Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Normal övervikt är en sak, men har de även lagt på sig depåer bör man åtgärda det med både översyn av kosten och motion.
bättre det än att vänta tills nästa gång som hästen står o då bygger upp det igen.
Du kan inte föreställa dig vad som skulle hända om hästarna i din studie gick på bra bete
Vet du om allt annat foder som de får?
Jag har för mig att någon sagt (alltså, jag har inga som helst vetenskapliga belägg för det) att skritt är en energibesparande gångart, men det beror ju mkt på hur hästen rör sig. Skrittar man på i ett bra tempo så att hästen rör samtliga muskler så "jobbar" den ju även i skritten och således förbrukas energi. Jag menade inte att jag tyckte skritt var meningslöst, men det kanske lät så.
Och precis som du själv säger är det ju bättre att hålla sig till skritten lite för länge (i och med skadan) än att gå för fort fram.
Det är ju många travtränare som älskar is som underlag just för att det är lagom svikt enligt dem. Jag har ingen erfarenhet av att träna mina hästar på is, men ser man till att de har ett kalasbra fäste så tror jag att det egentligen är ett helt okej underlag.
Jag har inte sett din pålle så kan inte uttala mig ang IR. Det kan ju varit så att dettdepåerna kanske inte var så uttalade när du var inne på strömsholm. Om en häst har de fettdepåer som du själv nämner så står jag fast vid att det indikerar varning för IR eller nedsatt insulinkänslighet. Men bra att du iaf utgår från att han kanske är det eller har benägenhet att utveckla det, och jättebra att du engagerar i motion och rätt kost!
Vad är det för häst du har (Ras) och hur gammal är den?