Bästa sättet att hinna visa honom så mkt som möjligt

Trasdockan

Trådstartare
På lördag ska jag tävla på min ungponny, hans första lokala. Vi har träningstävlat en gång innan och då fick han en chock i första klassen av allt nytt och vi kom inte runt. I andra klassen kom vi runt hela banan felfritt!

Men detta betyder alltså att han måste hinna se så mycket som möjligt av banan innan vi startar, vad är ert bästa tips? Att trava runt så han hinner se allt eller att koncentrera sig på dom "farligaste" hindrena och att han får lukta på dom?

Hur länge brukar man hinna vara inne på banan innan de säger varsågod och rid?

Sv: Bästa sättet att hinna visa honom så mkt som möjligt

Rid runt lite inne på banan, se till att rida nära staketet så att han kan bekanta sig lite med eventuell publik. Rid runt hindrena, är det något särskilt som han reagerar på så kan du uppehålla dig lite längre vid det. Ta god tid på dig och känn dig inte stressad, det känner hästen. Hur lång tid det tar till startsignal är olika från speaker till speaker, omöjligt att säga. Från det att du har fått startsignal har du 45 sekunder på dig att gå genom startlinjen. Om du inte passerar denna inom 45 sekunder börjar din tid att gå (det du riskerar då är ju att få tidsfel, men om det är en orutinerad häst är det kanske inte hela världen? viktigare att ge den en bra upplevelse). Sen vet jag inte exakt hur lång tid det därefter får gå innan du måste starta för att du inte ska bli utesluten, men det står säkert i TR. Borde inte vara mindre än 15 sekunder iaf, vilket betyder att du åtminstone har 60 s på dig från det att du har fått startsignal. Det är ganska lång tid, så jag tycker att du ska ta tid på dig, andas och lugnt rida runt på banan. Eftersom det är en unghäst så är det viktigt att ge honom en trevlig upplevelse.

Rid runt lite inne på banan, se till att rida nära staketet så att han kan bekanta sig lite med eventuell publik. Rid runt hindrena, är det något särskilt som han reagerar på så kan du uppehålla dig lite längre vid det. Ta god tid på dig och känn dig inte stressad, det känner hästen. Hur lång tid det tar till startsignal är olika från speaker till speaker, omöjligt att säga. Från det att du har fått startsignal har du 45 sekunder på dig att gå genom startlinjen. Om du inte passerar denna inom 45 sekunder börjar din tid att gå (det du riskerar då är ju att få tidsfel, men om det är en orutinerad häst är det kanske inte hela världen? viktigare att ge den en bra upplevelse). Sen vet jag inte exakt hur lång tid det därefter får gå innan du måste starta för att du inte ska bli utesluten, men det står säkert i TR. Borde inte vara mindre än 15 sekunder iaf, vilket betyder att du åtminstone har 60 s på dig från det att du har fått startsignal. Det är ganska lång tid, så jag tycker att du ska ta tid på dig, andas och lugnt rida runt på banan. Eftersom det är en unghäst så är det viktigt att ge honom en trevlig upplevelse.

Man har alltid en "max-tid" på hur länge man får vara inne på banan (inte den vanliga maxtiden som ger tidsfel, utan en helt annan). Hur lång den är beror på hur lång banan är osv, alltså ingen "fastslagen" tid i TR.

Oftast blir man insläppt på banan innan ryttaren före startar, du har alltså ca 1,5-2 min på dig innan du startar. Man hinner då trava runt manegen, rida förbi hinder och publik och se sig omkring lite. Är det något särskilt din häst reagerar på så ta en extra volt just där.

Jag brukar planera hur jag ska rida när jag kommit in på banan. Först går jag själva banan, sen funderar jag lite på vilken väg jag ska trava runt när jag blivit insläppt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar