bästa sätten att få en skimmel vit ?

S

shegall

heej, några som har några tips om hur man får en skimmel vit nu på vintern när man helst inte vill tvätta dom ? :D

Sv: bästa sätten att få en skimmel vit ?

om det inte finns någon snö då ? ;)

potatismjöl funkar på tex kissfläckar osv.

Utan att tvätta?? Hmmm de flesta medel måste ju sköljas bort. Svampa bort enstaka fläckar kanske bara?

Sparkdräkt? Borde väl vara mer heltäckande än täcke i alla fall.

snälla berätta för mig om ni kommer fram till någon mirakelkur...:)

det funkar inte!

enda som funkar är att tvätta. så länge man har stall och varmt vatten är det ingen fara, bara man täcker rejält efteråt med hals och flera ylletäcken och inte låter den gå ut innan den torkat.

förutsätter att hästen är klippt, annars är det det första du måste göra... är omöjligt att hålla en vit häst ren annars, och det går inte att tvätta en häst med full vinterpäls!!

Klippa och täcka är enda chansen för mig att kunna rida eller annat, vinterhalvåret om det ska se ut så här i hagarna...

Mina mirakelkurer på 'min' skimmel under vintern var;
* Lini(ment)-schampo, du tvättar det som vanligt utan att behöva spola ur!
* Ryktsten
* Torrschampo
:love::bow:
Funkade det på min häst så lär det funka på andras också!;)

Klorin!

Skojja lite bara! Men, jag ska säga det att det gick elaka rykten om vissa perserfolk på kattutställningar på 90-talet som använde sig just av klorin för den sista finishen av katten. Vet inte om det var en myt eller inte, men man vet ju att det brukar finnas folk till allt...:angel:

Men skämtåsido, har inte H**ks en typ av sisalduk som sägs ta bort kissfläckar o sånt? Har inte provat själv, bara hört/sett.

Om det är fläckar du vill ha bort så fungerar potatismjöl..
Blöt ner, gnid in potatismjöl och låt torka. Borsta sedan igenom ordentligt. Fungerar bättre än torrschampo tycker jag!;)

Potatismjöl har en enastående förmåga att dra åt sig allt möjligt skit! (vet jag efter en liten rödvinsincident på mammas vardagsrumsmatta i den tidiga tonåren... harkel..:angel:)

heej, några som har några tips om hur man får en skimmel vit nu på vintern när man helst inte vill tvätta dom ? :D

Blunda och visualisera? :idea:

Jag brukar borsta fläcken medhårs och mothårs, dvs gnugga. Oftast försvinner det mesta då. Torrschampo, men jag tycker inte att det tar bort allt... Det effektivaste, tycker jag, är att tvätta med lite schampo och vatten. Man behöver ju inte tvätta hela hästen, utan bara fläckarna.

Men det som är minst ansträngande och mest avslappnande är att höja sin toleransnivå :angel:
/Pepson, lycklig skimmelägare :smirk:

Jag hörde en gång att man kunde använda väteperoxid(hur nu det stavas :confused: ) Som egentligen är till för att bleka horn med. h*n som berättade sa att man får ha handskar på sig och vatten nära till hands, sköjla direkt ( tydligen jättefrätande?) och att alla fläckar skulle försvinna. Tydligen skulle det fräsa rejält...

Vad JAG tycker om detta är att det verkar lite sjukt, så starka medel till en häst? Nää, hellre lite fläckar för mig!

Nån annan som har hört om denna teknik?

torrschampo är jätte bra och effektivt, det enda som är lite dåligt med det är att om det är fuktigt ute (vintertid) så kan det ta extremt lång tid för scahmpot att torka (torka måste det ju göra för att man ska kunna borsta bort det) Då kan man ta ett annat super duper medel som är skonsamt mot hästen, aloe vera för häst har en vårdande glansolja som man kan använda till mkt, blandannat smörja på på skimmelfläckar och sedan gnugga, det stör inte huden heller. Den kan även användas för att skydda man och svans vid flätning eller framhäva ögon nos eller tecken på benen/ansiktet! En super olja!:rofl:

Ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden men tänkte att ni kanske fått nya tips och ideér :D. har användt ryktsten på min sköthäst men nu är det så (skäms) att jag borstat lite för mycket med den, så att han knappt har nån päls kvar och fått små sår :crazy:.
Har testat potatismjöl och tycker inte att det ger nåt resultat. Är också omöjlig att spruta med sprayflaskor på! Nån som kanske har det lika svårt som mig :angel: ??

tvål och vatten på fläcken, jag har två skimmlar och det är enklast och bäst.

ryktsten ska EJ användas i detta syfte då den drar av pälsen och gör så det blir sår. :crazy: vilket du ju upptäckt nu.. den är menad för tjocka pälsar. och för att ta bort lösa hår.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Mat Vi äter alltid hemagjord Pizza på fredagar och har nu köpt en pizzaugn och vill göra den perfekta pizzan :) Nu vill jag ha era tips på...
2
Svar
38
· Visningar
1 436
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka