Bästa sättet att sköta såret?

Bellini

Trådstartare
Jag tog in min fölunge nu på kvällen och visiterade. Hittade då ett sår på baksidan av kotan/överkant av karleden. Ser nästan ut som att hon kanat på något sätt. Det är stort som en femkrona och redan en skorpa på :confused: Vet med säkerhet att det inte fanns där igår kl 17 iaf.
Såret ser inte speciellt djupt ut, men värre än en "vanlig lätt" skrapning.

Tvättade av med jodopax, rörde inte skorpan.

Tips på hur jag sköter såret på bästa sätt?

Sv: Bästa sättet att sköta såret?

jodopax är bra, eller liknande bakteriedödande. Skopor är kroppens egna plåster, så gör som Devils_Girl skrev att håll skorpan mjuk med någon fet salva/creme (jag använder helosan) så det inte blir en förhårdnad som sen kan bli ett ärr

Tror alldeles säkert att det skulle fungera med sali-vaselin. Lägg inte på för tjockt lager bara :)

så länge det är torrt och fint, ingen direkt värme eller någon svullnad så tvättar jag den typen av sår med koksalt och lactasyd tvål.

blir det "geggigt" så är jodopax bra (bra på färska skitiga sår samt om det är gammalt och geggigt), salva använder jag generellt inte på sår då det stänger in såret.

hör kanske inte riktig hit men när ni ändå pratar om jodopax...

i somras gjorde stoet hemma sig illa så vi tvättade med jodopax. sedan fick vi en liten utskällning av ägaren för att vi gjort det så han sa att det inte alls var bra för sårläkningen. han menade att jodopax var det "gamla" sättet att göra det på och förespråkade endast vatten och en mild tvål.

hur är det egentligen?
blev lite förvirrad när vi bara ville göra rent såret och sen fick en utskällning :crazy:

Hej!

Jag använder jodopax sår salva då mina hästar har fått sår på benen. Jag tvättar först med mildtvål för att få bort eventuell smuts. Men salvan är super det blir som en tunn hinna över såret. Det har funkat jätte bra på mina iallafall.

det beror på hur såret ser ut och sitter om jodopax är lämpligast eller inte ;)
på rena fina och färska sår är det inte den lämpligaste sårtvätten, på smutsiga eller geggiga sår är det fenomenalt. lite svårt att generalisera så där över nätet :)

ja, det förstår jag. men som jag förstått då så är det bra med jodopax om såren behöver göras rent lite mer "ordentligt" annars vid "rena" sår vi säger t ex ett litet skärsår på något "bra" ställe så är det tvål som gäller?

som jag minns förr så var det jodopax till allt möjligt.

Hon är lite svullen över kotan tyvärr :( Inte särskillt mycket men ändå så att man kan se om man tittar noga. Ej halt eller feber.

Känns lite överkurs att ta ut veterinär för detta, vad tycker ni?

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 114
Senast: mackan
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 694
Senast: NinaochRambo
·
A
Hästvård Hej, Har ett litet problem med ett sår på en unghäst (3år). Hon skrapade i sin kota igår och jag försökte hälla jodopax på såret...
Svar
15
· Visningar
1 315
Senast: sannabroling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama