Bästa sårvårdstipsen för sticksår

Wembley

Trådstartare
Som rubriken lyder: Vilka är era bästa sårvårdstips för sticksår? Min häst har fått ett sticksår på frambenet, kanske en spark? Sitter drygt 10 cm nedanför framknäet på sidan, diagonalt framåt.

Hur skyddar man bäst från insekterna?

Just nu har jag lagt ett bandage med Animalintex, bomull och vetwrap.

Har den fått sticksår av en spark? Sticksår brukar jag alltid ringa veteinären, är svårt att få rent och kan vara väldigt farliga, just sticksår. "Vanliga" mindre sår tvättar jag med vatten och Lactacyd tvål, sen sprayar jag med Fyra Ess sårspray.

Är du säker på att det är en spark verkligen? Har du fått det ordentligt rent? Sticksår är förrädiska. kan vara värt att låta en veterinär kolla djupet och rengöra ordentligt.

Till sårfickor (och egentligen alla sår) tycker jag de små koksaltflaskorna från apoteket är bra. ACOs sårtvätt gillar jag bäst, det är en liten pip som gör att man får bra styrka på strålen och kan spola. Övriga märken som har koksalt i småförpackning tycker jag har för stora pipar så att det inte blir nån tryck...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 668
Senast: Intejag
·
Trav Dagen som jag har fasat för inför varje start kom i tisdags, Belle startade på hemmabanan i ett montélopp men det slutade med en...
Svar
0
· Visningar
2 802
Senast: Tagliabue
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 806
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka