Fredrika B
Trådstartare
Jag har kommit till en punkt där jag kommer att bli tvungen att på bästa vis försöka begränsa min hästs möjlighet till krubbitning. Hästen, en 11 årig valack har krubbitit så långt jag har kunnat spåra honom. Under de sex månader han stått hos mig har jag mixtrat med det mesta i hans miljö utan resultat. Hästen är ordentligt genomkollad på klinik utan att man hittat något fel. Jag har läst det mesta man kan komma över i ämnet och har själv varit skeptiskt till alla hjälpmedel som finns att ta till. Forskningen säger ju att hästen inte sväljer luft vid utförandet av denna stereotyp, men i mitt fall stämmer inte detta, min häst har stora problem med gasansamling. Nu efter ett par gaskolikanfall (+ komplikationer på det) samt känningar hela tiden av och till måste jag göra något för att få stopp på detta elände. Så, ni som har erfarenhet; -hur skall jag gå till väga för att på bästa vis kontrollera hans krubbitning? Vill inte använda rem, men inser att jag kanske kommer att bli tvungen...