Bästa ridläraren, gällande klassisk ridkonst

O

Oops

Bästa ridläraren sägs ju vara en välutbildad häst.

Min dröm är att få rida en riktigt välutbildad häst samtidigt som det står en riktigt duktig människa bredvid på marken.

Är det nån här på Buke som lyckats hitta något ställe i sverige eller utomlands med riktigt duktiga hästar och instruktörer? (PMa om det finns "reklamrisk")

Dessutom skulle jag vilja veta: Hur kändes det? På vilket sätt kunde du föra över dina nya erfarenheter till ridningen på hemmaplan? Är det nått du rekommenderar, hur mycket är det värt att satsa på detta? Värt att åka utomlands?

Funderat mycket på runt detta och skulle verkligen behöva goda tips och ta del av andras erfarenheter. Skulle ni som har erfarenhet kring detta vilja dela med er?

(Rubrik ändrad enligt önskemål av TS /IngelaH)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa ridläraren

Jag har det så nu, det är underbart!!!! Han korrigerar mig:love:
Bästa läraren jag haft. Innan så tappade hästen kanske ena rygghalvan (blev sned) och jag hängde oftast med en liten stund innan jag upptäckte det. Här tappar han ibland (eller så håller jag om honom snett...:o)och i samma ögonblick så skjuter han mig rätt:love:
Speciellt i galoppombytena trixar han mkt med mig för att placera mig rätt INNAN bytena. Han byter ändå, men han lägger fokus på att jag ska sitat rätt.
Oerhört märklig känsla, alldelles underbart.
Ibland skakar han dock på huvudet och jag VET att han tänker typ dumma, blonda, svenska flicka:-)

Sett så här i efterhand så borde alla lära sig rida på såna här, min dotter får göra det. Måste vara enda sättet att lära sig RIDA.

Du har PM.
  • Hur kändes det? Det var svårt att rida på en fullt utbildad häst. Varje liten sak jag gjorde betydde något (ex vis fick jag "ofrivillig" spansk skritt vid ett tillfälle när jag "hängt kvar med handen ngt lyft" vid en övergång till skritt). Men om man "tömde huvudet" och följde instruktionerna funkade det.
  • På vilket sätt kunde du föra över dina nya erfarenheter till ridningen på hemmaplan? När man rider en välutbildad häst och det funkar så tar man med sig "känslan" - och när man upplever den hemma så "känner man" när man gör rätt. Det jag tog med mig mest var att lita på känslan och inte hålla på att "korrigera & trixa".
  • Är det nått du rekommenderar, hur mycket är det värt att satsa på detta? Värt att åka utomlands? Ja! Det är värt mycket. Ja!

Ha ha jag läste just på en hemsida nyligen att det särskilda med lusitanos är att dom får ryttaren att känna sej duktig:D

Är det såna du rider? Jag får god lust att skaffa en:o

Ja. Det var lusitanos......... Hmmm. Ser att du nog inte svarade mig! Men i alla fall - skaffa en lusitano! Antingen känner man sig duktig - eller också som en idiot! :) Det är väl det som kännetecknar en läromästare.

Nä, ingen Lusitano, utan en korsning PRE och Lipizaner.
ska man rida läromästare så hjälper det ju inet med en enda gång. Man får hålla på ett halvår och sudda ut alla lärdommar man fått från outbildade hästar.

jag hr inte ridit någon jättehögt utbildad ARhäst, utan högt utbildade "vanliga" dressyrhästar. Tror dock inte det spelar någon större roll hur de är utbildade. Känslan att sitta på en högt utbildad häst är suverän. Det känns som om hästen förstår vad man tänker. Allt flyter, är smidigt och mjukt. Känns ju nästan som dans. Mmmmmmm.
Fast jag vill inte sudda ut lärdomarna jag fåt från outbildade hästar som Djurjouren. Det är viktiga lärdomar för mig. Jag vill ta med mig känslan från välutbildade till de mer outbildade hästarna. (alla är vi olika)

Jag gjorde praktik på en hästgård under ett halvår. Har aldrig lärt mig så mycket som då! både min ridning och även hanteringen utav hästar. Hantering utav ohanterade unghingstar var inte ovanligt. Fick även lära mig verka och ta av skor.
Fick rida två unghästar (plus min egen), fick vara med på ridskolan en dag i veckan och fick rida till lektionshästarna på fredagar och under loven.

