Bästa motionen för betesfet häst?

WBPeppar

Trådstartare
Hur gör ni för att hålla era hästar någorlunda i trim fast de går på bete? Rider min hbl valack mellan 45 min - 1tim 15min per dag, varierande både i skogen, dressyr på sandbana och lite hoppning. Tycker bara att han blir fetare för varje dag ändå, hur mycket är bara vatten?? Börjar fundera på att stalla in honom igen, hur lång invänjningstid skall man ge dem?

WB
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Du kanske behöver rida 2 gånger om dagen, morgon och kväll?
Vet att det är flera stycken i vårat stall som gör så, just för att deras hästar blir betesfeta annars.
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Jag kör min häst så gott som varje dag, en timme oftast, han blir tjock endå. Men han har som bäst kondition på sommaren just för att jag tränar honom hårdare då. Jag tycke inte att hans mage gör så mycket, så länge han inte blir smällfet och tappar konditionen!
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Lååånga skrittturer i raskt tempo i varierande terräng funkar super :bow:
Annars kan jag tänka mig att det krävs liite mer ridning än 45-60 min per dag... Det är ju ingenting om du tänker på hur många timmar/dygn hästen spenderar på att bara softa och käka! ;)
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Du behöver träna längre pass än så och inte främst muskelträning på banan och enstaka galopper i skogen, utan långvarig lågintensiv träning. Två timmar i skogen fyra dagar i veckan med aktiv skritt och långa travpass i normaltrav, en dag på ridbanan, en dag med lugn canter i skogen längre sträcka och en dag vila. Mao distansträning! :) Vill man inte lägga ner den tiden får man antingen stå ut med fet häst eller stalla in!

/Anna - som har/haft tävlande smärta distanshästar på betesgång under somrarna.
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Hmmm ska läsa in mig lite på distansträning tror jag :-)
Tack för tipsen

WB
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Precis som du själv skrev så är ju en del "bara vatten". Men långa skritturer är jättebra. Det får fart på magen och bränner fett utan att det är speciellt ansträngande för hästen.
Långa skritturer stärker dessutom ben och senor, perfekt sommarträning då det kan vara varmt o.s.v.
 
Sv: Bästa motionen för betesfet häst?

Jag brukar skitta aktivt och länge tycker jag själv, då blir det ca. 1 tim - 1tim 20min men 2 timmar är jag aldrig ute och rider. Kanske skulle göra det någon dag i vecakn helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 265
Senast: miniola
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 173
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 477
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp