Bästa sätt att bygga upp muskler och kondition?

T

TheDot

Hej! Nu efter sommaren ska jag sätta igång min pålle igen efter betet och undrar hur jag bygger upp hans muskler och kondition på bästa och snabbaste sätt?
Är det nån som vet nåt bra är jag väldigt tacksam för svar!

Ha det bra :bump:

Sv: Bästa sätt att bygga upp muskler och kondition?

Det finns många bra sätt att snabbt och lätt bygga upp muskler och kondition. Mycket skrittarbete för konditionen, klättra i backar och kupperad terräng. Det finns tusentals sätt, men att vara ute i skog och mark är riktigt bra.

Okej tack men när man skrittar ut i skogen ska man jobba hästen eller bara ha långa tyglar?

Ha det bra ;)

Både och, du börjar ju uppvärmning på långa tyglar, sen kan du börja gå fram i samtald skritt, trav och eventuelt galopp och underlaget tillåter, och då har du ju kort tygel. Kom bara ihåg att länga tygeln om du rider nedför en backe så du inte drar hästen i munnen, men det visste du nog redan :smirk:

Ja men tack ändå :)

Med hjälp av tömkörning får du fram mycket muskler.

Långa turer i skogen är nog bästa receptet! Gå bort från stigarna och gå uppför, nerför, halter i nerförsbacke, rygga uppför, långa skritt- och trav-perioder. Om underlaget är bra kan du ju galopepra längre och längre sträckor allt eftersom hästen byggs upp. Men det ska kanske inte vara race-galopp, utan arbetsgalopp.

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat