Bästa myggmedel

MJLee

Trådstartare
Det verkar som jag kommer åka ut till Roslagen över midsommar och eftersom jag har en hatkärlek till mygg (jag hatar dem, de älskar mig) behöver jag tips på det bästa myggmedlet. Något som kan rekommenderas? Det är alltså främst på kvällarna/nätterna när man sitter ute.
 
Bäckolja är överlägset bäst, men man luktar därefter.

Personligen har jag inget alls emot tjärdoften, men de flesta är nog inget fan av den..
 
Det verkar som jag kommer åka ut till Roslagen över midsommar och eftersom jag har en hatkärlek till mygg (jag hatar dem, de älskar mig) behöver jag tips på det bästa myggmedlet. Något som kan rekommenderas? Det är alltså främst på kvällarna/nätterna när man sitter ute.
Rolla bar hud med Mygga? Lukar i stort sett ingenting.
Eller vanligt hederligt myggstift (U22?)
1685888091731.png
 
För att ett myggmedel ska fungera riktigt bra på mig behöver det innehålla DEET, ju högre procent desto bättre. Är knappast det mest hälsosamma, men naturmedel och milda medel fungerar (som bäst) bara en lite stund på mig. Inte ens kläder ger mig skydd, om de inte är gjorda av typ läder.
 
För att ett myggmedel ska fungera riktigt bra på mig behöver det innehålla DEET, ju högre procent desto bättre. Är knappast det mest hälsosamma, men naturmedel och milda medel fungerar (som bäst) bara en lite stund på mig. Inte ens kläder ger mig skydd, om de inte är gjorda av typ läder.

DEET?
 
En bärbar thermacell är oslagbar om du ska vistas ute länge och det är svåra förhållanden - men det är extremt giftigt. Se till att slänga plattan på ett bra sätt när den är använd, det får inte komma ut i vattendragen. Det är alltså en "myggspiral" fast i en liten maskin.

Säkerhetsdatablad: https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/h1c/h80/68109357285406.pdf

.

Om det bara är "vardagsmygg" så är icardin (centaura, renons etc) den bästa avvägningen ogiftigt/effektivt. Och citronella-ljus.
 
Dietyltoluamid, står ofta skrivet som DEET på medlet. Tror att us622 som @Sonnenschein tipsar om innehåller det. Det jag har är köpt på apotek, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter nu just, kan vara care plus (40% deet, vet inte om det finns i sverige dock). Såg att MyggA innehåller ca.10% deet.
 
Läste nyss att mygg älskar om man äter grönmögelostar men avskyr doften eucalyptus, så lite eukalyptus i midsommarkransen? 🌿
 
Inte mycket till hjälp, men jag köpte något riktigt mördarmedel på Bali för ett gäng år sedan. Var inte en mygga i halva Roslagen när jag sprayat med det där en sommar 😅

I Kenya kunde jag köpa en 'coil' som sakta brann ner gjord av pyrethrum, den rökte långsamt och kraftigt. Fungerade utmärkt men är förbjudet i EU pga att det skadar nervsystemet och kan ge barn hjärnskador :nailbiting:

Men effektivt var det! Även om jag nu inser att det inte var så nyttigt att ha en coil vid huvudet och en vid foten av sängen när jag sov.
 
För att ett myggmedel ska fungera riktigt bra på mig behöver det innehålla DEET, ju högre procent desto bättre. Är knappast det mest hälsosamma, men naturmedel och milda medel fungerar (som bäst) bara en lite stund på mig. Inte ens kläder ger mig skydd, om de inte är gjorda av typ läder.

Har samma problem. Jag satt ute en kväll för ett gäng år sen. Hade på mig en klänning och en (stängd) skinnjacka över. När jag kom hem undrade min mor vad som hänt, jag såg ut som att jag hade böldpest (smockfullt med myggbett mellan skulderbladen..). Ingen annan i sällskapet blev särskilt biten :mad: .

Har skojat om att jag får ta med Kvitt (fd Radar) ut och spraya runt mig. Men det är ju verkligen ingen bra idé, alls.
 
Har samma problem. Jag satt ute en kväll för ett gäng år sen. Hade på mig en klänning och en (stängd) skinnjacka över. När jag kom hem undrade min mor vad som hänt, jag såg ut som att jag hade böldpest (smockfullt med myggbett mellan skulderbladen..). Ingen annan i sällskapet blev särskilt biten :mad: .

Har skojat om att jag får ta med Kvitt (fd Radar) ut och spraya runt mig. Men det är ju verkligen ingen bra idé, alls.
Thermacell fungerar också bra för mig, men har ju lite dåligt samvete över att använda den nu mera. Försöker dock att tänka mig för när och hur jag använder den så att det blir på så "vettigt" sätt som möjligt
 
Hittade ett medel med 40% deet, men hjälp när de beskriver vilka åtgärder man behöver ta till vid användandet.

https://www.apotea.se/care-plus-anti-insect-deet-40-spray-60-ml

Eftersom Megara gärna slickar på mig så går nog det bort. Det sista jag vill riskera är en förgiftad katt.
Ja, har man djur som gärna slickar på en så ju helst vara så giftfri som man kan. Vad gäller säkerhetsföreskrifterna så tycker jag att de flesta (icke naturmedel) ofta har ganska så omfattande säkerhetsföreskrifter när man väl kollar dem, men klart ju starkare medel desto mer försiktig vill man ju kanske vara. De starka myggmedlen använder jag när jag vet att jag ska vara ute med lite möjlighet att söka mig in ifall det blir för mycket mygg, och då brukar jag först försöka ha täckande kläder som jag sprejar på (bör ju vara kläder man vet att tål det, eller som man inte är så rädd om). Sedan kan jag ha något svagare när jag vet att jag ganska lätt kan begränsa utevistelsen själv.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 953
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp