Spinn off. Vilka kylslangar använder ni i tråden och hur fäster nu dem?
Mina är en lite äldre version av dessa: (min kompis' häst på bilden)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av träningmängden med sina hästar.
Om någon av Medel Svenssons hästar skulle vara i behov av "kylning" efter ett arbetspass, torde kontakt med veterinär vara första åtgärd för att fastställa orsak till evt värmeutväckling.
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av tränings/itensitetsmängden med sina hästar.
Om någon av Medel Svenssons hästar skulle vara i behov av "kylning" efter ett arbetspass, torde kontakt med veterinär vara första åtgärd för att fastställa orsak till evt värmeutväckling.
Iom att vi har både travare och hopp-fälttävlanshästar, så vågar jag påstå att en hopp- eller terrängträning är minst lika påfrestande för hästarnas ben som travträning. Vad som är ett belastande pass varierar dessutom från individ till individ och beror främst på hur tränad hästen är för uppgiften.
Utöver det så finnst det ju hur många hobbyhästar som helst som har gamla skador eller problem som kan vara anledning att man vill kyla.
Jag säger bara "LOL".
Finns ju för fanden ingen riktig hästmänniska som ser till vad som är bra för hästen idag utan bara hur kändisarna gör och gör sitt bästa att efterapa utan att veta om det är bra för hästen eller inte.
Undrar stort hur vi (och våra hästar) som hoppade 150 cm och tävlade grandprix för 20 år sedan klarade oss utan internet och alla 1010 trender som dykt upp sedan dess utan skador.
På något vis klarade sig våra hästar undan de skador som tydligen är populära i dag, så som varma skenor, varma kotor mmm. Eller så är det bara så att dagens ungdomar/hästägare inte har en jädrans aning om vad som är normaltemperaturer hos en häst efter träning och tror blindt på reklamen som säger det måste kylas om temp överskrider 32 grader. (normal temp i vila på skena ligger tex kring 34-35...)
Eller så kan det vara så att era hästar var tränade för de uppgifter de fick, medans många av "dagens ungdom" (och vuxna!) har bråttom och pushar sina hästar hårdare än vad dom borde i förhållande till hur bra grundtränade de är.... Vilket leder till större behov av "extravård" förr att bota och förebygga skador.
Lite spinoff-varning nu...
Finns ju för fanden ingen riktig hästmänniska som ser till vad som är bra för hästen idag utan bara hur kändisarna gör och gör sitt bästa att efterapa utan att veta om det är bra för hästen eller inte.
Undrar stort hur vi (och våra hästar) som hoppade 150 cm och tävlade grandprix för 20 år sedan klarade oss utan internet och alla 1010 trender som dykt upp sedan dess utan skador.
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av tränings/itensitetsmängden med sina hästar.
Jag undrar faktiskt samma sak. Den ökade blodgenomströmningen som värmen ger är ju det som hjälper muskler och senor att återhämta sig. Om man kyler så stryper man blodgenomströmningen eftersom kärlen drar ihop sig och vilken nytta har det?
Nu är jag förvisso bara utbildad personlig tränare på människa och där visar forskning att kyla försämrar återhämtningen medan värme förbättrar den, Vad är det som gör hästar annorlunda?
Jag undrar faktiskt samma sak. Den ökade blodgenomströmningen som värmen ger är ju det som hjälper muskler och senor att återhämta sig. Om man kyler så stryper man blodgenomströmningen eftersom kärlen drar ihop sig och vilken nytta har det?
Nu är jag förvisso bara utbildad personlig tränare på människa och där visar forskning att kyla försämrar återhämtningen medan värme förbättrar den, Vad är det som gör hästar annorlunda?
Jag säger bara "LOL".
På något vis klarade sig våra hästar undan de skador som tydligen är populära i dag, så som varma skenor, varma kotor mmm. Eller så är det bara så att dagens ungdomar/hästägare inte har en jädrans aning om vad som är normaltemperaturer hos en häst efter träning och tror blindt på reklamen som säger det måste kylas om temp överskrider 32 grader. (normal temp i vila på skena ligger tex kring 34-35...)
Återigen ett så himla trevlig inlägg Så otrevligt att jag inte ens bemötte det när jag såg det första gången men du verkar ju köra denna tonen överallt?
Allt var inte bättre förr och nedsättande generaliseringar är ju alltid underbart att använda som argument på ett diskussionsforum. Du vet inte vem som sitter bakom skärmen på andra sidan
LOL och du letar bara bland mina inlägg för tillfället för att hitta orsak att anmäla och blocka mig. Väldigt vuxent beteende måste jag säga
Nej, detta läste jag faktiskt först men trodde du bara var något troll
Hehe, då var jag nog ett troll redan för 4 - 5 år sedan då du först gillade och ogillade mina inlägg. Du borde lärt vid det här laget att jag ALLTID skriver vad jag tycker är sanningen.