansvärd kvinnosyn, men tja, var ett tag jag gillade dem. Pip och Flinx, Xanth (tidiga böckerna) Vissa SW/ST böcker, särskilt Rhiannsu av Diane Duane. Deryni. A Song of Ice and Fire. Heinleins tidiga mer ungdomsinriktade romaner som tillhör hans multiverse - innan han blev helt galen. Brainships.
Vet inte om jag kan räkna dem, men den Blå, Röda, Gråa osv sagoböcker som iofs består av en samling olika sagor och legender.
Vilka är era?
Nu har jag säkert glömt en del och jag ser att i princip alla är gamla. Men, ja, jag är på en liten nostalgitrip för närvarande.
Vilka är era favoriter?