Har även fått prova deras egna ridhästar, bland annat en vallack på 18år som kommit 7:a på VM och 1:a plats på NM som bästa merit. Han har en väldigt lång lista med medaljer på internationella tävlingar.. han fick jag rida en period och fick även prova tävla honom!:D dokc gick tävlingen inte bra eftersom jag var jätte nervös och hästen är väldigt känslig.
Fick även prova en annan vallack som har meriter från SM, en första klass hingst, en mycket lovande unghingst (vart min favorit efter min egna häst!), ett lovande ungsto -deras egen uppfödda, osv. Fick prova mycket fina hästar som jag lärde mig mycket på.

Vill du lära dig mycket så rekommenderar jag verkligen att du gör praktik under en period på en större hästgård. Där jag var, var det ca 75st hästar i alla åldrar. Inackorderade, ridskolehästar, tävlingshästar, avelshästar, unghästar, föl osv. Det var verkligen jätte lärorikt! Bara under den första månaden hade jag lärt mig massor. De tar även i hästar på in/tillridning, så "test pilot" har jag också fått vara..
Sen hade jag turen att komma till världens bästa gård. :D med två riktigt bra tränare. Har fortfarande min egna häst kvar på gården, och får jobba extra lite då och då, när dem behöver hjälp som ex. inför tävlingar (de håller även i tävlingar)

Sv: Bästa ridläraren, gällande klassisk ridkonst

Jag har haft turen att få rida välutbildade hästar utbildade lite åt det klassiska/AR-hållet och vanliga dressyrhästar för suveräna tränare. En av de som lärt mig mest är en PRE som hålls välriden till vardags av sin ägarinna. Han är känslig och svår tom för att vara PRE. På honom har jag lärt mig väldigt mycket. Jag hade fördelen att få ha honom ofta och tom heltid en period då matten var bortrest. Vår tränare har haft hästen en del och känner den väl. Så jag har fått bra hjälp med den.

Något annat som gett mig en skjuts i utbildningen av mig själv är att rida mycket varje dag. Att rida flera hästar per dag ger ryttarkänsla som är omöjlig att öva upp för en normal person med en eller två hästar per dag.

Att rida många olika typer av hästar (raser, utbildningsnivå, olika ordinarie ryttare) etc ger också väldigt mycket.

Det har gett mig mycket i min egen vardagsridning. Jag förstår de olika hästarna jag rider mer och mer ju mer jag rider andra. Jag kan dra paraleller och jämföra likheter och olikheter. Jag kan också genom att studera hästarna med mig på fundera över vad jag som ryttare drar med mig för problem och rider in i hästarna. Sen försöka jobba för att bli kvitt de problemen.

Jag har ridit en rejält välutbildad häst som kan det mesta upp till de högre skolorna som Levade... Det var HÄFTIGT!
Ägaren och tillika tränaren fanns med bredvid och det är en rätt häftig känsla hur man kan få häsen att piaffera genom att ENBART använda magmusklerna!
har ridit dena ett par gånger som komplement till träningen med den hästen jag red då.. Vi hade en träningsmånad och stod uppstallade i samma stall som denne för att kunna rida lektioner flera ggr i veckan och komma vidare med utbildningen. För att då få känna på hur det SKA kännas fick jag prova den här hästen vid några tillfällen.. Det gav massor men man insåg också hur långt man har kvar till detta med den andra hästen..

Tack alla som har svarat!

Många goda råd :D som jag önskade att jag hade tid och möjlighet att följa. Har med åren fått inse att det är ridning på amatör nivå som gäller och att det inte är fel det heller.

Men som glad amatör vill jag fortfarande krama ut varje droppe utveckling som finns när det gäller ridning. Capable Case, Djurjouren o Dressyrtanten ni beskriver alla i era inlägg det jag är ute efter - att få uppleva känslan av den rätt utförda övningen med de små små små hjälperna :love:

Så är det någon mer där ute som varit iväg på ridresa utomlands el i sverige där denna typ av upplevelse går att få så snälla skriv om upplevelsen i tråden o PMa mig detaljerna om stället du har varit på (bra som dåligt). Tackar till tusen :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 924
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 607
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar