Bästa sätt att bränna fettdepåer?

Sv: Bästa sätt att bränna fettdepåer?

Jag är också för blötläggning av hö (blöter själv till mina hästar). Har flera positiva egenskaper. Dock att det ger en synbar förbättring på en IRhäst står inte jag för. Men som sagt, studier kommer komma, vilket är mycket bra :)

Normal övervikt är en sak, men har de även lagt på sig depåer bör man åtgärda det med både översyn av kosten och motion.
bättre det än att vänta tills nästa gång som hästen står o då bygger upp det igen.
Du kan inte föreställa dig vad som skulle hända om hästarna i din studie gick på bra bete:confused:

Vet du om allt annat foder som de får?

Självklart ska matintaget vara anpassat för viktnedgång. Jag tolkade ditt inlägg att maten var det avgörande för att lyckas få ner hästen i vikt. Jag anser att för en sund häst (bortsett från övervikten då) som kan röra på sig, är motion det bästa för att lyckas med viktnedgång. Det ökar livskvalitet för både häst och ägare.

Sen det här med normal övervikt. Hur menar du? Jag kanske missförstår dina inlägg men en häst som är överviktig har väl synliga depåer. Hur annars kan man avgöra om hästen är överviktig. Menar du att det är speciella depåer, de som nämns i IR sammanhang, och att matreduktion är det bästa då? Men med IR är det väl precis tvärtom. Motion ger bästa resultat på IR hästar (förutsatt att dom har en anpassad diet). Men alla hästar med depåer har inte IR, men det antar jag att du vet.

Jag förstår inte ditt resonemang. Om du nu inte menar i förebyggande syfte. Mota Olle, genom en väl anpassad diet. Men det är lite svårt att förebygga i efterhand. Tråden handlar ju om att få bort fettdepåer på bästa sätt.

Senast ändrad:

En sommarfet häst räknar jag om "normalt tjock". Sådant som lätt tas bort med motion i o m att den då inte längre har fri tillgång som sommartid.. Men om den har ponnyvalken på sidan av ryggen, depåer på kors o t o m länd är det svårare.

Saken med det fettet är att de kan bli IR av det- som på människan.

Självklart är motion bäst, men som det ser ut i många fall rider man inte lika mkt vintertid o kanske dessutom ger mer för att det är "kallt".

många missbedömer sin träning o är hästen en flegmatisk o rörelsesnål individ är det inte mer än att fång hålls borta. Många har väldigt många ursäkter för att inte rida så mkt som det krävs. Hästen går ej ner.
Går det år med depåer är IR troligt.

Jag har för mig att någon sagt (alltså, jag har inga som helst vetenskapliga belägg för det) att skritt är en energibesparande gångart, men det beror ju mkt på hur hästen rör sig. Skrittar man på i ett bra tempo så att hästen rör samtliga muskler så "jobbar" den ju även i skritten och således förbrukas energi. Jag menade inte att jag tyckte skritt var meningslöst, men det kanske lät så.
Och precis som du själv säger är det ju bättre att hålla sig till skritten lite för länge (i och med skadan) än att gå för fort fram.

Det är ju många travtränare som älskar is som underlag just för att det är lagom svikt enligt dem. Jag har ingen erfarenhet av att träna mina hästar på is, men ser man till att de har ett kalasbra fäste så tror jag att det egentligen är ett helt okej underlag.

Jag har inte sett din pålle så kan inte uttala mig ang IR. Det kan ju varit så att dettdepåerna kanske inte var så uttalade när du var inne på strömsholm. Om en häst har de fettdepåer som du själv nämner så står jag fast vid att det indikerar varning för IR eller nedsatt insulinkänslighet. Men bra att du iaf utgår från att han kanske är det eller har benägenhet att utveckla det, och jättebra att du engagerar i motion och rätt kost!
Vad är det för häst du har (Ras) och hur gammal är den?

Hästen är en snart 7 år gammal arabvallack. Jag har haft honom sedan han var 3,5 år. När han var runt 4 år var han mager. Riktigt tunn och man kunde räkna revbenen bara genom att titta på honom. Det tog tid, kanske något år att få upp honom i vettigt hull och jag fick fodra massor! Han åt som mest 15 kg hö, 3 kg krafft groov och 2 dl olja per dag. Så det har blivit en rejäl omställning från det till att nu behöva reducera maten.

Ska försöka lägga upp ett par bilder tagna vid ungefär den tiden då vi besökte Strömsholm. Vägde honom på våg i augusti 2010, då vägde han 440 kg. I mars år 2009 vägde han 410 kg, och då var han inte heller smal precis, mer normal mot överviktig. Så runt 400 kg kanske vore lagom. Han är 153 cm hög. Gissar att han väger runt 420-430 nu kanske. Svårt att avgöra. Mäter honom med måttband och jämför med det också.

Nu har han en uträkand foderstat där jag räknat med att han är "fet" nu och behöver gå ner. Han äter hösílage, halm, soja för att få upp proteinet och mineraler.

Går för segt nu, så lyckas inte ladda upp någon bild nu. Men försöker igen sen! Bilden jag i så fall lyckas få upp är från augusti i höstas alltså, ungefär samma tid som vi var inne på Strömsholm.

Ca 8 kg av hösilage med 56% TS. Innehåller 5,5 MJ per kilo foder och 29 g SRP/kilo foder. Plus 1 kilo halm, 2-3 hg soja och mineraler. Mineralerna är också räknade på, skippade att skriva med dem nu bara.

Ja, där fanns ju inget att skära ner på precis. Men efter vad jag förstår så har han inte gått så länge på denna kost så det är väl bara att kämpa på. Du får helt enkelt promenera med din häst, utöver det normala arbetet, så mycket du bara orkar. Om du har hund som skall på promenad kanske du kan ta med hästen också?

Det stämmer, han har bara gått på denna foderstat sedan strax innan jul. Och motionen har vi inte kunnat pyssla med regelbundet med mer än sedan dess heller. Har inte hund :) men promenerar med honom ändå mellan ridturerna. Jag behöver ju också motion!

Skritt är en mycket bra gångart för att träna en häst. Distanshästar har förr tränats i milavis av trav men på senare år så är det timmar av skritt som gäller.
Givetvis är det aktiv skritt o inte ut o såsa. Som powerwalk.
I skritten används hela hästkroppen och det är samtidigt en snäll gångart som inte belastar ben o leder lika mycket.
Så ut o powerskritta av fettet TS!
// Linda

Ingen solklar IR-bild i mitt tycke, men tendenser till nacke och rumpa är det så jag skulle definitivt vara misstänksam om jag vore du. Särskilt som du beskriver, att han trots lite foder inte går ned osv.
Men, du har ju bra koll på fodret, ambitionen att göra något åt motionen,så jag tror absolut att det kommer att ge med sig till slut. Kommer ju gå bättre och bättre när ni kommit upp i kondition och kan rida ännu mer!
Fin häst, btw. Härlig färg :) (skimmelälskare)

Ja, ungefär som jag skrev då? Att man verkligen måste aktivera skritten hela tiden. Det går ju olika lätt på olika hästar. Min madamme aktiverar sig själv hela tiden, medan en häst som jag tävlingsred mycket förr "dog" såfort det var skritt och man var tvungen att vara på henne hela tiden. En häst i det senare är inte kul att skritta på i timmar (=omöjlig att engagera).

Tillägg: Kan nämna att den senare hästen är en för mig mycket misstänkt IR så jag hade samma "problem" som TS borsett från att jag inte kunde reglera fodret (=omöjligt att få ägaren att förstå). Så hon har en hel del övervikt fortfarande (Idag rider ingen henne).

Senast ändrad:

Låter bra! Då kör vi vidare med aktiv skritt! Han är oftast engagerad i skritten, och annars inte svår att engagera, så det ska nog inte bli något problem. Då satsar vi på fortsatt powerskritt :)

Tinen: Tack, ja han är jätte fin. Är han på avataren också, fast han är lite mörkare på vintern.

Delvis KL.

Nu har det töat rejält här så hästarna går och plockar gräs i hagen stora delar av dagen. Så får hålla koll och ev minska deras lunchhö lite. Man får hålla koll hela tiden. Tänkte jag skulle få bort lite mer fett till sommaren så att han har mer marginal till betet. Är lite pinsamt när shettisen (som han bott med förut och kommer bo med till sommaren igen) är smalare än honom ;)

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 185
Senast: Fibusen
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka