Bästa sciffy serie

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MJLee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 938

MJLee

Trådstartare
Med diskussionen om Discworld så började jag fundera på mina favorite sciffy serier. Som serie räknar jag även trilogier.

1. Sagan om Ringen
2. Discworld
3. Crystal Cave, Arthur och Merlin - Mary Stewart
4. Miles serien - Louis McMaster Buljold
5. Darkover - Marion Zimmer Bradley
6. Eagle - Rosemary Suttcliffe
7. Dark is Rising - Susan Cooper
8. Övärlden
9. American Gods - jag räknar den som serie

Sedan i ingen speciell ordning

Valdermar
Anita Blake (första böckerna i serien)
Outlander
Pern - Anne MaCaffrey
Marching Through Georgia - SM Stirling
Hawk & Fisher - Simon R. Green
Honor Harrtington - SM Stirling

Jag ser att en del är YA men de har ett språk och berättarteknik som slår 'vuxenlitertur' som serie räknar jag mer än en två böcker. Och att det är gamla, men jag erkänner att jag läst mindre sciffy senare åren. Om man ska räkna in grafiska romaner. Camelot 3000, Watchmen och Gainmans Sandman.

Honorable mention: Isfolket, ren nostalgi, har inte läst dem på mer än 30 år och antagligen skulle de vara ganska usla nu om jag gjorde det, men det handlar om mina tonår. Hospital Station, fruktansvärd kvinnosyn, men tja, var ett tag jag gillade dem. Pip och Flinx, Xanth (tidiga böckerna) Vissa SW/ST böcker, särskilt Rhiannsu av Diane Duane. Deryni. A Song of Ice and Fire. Heinleins tidiga mer ungdomsinriktade romaner som tillhör hans multiverse - innan han blev helt galen. Brainships.

Vet inte om jag kan räkna dem, men den Blå, Röda, Gråa osv sagoböcker som iofs består av en samling olika sagor och legender.

Vilka är era?

Nu har jag säkert glömt en del och jag ser att i princip alla är gamla. Men, ja, jag är på en liten nostalgitrip för närvarande.

Vilka är era favoriter?

Mina tre stora favoriter är: Lord of The Rings, Harry Potter och A song of Ice and Fire. Inget annat har nått upp till dessa tre än så länge.

Andra som jag också tycker är jättebra är:

-Deborah Harkness trilogi som börjar med "A Discovery of Witches" (All Souls tror jag trilogin heter)
-Trudi Canavans "The Black Magician" trilogy
-Hunger Games
-Brandon Sandersons "Mistborn"-trilogi

Outlander har jag läst de första 3 böckerna och de var jättebra!! Sen fastnade jag på fjärde boken. Får prova igen snart. Finns de som ljudbok?

Jag är mer fantasy när det gäller böcker än scifi men tvärtom när det gäller tv-serier och filmer. Då föredrar jag scifi.

Hmm svårt, det finns många bra men A song of fire and ice, the orcqueen series, profetian om cheysuli, magikernas saga och spegelserien med Stephen dolnadsson är de bästa som jag har läst. Gillar även Dune. Saknar en serie som jag inte kommer på namnet på. 🙂

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka