Bästa sättet att kontrollera krubbitning, -om det blir ett måste!

Fredrika B

Trådstartare
Jag har kommit till en punkt där jag kommer att bli tvungen att på bästa vis försöka begränsa min hästs möjlighet till krubbitning. Hästen, en 11 årig valack har krubbitit så långt jag har kunnat spåra honom. Under de sex månader han stått hos mig har jag mixtrat med det mesta i hans miljö utan resultat. Hästen är ordentligt genomkollad på klinik utan att man hittat något fel. Jag har läst det mesta man kan komma över i ämnet och har själv varit skeptiskt till alla hjälpmedel som finns att ta till. Forskningen säger ju att hästen inte sväljer luft vid utförandet av denna stereotyp, men i mitt fall stämmer inte detta, min häst har stora problem med gasansamling. Nu efter ett par gaskolikanfall (+ komplikationer på det) samt känningar hela tiden av och till måste jag göra något för att få stopp på detta elände. Så, ni som har erfarenhet; -hur skall jag gå till väga för att på bästa vis kontrollera hans krubbitning? Vill inte använda rem, men inser att jag kanske kommer att bli tvungen...

Sv: Bästa sättet att kontrollera krubbitning, -om det blir ett måste!

Min tanke också, det är oftast på stall en häst utvecklar och praktiserar kubbitning. Längre utetider, fri tillgång till mat, box som passar hästens temperament bättre ( lugnare/ mer liv och rörelse), mer motion mm kan kansek hjälpa lite.

Tack för svaren! Han står i ett lungt litet stall, verkar trivas fint med sina kompisar i hagen. Hästarna går ute 06-21 i -ibland längre. Han står på fri tillgång både ute och inne. Tror faktiskt inte att det hade spelat någon roll om han hade stått på lösdrift, han krubbar glatt lika mycket ute som inne. Han rids varierat 6 dagar i veckan. Har också plockat bort all stärkelse och socker från hans foderstat utan resultat.

Senast ändrad:

Hästen får inte gaskolik av att krubbbita den krubbiter för att magen klyddar för att frigöra endorfiner som smärtstillar magen.
Det är 1800 tal att tro att det är tvärtom, det är kunskap som varit känd länge att man helt fått det om bakfoten förr när man trodde det var tvärtom.
Åtgärda magen istället för krubbitningen, att hindra honom från att krubbita är inget annat än djurplågeri, den enda skada de tar av att krubbita är att de sliter sina tänder och det kan skapa spänningar muskulärt i nacken.

Och nej det är långt ifrån alla som är hjälpta av att gå på lösdrift eller få fri tillgång på foder. Krubbitning beror inte på understimulans som man förr trodde.
Jag har tex en som har överproduktion av magsyra, hon krubbar enbart när hon äter och aldrig annars. För henne är gräsperioden den värsta speciellt nu innan det finns några mängder med gräs, hon betar en stund och står sen och krubbar på stolparna i hagen, betar en stund igen och så håller det på under hela gräsperioden. Finns det inget att äta så krubbar hon heller aldrig, för henne är fri tillgång det sämsta man kan ge henne.

Hon har en extremt känslig mage och det tog många år innan man lärde sig vad hon kan äta eller inte. 1 äpple tex och hon får gaskolik direkt. Ett par bitar morötter klarar hon men det framkallar ordentligt med krubbningar så det retar mkt. Betfor tål hon inte alls får gaskolik direkt.
Lucern, vetekli och hippoalfa är foder som funkar på henne. Kokta linfrö var ett måste under många år en enda dag utan dem och hon fick kolik. Nu är hon så stabil i sin mage och vi vet vad hon tål och inte så nu har vi faktiskt kunnat gå ifrån dem. Men de finns alltid hemma om det skulle bli problem. Nu är denna dam väldigt tydlig med när något är på gång och kallar helt enkelt ut mig i stallet genom att banka i dörren så snart hon känner att det spänner i magen och då tar jag helt enkelt ut henne en stund i ridhuset och släpper henne oavsett tidpunkt på dygnet lite bus brukar snabbt få ut gaserna och man slipper att det blir ordentlig kolik av det.
Har även en annan med samma pappa och även den har känslig mage dock inte så pass att den krubbar men blött hösilage tål hon inte alls får gaskolik direkt tom om hon bara får det en gång (om där är ett blötare parti i en normalblöt bal).

Så orsakerna som framkallar kolik för en känslig mage kan vara helt olika så man måste försöka hitta vad det är som är problemet för just den hästen

Tack snälla för ditt utförliga svar! Som jag skrev så visar ju forskningen att krubbitningen inte leder till gasansamling, -men jag ser tydliga samband mellan krubbitning -gasighet och ont-ännu mer krubbitning och kolik. Det blir en ond cirkel. Man har gjort gastroskopi på hästen och det visade inga tecken på magsår eller ärr från gamla. Han får alltså fritt med hö, lucern, linfrö samt mineraler. Jag har observerat hästen noga, mixtrat med olika fodermedel under 6 månader men jag kommer inte fram till något.

Senast ändrad:

Får han kokta linfrö ? Linfrökaka var inte tillräckligt för min tidigare utan hon behövde slemmet som de kokta ger som skydd i slemhinnan.
En sak som vi gav som hon svarade väldigt positivt på i det tidiga skedet när magen var väldigt ostabil var Fiberplex (biofarmab) ser ut ungefär som veteklipulver och de skall ha ett par dl uppblött i maten 2 ggr om dagen. Denna dam var väldigt tunn när hon kom hit och var helt omöjlig att få upp i hull men när hon fick fiberplexen så vände det helt och sen den perioden har vi tvärtom problem att hon är svår att hålla nere i hull, så uppenbart påverkade det någonting i magen på henne rejält så att hon plötsligt kunde ta åt sig maten mkt bättre något läkte väl helt enkelt iom att hon sen aldrig haft problem med att ta åt sig maten.
Kan ju vara värt att prova.

Du tänker lite fel när du tror att den får kolik av krubbningen cirkeln ser förr ut så här.
Ont i magen - krubbar - hjälper inte tillräckligt ännu mer ont i magen - krubbar ännu mer - fortfarande jätteont i magen - kolik.

Lucern kan ge gaskolik om den inte ätit det tidigare och fungerat med det så prova att byta ut det mot något annat, hade för många år sedan ett fullblod som inte alls klarade lucern utan fick gaskolik redan efter några dl. Provade en gång till flera år senare men samma reaktion då så det finns uppenbarligen några som får den effekten av det.

Ja det är ett aber med luftsväljning och krubbitning. Har provat allt och kommit fram till att det bästa för min häst är regelbunden utfodring med mycket stråfoder. Får mat 5 ggr/dygn. Ingen krubbitar rem. Det som har hjälpt mest är att hon numera inte har någon granne - har byggt för hennes box helt och hon mår nu super bra och krubbar "bara" vid utfodring och när hon är ivrig att få komma ut och träna. Jag har en känsla av att det är vi människor som mår sämst av detta beteende.

Oavsett vad grundorsaken är så är det naturligt för hästen att få röra sig merparten av dygnet (även om det givetvis inte funkar för 100% dem), få hästar utvecklat krubbitning och liknade vanor när de går i lösdrift och många blir bättre. Det är inte rimligt att tro att grundorsaken till krubbitning är dålig mage utan snarare det som orsakar den dåliga magen.

Ja, du har kanske rätt, kanske är jag ute och cyklar. Det är bara så konstigt, det är två gånger han har varit helt bra i magen sen han kom i princip. Första gången var när han fick en rundbal med hö till sig, den var så smaskig att han inte lämnade den för att krubba alls och då blev magen fin. Tills han kom på att han kunde krubba på balen... magen dålig igen. Andra gången var efter vistelsen på kliniken, där hade han inte möjlighet att få tag någonstans och kunde följaktligen inte krubbita. När vi hämtade honom var magen fin och hästen glad. Ja, han har ätit 2 dl linfrö morgon och kväll. Jag har provat utan lucern, lucern av annan sort, bara hö, bara silage etc etc. Jag ger upp!

Oavsett vad grundorsaken är så är det naturligt för hästen att få röra sig merparten av dygnet (även om det givetvis inte funkar för 100% dem), få hästar utvecklat krubbitning och liknade vanor när de går i lösdrift och många blir bättre. Det är inte rimligt att tro att grundorsaken till krubbitning är dålig mage utan snarare det som orsakar den dåliga magen.

Jo orsaken till krubbitning är just känslig mage, något som oftast är nedärvt just nedärvningen har man sett hur länge som helst och det är orsaken till att just krubbitning är en av sakerna som observeras noga i uppstallningen i samband med hingstproverna.
Det finns många exempel på unghästar uppväxta i lösdrift som ändå börjar krubbita redan under lösdrifttiden tyvärr.

Ja, du har kanske rätt, kanske är jag ute och cyklar. Det är bara så konstigt, det är två gånger han har varit helt bra i magen sen han kom i princip. Första gången var när han fick en rundbal med hö till sig, den var så smaskig att han inte lämnade den för att krubba alls och då blev magen fin. Tills han kom på att han kunde krubba på balen... magen dålig igen. Andra gången var efter vistelsen på kliniken, där hade han inte möjlighet att få tag någonstans och kunde följaktligen inte krubbita. När vi hämtade honom var magen fin och hästen glad. Ja, han har ätit 2 dl linfrö morgon och kväll. Jag har provat utan lucern, lucern av annan sort, bara hö, bara silage etc etc. Jag ger upp!

Att han inte lämnade balen för att krubba var ju helt enkelt för att han mådde bra i magen, samma när han kom hem från kliniken. Känner de ett behov av att krubba så lyckas de alltid göra det de är uppfinningsrika i vad de kan ta stöd av. Frågan är vad är det som utlöser hans onda i magen någonting är det och det behöver inte vara just maten det kan vara något som utlöser stress i rutinerna också. Ibland fungerar de dessutom inte alls som man skulle kunna tro. Mitt sto som krubbar tex mår som allra bäst när hon får långa dagar stående i transporten/lastbilen på tävlingar trots att hon har kanter serverade i båda perfekta att krubbita på kan hon stå där i timtal och aldrig någonsin ens göra en tendens till att krubba inte ens om hon äter hö där. I boxen krubbar hon som sagt enbart när hon äter aldrig någonsin annars mellan måltiderna. På henne får jag faktiskt en känsla av att kombinationen rörelse och mat är det värsta för henne. Nu har ju hon en överproduktion av magsyra som utlöses just i samband med att hon äter och det kan ju vara förklaring till att magen tåler det bättre om hon står stilla när hon äter och tills det stabiliserat sig igen.

Jättestort tack för att du delar med dig av din kunskap :bow: den nya kunskapen måste spridas så att inga fler människor sätter på det tortyrredskap som en rem är.

Delvis knapplån

Jag har en bekant vars egen uppfödning började krubbita som åring på sommarbete. Där var varken brist på mat eller rörelse men däremot hade hon fått nya hagkompisar och kände sig förmodligen vilsen och oönskad eftersom de inte var helt snälla mot henne. Sådant sätter sig på magen direkt på en känslig häst. Långt innan den forskning som Gylle hänvisar till var känd så märkte hästens ägare att hästen blev sämre om hon fick mat i krubban. Det blev ett stressmoment för henne för det blev överslag för det var så gott.
Vad jag har läst så har man också kommit fram till att den stressen som hästen blir av med genom att bita ordnar den utlopp för på annat vis om den inte får bita. Ungefär som att ta ifrån en rökare dess cigaretter och som hen då genast ersätter med mängder av godis.
Risken är alltså att man får en häst som mår dåligt och försöker få utlopp för den inre stressen på annat sätt om den inte får utföra bitningen.

Har du provat att ge yea-sacc? Det är ett pulver som hjälper magen att bygga upp och bibehålla en bra bakteriekultur i mage och tarmar. Det har hjälpt min känsliga häst jättemycket. Mer än vad bakjästen hjälpte som hon fick förut. Dagsgivan är 1 msk yea-sacc och det motsvarar ungefär 0,5 kg bakjäst så det är väldigt koncentrerat och väldigt effektivt. Yea-sacc finns att köpa hos svenska foder och hos åf för Dodson&Horrell men är väldigt mycket billigare hos svenska foder.

Hoppas att du får ordning på din hästs mage.

Jo orsaken till krubbitning är just känslig mage, något som oftast är nedärvt just nedärvningen har man sett hur länge som helst och det är orsaken till att just krubbitning är en av sakerna som observeras noga i uppstallningen i samband med hingstproverna.
Det finns många exempel på unghästar uppväxta i lösdrift som ändå börjar krubbita redan under lösdrifttiden tyvärr.

Ja det finns hästar som krubbiter i lösdrift även om de är betydligt färre än bland de uppstallade hästar. Känslig mage kan säkert nedärvas, men arv är knappast enda orsaken till magproblem och om hästen vekrigen får symptom är mycket beroende på miljön och givetvis maten.

Ja det finns hästar som krubbiter i lösdrift även om de är betydligt färre än bland de uppstallade hästar. Känslig mage kan säkert nedärvas, men arv är knappast enda orsaken till magproblem och om hästen vekrigen får symptom är mycket beroende på miljön och givetvis maten.

Du har nog inte så mkt egen erfarenhet av sådant va ? Du bara tror och har inte satt dig in ett skit ens i den forskning som finns eller hur ?
Sluta sprid okunskap och se till att uppdatera din kunskap istället.

Sprida okunskap som att få hästar i lösdrift krubbiter och att alla magproblem inte är ärftliga och att även de ärftliga påverkas av miljön? Är det det du menar med okunskap eller?

Jag har fött upp en häst som började krubbita på stolpar på betet som tvååring, så att det enbart skulle utlösas av tristess tror inte jag heller på då hon hade mycket kompisar och gott om bete. Hon gör det inte inne i box så mycket, men ofta efter utfodring i krubba. Nu tjärade vi alla stolparna i hagen, hon kunde då tidvis stå och krubba på träd i hagen, men det förstörde inte staketet. Hon är nu såld och tränas av sin nya ryttare som uppger att hon krubbar en del efter utfodring i krubba, men inte mycket annars, de har också tjärat stolparna i hagen. Hon har aldrig haft rem, och kommer förhoppningsvis aldrig få det. Vi har aldrig märkt av att hästen haft andra magproblem, förutom krubbningen då.

*kl*
Min 4-åring har enligt uppfödaren ärvt sin krubbitning av mamma, men jag tror han ärvt hennes känsliga mage.
Klockrent att han måste krubba när han fått kraftfoder, det är "för gott". När jag blandat kravtfoder med mycket lucernhack tar det längre tid att äta och då verkar han må bättre.

Fiberplax var ett bra tips jag ska testa på den här, har fått bra resultat på andra hästar med det :bow:

Tack snälla för ditt utförliga svar! Som jag skrev så visar ju forskningen att krubbitningen inte leder till gasansamling, -men jag ser tydliga samband mellan krubbitning -gasighet och ont-ännu mer krubbitning och kolik. Det blir en ond cirkel. Man har gjort gastroskopi på hästen och det visade inga tecken på magsår eller ärr från gamla. Han får alltså fritt med hö, lucern, linfrö samt mineraler. Jag har observerat hästen noga, mixtrat med olika fodermedel under 6 månader men jag kommer inte fram till något.

Jag måste bara säga att jag ser samma samband på min häst som du gör på din. Jag har läst forskning och tagit del av nya råd och rön angående krubbitning och att de inte sväljer ner någon luft när de krubbiter.

Min häst sväller upp när hon krubbiter och får väldigt mycket gaser av det såklart. Det har aldrig lett till gaskolik men det råder liksom inga tvivel om att hon får ner luft i magen när hon krubbiter. Trodde först att det var något foderrelaterat eller stressrelaterat och visserligen kan det vara det sistnämnda men om hon får mat och inte har möjlighet att krubbita så sväller hon inte upp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Lazy Lady
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fille
·
Träning Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
31 306
Senast: true_blue
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 811
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka