Fick en moonlight mountain gear förra året av min man. Har haft Petzl och likande innan men denna lampan visade en helt ny dimension av ljus! Sååå nöjd måste jag säga!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag puttar upp den här tråden för att se vad som hänt på marknaden.Jag har en petzl ultra vario tror jag den heter. Grymt bra och bra lyse. Har två batterier men batterierna laddas snabbt. Batterierna varar länge. Har överlägset bästlyse i stallet och får sällan ha full styrka
I jobbet har jag en petzl Duo S som också är grym. Tror ett batteri räcker lätt till två nattpass med full styrka.
Tidigare har jag köpt såna billiga boirut och dom har varit toppen men bara en vinter sen har dom slutat fungera.@SkorpSmulan tycker det är bästa märket jag har testat när det kommer till pannlampa.
Vid starkaste läget behöver den laddas ganska ofta. Vid svagaste tycker jag att det är ganska sällan, men det svagaste läget räcker ganska bra till det mesta tycker jag. Nu har jag inte häst längre så använder den mer sällan och då laddar jag "aldrig" tycker jag. Är helnöjd!Efter att ha läst en massa tips på Facebook om Lumonitite compass R så köpte jag den förra veckan. Snabb leverans.
Hittils har jag använt den ca fyra timmar, det ska bli intressant att se hur ofta den behöver laddas. Om den behöver laddas ofta blir jag besviken.
Det här är ljusbilden på näst starkaste läget.
Visa bifogad fil 78361
Svagaste läget var för svagt för tur med häst tycker jag men mellan läget räckte gott.Vid starkaste läget behöver den laddas ganska ofta. Vid svagaste tycker jag att det är ganska sällan, men det svagaste läget räcker ganska bra till det mesta tycker jag. Nu har jag inte häst längre så använder den mer sällan och då laddar jag "aldrig" tycker jag. Är helnöjd!
Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...Svagaste läget var för svagt för tur med häst tycker jag men mellan läget räckte gott.
Svagaste funkar fint för att mocka ligghallen och hagen.
Starkt är som helljus på en bil skulle jag vilja säga, åtminstone på den lite dyrare varianten. Jag vill inte ha så ljust när jag rider då risk för att blända hästen känns för stor.Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...
Min Silva har varit Grym i över tio år men nu är den som sagt ledsen...
Jag har jättesvårt att tro att mellanläget inte skulle räcka 1,5h. jag skulle tro att det räcker utmärkt som ljuskälla vid ridning.Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...
Nej det känns ju väldigt starkt.Starkt är som helljus på en bil skulle jag vilja säga, åtminstone på den lite dyrare varianten. Jag vill inte ha så ljust när jag rider då risk för att blända hästen känns för stor.
Luminite har så att den går att bredda, eller koncentrerat. Det är det som gör den så användbar, det är rätt stor skillnad på de olika lägena. Den jag har vrider du på, så du avgör helt själv hur mycket du vill ha åt ena eller andra hållet. Tror däremot inte jag har sett grader utskrivet, kom inte iheller upp när jag försökte googla...och jag letar fortfarande efter en pannlampa med BRED ljusbild, att rida med. Det finns ju hur kraftiga som helst med mer eller mindre smal ljusbild, men de gör ju bara att omgivningen utanför ljuskäglan blir ännu svartare. Jag vill ha en jämn ljusbild på minst 120 grader, behöver inte vara särskilt stark...
Jag tyckte att mellanläget räckte och jag var ute en timme och körde hästen, kanske 70 minuter i snöstorm och sedan ut med hunden ca 40 minuter på mellan.Jag vill gärna ha Ljust när jag rider men är oftast ute minst 1 1/2 h så är skeptisk till denna. Men mellanläget kanske skulle vara fullgott, det vet jag ju tyvärr inte...
Inte på Compass R, där är det en knapp med tre stegLuminite har så att den går att bredda, eller koncentrerat. Det är det som gör den så användbar, det är rätt stor skillnad på de olika lägena. Den jag har vrider du på, så du avgör helt själv hur mycket du vill ha åt ena eller andra hållet. Tror däremot inte jag har sett grader utskrivet, kom inte iheller upp när jag försökte googla
Detsamma gäller ljusstyrkan, den har också ett vred, så det går att ställa den utifrån vad man tycker och har inga bestämda hack.