Bästa sätt och träning upp kondisen & musklerna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CrazyGirl

Vill ha tips och råd hur jag ska träna upp kondisen och musklerna på ett sto jag har på foder.
Som är omusklad, och inte har så bra kondis.

Hon är en travare, på 15 år..
Hon är riden osv, men behöver mer muskler och bättre kondis.
Inte mycket riden innan, utan stått avstalld ett bra tag.
Ge gärna tips o råd hur jag ska träna henne, hur ofta, länge m.m jag kan rida henne, i vilka gångarter osv.
Behöver tips, och råd.
Känns som mina ider är slut.

Har longskera henne i skritt inspänd några minuter i varje varv osv..
Så hon får gå inspänd, ridigt henne inspänd osv.
Varit ute och skritta en väg, som tar ca 20 min.
Inga jobba backar eller så.
Utan bra väg, mest raksträcka.

Tacksam för all råd o tips jag kan få :)

Sv: Bästa sätt och träning upp kondisen & musklerna?

Ut och klättre massor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! upp och ner så mycket som bara går! Galoppera mycket för då får hästen upp magen och musklar därför ryggen! Kondis är väl bara att börja från början.... skritta långa turer och efter det ökar du tempot ju mer du känner att hon orkar! Mer råd än så har jag inte

Du har alltså bara skrittat än så länge? Du bör skritta riktiga långrundor för att sedan gå upp till en del trav och sedan öka på.

Sedan tycker jag att du ska klättra, du kan ta längre och mindre branta backar. Cavaletti är också bra för ryggmusklerna.

Först och främst tycker jag du ska ägna dig åt mitt översta stycke.

Tack, för tipsen.
Blir längre skritt turer nu då på henne.
Har enbart skrittat henne, två tre trav steg i mellan åt.

Och sen låtit henne skritta inspänd på volt osv..
Ett tag i varje varv.
Men blir mer skritt nu, och sen lite klättring.
Och träna över lite bommar osv.

Jag har den senaste tiden bara skrittat min tjej av olika anledningar, och OJ vad fin hon har blivit! Det börjar poppa upp muskler lite här och där!:D
Så mitt tips är skritt, skritt, skritt till att börja med, inte bara någon vecka utan en månad iaf.
Jag har skrittat ganska långa pass, minst 1 timme och väldigt mycket i skogen, när jag tänker efter har nog 85-90% varit i skogen...
Upp och ner för alla backar, gå utanför stigen så pollen får lyfta ordentligt på benen;)

Jag har den senaste tiden bara skrittat min tjej av olika anledningar, och OJ vad fin hon har blivit! Det börjar poppa upp muskler lite här och där!:D
Så mitt tips är skritt, skritt, skritt till att börja med, inte bara någon vecka utan en månad iaf.
Jag har skrittat ganska långa pass, minst 1 timme och väldigt mycket i skogen, när jag tänker efter har nog 85-90% varit i skogen...
Upp och ner för alla backar, gå utanför stigen så pollen får lyfta ordentligt på benen;)

Ok.
Härligt att din hästen blivigt så fin. :)
Vi har en as bra väg i skogen, som är mycket lufta på benen, klättra osv.
har inte våga rida den ännu, pga av att den är väldigt jobbig för hästarna.
plus att där finns det möjlighet o klättra man kan välja o inte klättra.
men även o klättra.
har ridigt där mycket med min andra häst, som är igång o varit i flera år osv.
aldrig varit avstalld eller så, längre tid.
utan haft muskler osv, o där håller jag i gång han bra.
tar ca 40-50 min att rida runt den vägen.
Kanske skulle börja rida den med henne, o se om de är bra.
Inte varje dag kanske.
Men de är väl även nyttigt o bra att hon går inspänd i mellan åt?
Med snodd osv, i ridning, longskering?

Då jag själv aldrig har använt inspänning så är jag lite fel person att svara på det men om hon är inspänd på rätt sätt så att hon arbetar med ryggen och trampar under sig med bakbenen så ser jag inget fel med att arbeta henne inspänd ibland, tömkörning är ju ett annat alternativ till longering som brukar rekomenderas här på buke. Har du ingen erfarenhet av det själv så kanske du kan be någon annan kunnig att lära dig?:laugh:

Använder du en sk halsförlängare så är ju risken relativt stor att hästen din bara böjer på nacken. Tillfällena jag använder mig av longering är då hästen ska "rasta av sig" lite innan jag rider, hoppas ni förstår hur jag menar.

Skulle rekomendera tömkörning framför longering med halsförlängare.

Men de är väl även nyttigt o bra att hon går inspänd i mellan åt?
Med snodd osv, i ridning, longskering?

Använd chambon i longeringen så blir överlinjen fin och hästen jobbar korrekt utan falsklur...

Ok
Ska testa på att tömköra, har sett på när en kompis tömlongskerat sin häst.
Såg inte så svårt ut, men ska nog be henne hjälpa mig med min också.

:idea: Att intervallträna är jätte bra för kondisen! Jag tror du efter ha värmt upp, galopperar 2 min vilar 1 min och gör det ca 3 gånger. Men du bör börja väldigt försiktigt och bygga på allt eftersom hästen får bättre kondis.

Om hon knappt har travat än så känns det lite tidigt att börja med galopp-intervaller :)

Va inte rädd för att ge dig ut på skogsvägar som i dina ögon kanske ser jobbiga ut, hästarna är grymma på att ta sig fram och de som inte är vana vid att lyfta på fötterna för massa stenar och annat lär sig otroligt fort. Väldigt kul när man märker att ens polle bara blir bättre och bättre på att lyfta fötterna och ta sig fram :)

Har man en lång sträcka som är jobbig så kan man beta av den allt eftersom, ingen idé att stressa fram.

Ha det så härligt ute i skogen!

Att intervall träna är de inte tal om ännu, tycker jag själv.
Hon har ju galoppera o trava tidigare hos ägaren.
Men själv anser jag att jag vill gå försiktigt fram.
Vetrinären kommer imorgon eller på onsdag ut och ska göra ännu en besiktning av henne.
ska rådfråga lite o se vad hon anser om hullet osv.
muslerna m.m
har en slinga i skogen, som jag tror blir kanon på de ni sagt här i tråden. :)

den är mysig, o samtidigt lufta på benen o lite backe.
inte så krävande.
men lite grann, o man får svänga lite förbi träd osv.
tror den kan bli toppen o börja med.
och sen är den så bra, för den går o öka ut sen.
börjar med halva, för o sen ökar ut med hela vägen vart efter.
så lär nog de synas resulltat :D

Du komer få en superpålle efter alla dessa råd kan jag lova! Så det är bara att köra på nu... skritta kan du typ göra hur långa turer som helst! Hästar tycker bara det är skönt och få komma ut och röra på sig och dom blir ju inte precis trötta av skritten!

Nej precis, för att skritta krävs ingen direkt kondition. Skritta som sagt långa pass, ta gärna med sällskap, blir lätt lite tråkigt annars..;)

galopper mycket? med en häst utan kondis? skulle magen göra så att dom får upp ryggen? nej du, när hästen får med sig bakdelen och trampar under sig så höjer den ryggen, en häst får inte muskler av en massa flå ridning!!

Ut och klättre massor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! upp och ner så mycket som bara går! Galoppera mycket för då får hästen upp magen och musklar därför ryggen! Kondis är väl bara att börja från början.... skritta långa turer och efter det ökar du tempot ju mer du känner att hon orkar! Mer råd än så har jag inte

galopper mycket? med en häst utan kondis? skulle magen göra så att dom får upp ryggen? nej du, när hästen får med sig bakdelen och trampar under sig så höjer den ryggen, en häst får inte muskler av en massa flå ridning!!

klättra backar (i skritt!!) och börja med långa skritt rundor. Trappa sedan upp steg för steg :) glöm inte att kondis och muskler inte är något som kan fås på en vecka :)

Självklart menade jag ju inte att hon skulle galoppera nu i början men sedan tills hon fått upp kondisen...! Och enligt min massör så är det jätte bra att galoppera massor raksträckor för det höjer tydligen ryggen massor :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama